
Review – Toyota Corolla Cross Hybrid (2025), echt perfect?
No-nonsense familie-SUV
![]() | Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Een no-nonsense familie-SUV, handig in gebruik, zuinig en met goede garantievoorwaarden. Wij snappen best waarom Toyota met de Corolla Cross Hybrid goede zaken doet. Maar ook een auto als de Toyota Corolla Cross is niet perfect. We zetten wat aandachtspunten op een rij, zodat jij precies weet wat je kan verwachten.
Toyota Corolla Cross Hybrid oogt anders
De update die Toyota heeft uitgevoerd op deze Toyota Corolla Cross Hybrid mag je gerust als omvangrijk bestempelen. Aan de buitenkant valt direct de nieuwe honingraatgrille op, geflankeerd door koplampen met adaptieve grootlichtassistent. Bij de Executive-uitvoering loopt bovendien een smalle led-strip tussen de koplampen door, wat de auto een herkenbare lichtsignatuur geeft. De achterlichten zijn opnieuw vormgegeven, met kleine vleugelachtige vinnen die de aerodynamica verbeteren, terwijl het logo in reliëf op de achterklep ook een noviteit is. Nieuwe 18-inch lichtmetalen velgen maken het exterieur compleet.
REVIEW Toyota Corolla Cross Hybrid (2025): ALLES GETEST! – AutoRAI TV
Beter geluidscomfort
Toyota heeft daarnaast veel aandacht besteed aan geluidscomfort. Er is extra dempend materiaal aangebracht bij het dak en de wielkasten en de buitenspiegels zijn aangepast om windruis verder te beperken. In hogere uitvoeringen zorgt een drielaagse geluiddemper onder het dashboard voor een stiller interieur, vooral bij het wegrijden of accelereren. Binnenin is het interieur merkbaar moderner geworden. De middenconsole is vergroot waardoor er meer opbergruimte is. Draadloos opladen behoort nu tot de standaarduitrusting.

Forse digitale displays
Ook het 10,5-inch touchscreen en het 12,3-inch digitale instrumentarium zijn voortaan standaard aanwezig, net als stoelverwarming. Vanaf de Dynamic-uitvoering komt daar stuurwielverwarming bij. De luxere Executive- en GR Sport-versies bieden bovendien een JBL-audiosysteem en sfeerverlichting voor een aangenamere ambiance aan boord. Infotainment-wise is de Toyota Corolla Cross Hybrid klaar voor de toekomst. Updates kunnen voortaan over-the-air worden uitgevoerd, waardoor de auto altijd up-to-date blijft zonder een bezoek aan de dealer.
Aandachtspunten Toyota Corolla Cross Hybrid (2025)
Uiteraard hebben we ook wat aandachtspunten over deze vernieuwde Toyota Corolla Cross Hybrid. Kleine zaken overigens, maar wel zaken die relevant zijn voor jou als je interesse hebt in deze populaire familie-SUV van Toyota. Weten welke? Komen ze!
De rijhulpsystemen zijn verstopt in de boordcomputer en hebben onnodig ingewikkelde afkortingen waar de gemiddelde koper weinig van begrijpt. Termen als LDA, BSM, PCS, PDA, RCTA, RCD, PKSB, SEA en RSA zijn vrij imponerend voor iemand die weinig met auto’s heeft. Dat moet toch handiger kunnen? Waarom niet gewoon termen als ‘rijstrookassistent’, ‘snelheidswaarschuwing’ of ‘dodehoekbewaking’?
De middenconsole is opnieuw ontworpen en ziet er strak uit, maar heeft ook een vrij scherpe rand. Het is daarom geen pretje om je knie er tegen te laten rusten. Op een gegeven moment gaat dat zeuren. Een kussentje plaatsen vormt de oplossing. Toyota gebruikt verder hoogglans zwart kunststof voor de nieuwe middenconsole We vallen een beetje in herhaling, maar dat is gevoelig voor stof, vette vingers en krassen, nog los gezien van hinderlijke zonlichtreflecties. Een matte afwerking was beter geweest en rustiger voor het oog.

Draai de B en D om
Daarnaast heeft de transmissie de volgende opbouw: P-R-N-D-B. Met een rechte beweging selecteer je de gewenste functie. Alleen nu komt het: de B zit helemaal onderaan. Een natuurlijke handeling is dat je de transmissiepook in een keer naar achteren trekt om weg te rijden. Maar dan selecteer je al snel de B-stand. Het selecteren van de D-stand vergt concentratie waarbij je je ogen van de weg moet halen om op de pook te focussen. Toyota had de D en B beter kunnen omdraaien, dat was veel logischer geweest.
Verder valt op dat er vanuit de bagageruimte behoorlijk wat rolgeluid het interieur binnendringt. Dat komt onder meer door het ontbreken van een stevige hoedenplank. Toyota kiest voor een flexibele, dunne oproelhoes. Geluiden uit de bagageruimte worden daardoor niet heel goed weggefilterd.
Oké, tot zover de spreekwoordelijke ‘gifbeker’. Want met deze feiten valt allemaal prima te leven. Veel van onze aandachtspunten zijn ‘een kwestie van wennen’. Als je een week in de auto rijdt, weet je al snel niet beter meer. We noemen alleen de puntjes op de ‘i’ die van de Corolla Cross een nog betere auto hadden gemaakt. Kleine details maken immers het verschil toch?
Topauto, die Toyota Corolla Cross Hybrid
De Toyota Corolla Cross is verder een auto waarop weinig aan te merken valt. De crossover stuurt met veel gevoel, biedt veel feedback en heeft een zeer prettige wegligging, waarbij ook het nemen van drempels geen problemen oplevert. Het onderstel filtert die klappen mooi weg. Dat rijdt heel fijn. Ook achterin kan je als volwassen persoon van 1,85 meter uitstekend zitten. Er is volgende knie- en voetruimte en ook de hoofdruimte is riant. Achterin profiteer je van een armsteun met twee bekerhouders, eigen luchtroosters en twee USB-C laadpunten. Er is een klein verschil in bagageruimte tussen de twee beschikbare aandrijflijnen: de Hybrid 140 heeft 473 tot 1.404 liter versus 425 tot 1.337 liter voor de Hybrid 180. Dat komt onder meer door de JBL-geluidsinstallatie.
Heerlijke aandrijflijn
Ook de hybride aandrijflijn is als vanouds een geweldige match met deze auto. Hij is lekker zuinig en koppelrijk. En ook belangrijk: best stil. De ergonomie aan boord is van uitzonderlijk hoog niveau. Knoppen zitten op een logische plaats en de meeste functies zijn niet verstopt in het infotainmantsysteem. Toyota gebruikt nog gewoon degelijke drukknoppen die je snel gevonden hebt. De rijhulpsystemen zijn wel verstopt in de boordcomputer, waarbij je sommige systemen alleen met een stilstaande auto kan uitschakelen. Iets om rekening mee te houden. De stoelen zitten goed en bieden voldoende ondersteuning. De verstelbaarheid van de stuurkolom is oké. De hoogteverstelling maakt meer indruk dan de diepteverstelling. Ook handig om te weten: het onderhoudsinterval is 15.000 km of een keer per jaar.
Keuze uit een Hybrid 140 en Hybrid 180
HYBRID 140
- Vermogen (pk): 140 pk
- Topsnelheid (km/h): 170 km/u
- Acceleratie 0-100 km/h (sec): 9,9 sec
- Verbruik (l/100 km): 4,9
HYBRID 180
- Vermogen (pk): 180 pk
- Topsnelheid (km/h): 180 km/u
- Acceleratie 0-100 km/h (sec): 7,7 sec
- Verbruik (l/100 km): 5,0
Gewichten
De Hybrid 140 heeft een 1,8-liter viercilinder benzinemotor. Deze Hybrid 180 beschikt over een 2,0-liter viercilinder, goed voor 132 kW (180 pk) en 206 Nm aan koppel. Deze auto weegt rijklaar 1.515 kilogram (ledig 1.440 kilogram). Als je kiest voor de Hybrid 140, dan praten we over een rijklaar gewicht van 1.420 kilogram (1.375 kilogram ledig). Alle versies van de Corolla Cross Hybrid mogen 750 kilogram geremd trekken. De Toyota Corolla Cross Hybrid heeft verder een wielbasis van 2,64 meter, een lengte van 4,46 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,62 meter.
Tot 10 jaar garantie
De Toyota Corolla Cross Hybrid heeft drie jaar garantie (max. 100.000 km, waarbij in het eerste jaar géén kilometerbeperking geldt). Verder krijg je drie jaar lakgarantie en twaalf jaar carrosseriegarantie op plaatdelen tegen doorroesten van binnenuit, waarbij géén kilometerbeperking geldt. Als jouw reguliere drie jaar garantie is verlopen (afhankelijk van de eerste registratiedatum van de auto) kom je in aanmerking voor additionele garantie tot jouw auto tien jaar is, tot maar liefst 200.000 kilometer. Door het onderhoud uit te laten voeren door een Toyota-dealer of erkend reparateur in Nederland ontvang je automatisch deze garantie.
Conclusie review Toyota Corolla Cross Hybrid 2025
Een ding is zeker: de populariteit van deze auto is meer dan terecht, ook al is de auto niet heel goedkoop. Prijzen variëren van 39.000 tot een kleine 50.000 euro. De Hybrid 180 vormt wat ons betreft de aanrader, juist vanwege het stukje vermogensreserve en het riante koppel bij lagere toerentallen. Dat rijdt in de praktijk gewoon extra lekker, zonder dat het brandstofverbruik drastisch toeneemt. Ook met de 180 pk-variant haal je met twee vingers in de neus gemiddeld 1 op 20. De boodschap is dus duidelijk: de vernieuwde Corolla Cross is een no-nonsense auto met zeer sterke punten. Hij krijgt nu als rapportcijfer een vette 9. Dat had alleen ook een 9,5 kunnen zijn.






































