Toyota C-HR miljonair in Europa
Verkoophit in Europa
De Toyota C-HR bereikt net voor de jaarwisseling een nieuwe mijlpaal: één miljoen verkochte exemplaren in Europa. Het bewijs dat de C-HR een verkoopsucces is.
Toyota C-HR, sinds 2016
De Toyota C-HR kwam in 2016 op de Europese markt. Het is een opvallend model in het C-SUV-segment dat zich onderscheidt door zijn gedurfde design en dynamische rijgedrag. Het model heeft bijgedragen aan een frisse perceptie van Toyota in Europa, waarbij vooral het sportieve coupé-achtige uiterlijk klanten aantrekt. Meer dan de helft van de kopers noemde het design als belangrijkste reden voor aanschaf.
Twee generaties
Met twee generaties – waarvan de tweede generatie eind 2023 op de markt kwam – behoudt de Toyota C-HR zijn sterke verkoopresultaten en blijft het model een van Toyota’s populairste producten.
Nu ook als plug-in hybride
De nieuwste Toyota C-HR bevat voor het eerst een PHEV in de line-up: de Plug-in Hybrid 220. Deze biedt een elektrische actieradius tot 66 km (WLTP gecombineerd) en tot ongeveer 100 km bij stadsgebruik (WLTP EAER City).
Batterijen uit Turkije
Een primeur voor Toyota: de batterijen voor de PHEV worden lokaal geproduceerd in Europa, bij Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) in Sakarya, dat dit jaar zijn 30-jarig bestaan viert.
Naast de Plug-in Hybrid 220 zijn er drie hybride aandrijflijnen, gebaseerd op Toyota’s nieuwste vijfde generatie hybride technologie. De Hybrid 140 beschikt over een 1.8-liter motor met 140 DIN-pk, terwijl de Hybrid 200 met een 2.0-liter motor 197 DIN-pk en 190 Nm koppel combineert voor een dynamische rijervaring. De Hybrid 200 AWD-i voegt hier vierwielaandrijving aan toe voor meer tractie, stabiliteit en vertrouwen onder uiteenlopende rijomstandigheden.
TNGA
De nieuwe Toyota C-HR bouwt voort op het dynamische rijgedrag van het origineel. De bijgewerkte Toyota New Generation Architecture (TNGA) biedt een hogere torsiestijfheid en een lager voertuiggewicht. Slimme aerodynamica zorgt voor een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,318, mede bereikt door een geoptimaliseerde carrosserievorm en verbeterde luchtstroom. Voor het eerst wereldwijd bij Toyota-modellen zijn de Plug-in Hybrid 220 en GR SPORT uitgerust met ZF Frequency Sensitive Control (FSC)-technologie voor verbeterd rijcomfort en dynamiek.