
Toyota bZ4X Touring: de ‘Subaru Outback’ van Toyota
Maar dan 100% elektrisch!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

In eerste helft van 2026 komt deze nieuwe Toyota bZ4X Touring op de markt. Je mag de auto qua look & feel zien als de ‘Subaru Outback’ van Toyota, ook al heeft deze Toyota helemaal niets met deze Subaru te maken. Bovendien is de bZ4X Touring voorzien van een batterij-elektrische aandrijflijn. De auto is langer en hoger dan de Toyota bZ4X en biedt 33% meer bagageruimte.
Toyota bZ4X Touring is bijzondere EV!
Met de nieuwe Toyota bZ4X Touring breidt Toyota zijn elektrische SUV-gamma uit met een model dat volgens het merk “speciaal is ontworpen voor mensen die elektrisch willen rijden, maar niets willen inleveren op comfort of praktische bruikbaarheid. Denk aan meer ruimte, handige functionaliteit en betrouwbare prestaties onder alle omstandigheden – zelfs tijdens een koude winter.”
De Toyota bZ4X Touring komt naast modellen als de nieuwe Urban Cruiser, de C-HR+ en de vernieuwde bZ4X. De marketingafdeling wil ook nog het volgende kwijt: “De bZ4X Touring mikt ook op mensen met een actieve levensstijl.” Dus als je weleens een wandeling maakt, ademt en nog meer beweegt, dan ben je de doelgroep. Grapje.

Veel ruimer
De Touring-versie is groter dan de standaard Toyota bZ4X: de auto is veertien centimeter langer en twee centimeter hoger. Daardoor krijg je maar liefst 600 liter bagageruimte, een toename van 148 liter. Ideaal voor vakanties of sportieve uitjes, zeker dankzij de handige, neerklapbare achterbank (40:60-verhouding). Ook de hogere daklijn maakt het makkelijker om grote spullen mee te nemen. Doordat de elektrische aandrijving weinig ruimte inneemt, blijft er volop plaats over voor passagiers en bagage. Alles is praktisch ingedeeld, zonder concessies. Dat mag je dan weer slim noemen.
Ook met AWD
De Toyota bZ4X Touring is beschikbaar met zowel voorwielaandrijving als AWD. De vierwielaangedreven variant beschikt over Toyota’s X-Mode-systeem met Grip Control, waarmee je ook op losse of hobbelige ondergrond moeiteloos vooruitkomt. Nieuwe eAxles met efficiëntere halfgeleiders (SiC) zorgen voor betere prestaties, minder gewicht en meer efficiëntie.
Onder de vloer ligt een lithium-ion-batterij van 74,7 kWh, goed voor vlot laden en een stevige actieradius. Snelladen (DC) kan met circa 150 kW. Voor thuis- of AC-laden is er keuze tussen een 11 kW- of 22 kW-boordlader, afhankelijk van de uitvoering. In koude omstandigheden helpt een automatisch voorverwarmingssysteem de batterij op ideale temperatuur te brengen, zodat de laadtijden niet toenemen. Navigeren naar een snellaadstation activeert deze functie automatisch.
Qua vermogen kan je kiezen uit de volgende versies:
- De FWD-variant levert tot 165 kW (224 pk).
- De AWD-variant is met 280 kW (380 pk) de krachtigste elektrische Toyota tot nu toe én kan een aanhanger van 1.500 kg trekken.

Tot 10 jaar garantie
Toyota biedt ook op dit model een uitgebreide batterijgarantie: tot 10 jaar of 300.000 kilometer, mits de batterij jaarlijks gecontroleerd wordt via het zogeheten Battery Health Check-programma.
Design met outdoor-karakter
In tegenstelling tot de strakke, futuristische bZ4X, heeft de Touring een meer robuuste, avontuurlijke look. We hebben niet voor niets de Subaru Outback genoemd in dit verhaal. Deze Toyota heeft duidelijk diezelfde ‘vibe’. Denk aan zwarte accenten rond de wielkasten, zwarte velgen en vaste dakrails. De achterkant is verlengd en voorzien van een nieuwe bumper en modernere led-achterlichten, wat bijdraagt aan de ‘outdoor-look’.
Nieuw in het kleurenpalet: Brilliant Bronze. Binnenin springt de bekleding in de kleur City Moss in het oog. De indeling is praktisch, met een vernieuwde middenconsole, ruimte voor smartphones en een groot 14-inch multimediascherm.
Verwacht in 2026
Toyota brengt de bZ4X Touring in de eerste helft van 2026 op de Nederlandse markt. Technische details en prijzen volgen later, maar één ding is zeker: deze SUV wordt een interessante optie voor wie comfort, ruimte en elektrische mobiliteit wil combineren.


























Toyota bZ4X Touring in een notendop
- Toyota breidt het aanbod van batterij-elektrische modellen verder uit met de avontuurlijke bZ4X Touring. Een stoere SUV met veel ruimte, gemaakt voor avonturen met het hele gezin en een sportieve levensstijl.
- Een ruime range, vlot laden tijdens alle seizoenen en ruimte voor de hele vakantiebagage maken de bZ4X Touring de ideale reisgenoot. Met de optie voor AWD biedt de bZ4X Touring serieuze terreinprestaties en ook de mogelijkheid om tot 1.500 kilogram geremd te trekken.
- In de eerste helft van 2026 wordt de bZ4X Touring in Nederland verwacht.
Techniek
- Batterij met bruto capaciteit van 74,7 kWh
- Twee aandrijflijnen: voorwielaangedreven met 165 kW (224 pk) en AWD met 280 kW (380 pk)
- Nieuwe eAxles van Toyota bieden hogere vermogens, zijn zuiniger, lichter en compacter
- Tot tien jaar garantie op de auto en tot 10 jaar of 300.000 kilometers op de batterij
- Standaard 11 kW AC-lader en tot150 kW DC-laden, 22 kW AC-lader voor hogere uitrustingsniveaus
- Waterkoeling voor batterij en mogelijkheid voor automatisch en handmatig voorverwarmen batterij voor snelladen
- Slimme X-MODE en Grip Control geven echte AWD-mogelijkheden
- Tot 1.500 kg trekgewicht voor AWD-versie
Design
- Langer en hoger dan bZ4X met doorlopende daklijn
- 140 mm langer en 20 mm hoger (4.830 mm lang en 1.670 mm hoog) dan bZ4X
- Stoerder uiterlijk, met contrasterend zwarte wielkasten, vaste dakrails en zwarte velgen
- Herkenbaar als bZ4X, maar met langere achterzijde, ander design
- achterlichtunits en andere achterbumper
Interieur
- Ruim en veelzijdig
- Veel beenruimte voor achterpassagiers en ruime bagageruimte met zo’n 150 liter meer ruimte dan de bZ4X: 600 liter bagageruimte
- Groot 14 inch display voor infotainment standard
- Standaard EV routeplanning met automatisch voorverwarmen voor snelladen
- Veel aflegruimte in interieur en duidelijke plek voor smartphones
- Nieuwe interieurkleur: City Moss