Toyota bouwt Corolla AE86’s om tot waterstofauto én EV!
Een toekomst voor legendarische auto's?
‘Leaving no car lovers behind’, met dat thema in het achterhoofd maakte Toyota de AE86 – een auto met een inmiddels haast legendarische status – klaar voor de toekomst. Een ombouw naar een elektrische auto ligt dan voor de hand, maar Toyota koos daarnaast nog voor een andere interessante aanpak.
Op de Tokyo Auto Salon in Japan staan namelijk niet één, maar twee Corolla AE86’s: eentje met een elektrische aandrijflijn en eentje met een brandstofmotor die loopt op waterstof. Vanbuiten zijn beide auto’s haast niet te onderscheiden van het origineel. De elektrische variant is gebaseerd op de Corolla Levin – de variant met de conventionele rechthoekige koplampen – en is te herkennen aan het ontbreken van een uitlaat en de ‘EV’-stickers aan de onderkant van de portieren. De versie op waterstof is dan weer gebaseerd op de Sprinter Trueno, de versie met klapkoplampen. Die heeft weliswaar H2-stickers, maar ook nog steeds een uitlaat vanwege zijn brandstofmotor.
Uit de rekken van Toyota
Toyota voorziet beide auto’s niet van geheel nieuwe technieken. Zoals gezegd is de Trueno op waterstof voorzien van een brandstofmotor. Toyota meldt niet om wat voor krachtbron het gaat, maar op de foto’s is de originele 1.6 viercilinder uit de Trueno te zien. Die motor heeft op benzine een vermogen van 96 kW (130 pk), wat een ombouw naar waterstof met het vermogen doet blijft gissen. Toyota zegt dat de modificaties zich beperken tot de injectoren, brandstofleidingen en bougies. De hogedruktanks voor de waterstof zijn afkomstig uit de Mirai en nemen alle kofferbakruimte in beslag.
Voor de elektrische AE86 Levin bewandelt Toyota eveneens een eigenzinnige weg: deze auto heeft namelijk een handbak! Het is bekend dat Toyota (en Lexus) experimenteert met deze techniek, maar dit is de eerste keer dat we het ook terugzien in een conceptauto. De elektromotor is afkomstig uit de Tundra HEV en wordt gevoed door een batterij uit de Prius PHEV. Ook voor de Levin geldt dat Toyota geen specificaties opgeeft.
Een toekomst?
Voor liefhebbers van klassiekers blijft de toekomst onzeker. Kan de beleving van een oude auto met brandstofmotor nog wel blijven voortbestaan in een tijd van elektrische auto’s? Toyota lijkt er in ieder geval alles aan te doen om in die opzet te slagen. Het lijkt er op korte termijn niet op dat Toyota deze projecten ook aan klanten gaat aanbieden, maar ze zeggen wel iets over de toekomstige koers die het merk gaat varen.