
De kaalste Tesla Model Y ooit… is eigenlijk een goede deal?

Tesla heeft in stilte een nieuwe instapversie van de Model Y toegevoegd aan de Amerikaanse configurator. Een zogenaamde Standard Range met achterwielaandrijving, die op papier de meest uitgeklede Model Y ooit is. Maar wie even door de optielijst scrolt, ziet al snel: dit is allesbehalve een karige bedoening.
De nieuwe versie verschijnt voorlopig alleen in de Amerikaanse configurator, maar er bestaat een kans dat deze Model Y Standard ook in Europa zijn opwachting maakt. Tesla volgt immers vaak hetzelfde patroon: eerst de thuismarkt, daarna de rest van de wereld.
Waarom de Model Y Standard een logische versie is
De Model Y is wereldwijd Tesla’s bestverkochte model, maar met de toenemende concurrentie van modellen als de Kia EV5, Volkswagen ID.5 en Skoda Enyaq is er behoefte aan een aantrekkelijker instapniveau. Deze nieuwe uitvoering speelt precies in op die trend. Met minder franje en meer focus op bereikbaarheid biedt Tesla een model dat voor een breder publiek interessant is, zonder dat het merk zijn technologische voorsprong verliest.
De hamvraag, wat schuift het?
Voor nu weten we dat de auto een startprijs van 39.990 dollar heeft. Deze Model Y Standard is verder uitgerust met achterwielaandrijving, een actieradius van 321 mijl (ongeveer 517 km) en een 0 naar 100 km/u-tijd van zo’n 6,8 seconden. Geen bliksemsnelle Model Y Performance dus, maar nog steeds rap genoeg voor dagelijks gebruik.
Wat je niet meer krijgt op deze Model Y Standard
Om tot die lagere prijs te komen, heeft Tesla wat dingen weggelaten. De Dual Motor verdwijnt – je krijgt dus geen vierwielaandrijving meer. Ook zijn de adaptieve dempers en de elektrisch verstelbare stuurkolom verdwenen, net als de mogelijkheid tot ventilatie in de stoelen. De Premium Audio-installatie maakt plaats voor een eenvoudiger geluidssysteem met minder speakers. Verder zijn sommige materialen minder luxueus, heb je nog maar keuze uit één kleur in het interieur – dus die is snel gemaakt – en is de achterbank niet meer elektrisch te verstellen. Ook de buitenspiegels zul je met de hand moeten inklappen. Kortom: de Model Y Standard is strakker, simpeler en iets minder flitsend. Maar dat betekent niet dat hij kaal is.


Wat je nog wél krijgt op deze Model Y Standard
Want ondanks die besparingen blijft de basisversie opvallend compleet. Zo zijn verwarmde voorstoelen, led-komlampen met grootlichtassistent, cruise control met verkeersassistentie, een verwarmd stuurwiel en zelfs de acht camera’s rondom de auto nog steeds standaard. Ook krijg je twee draadloze telefoonopladers, sfeerverlichting en natuurlijk het gigantische 15,4-inch touchscreen met alle bekende Tesla-functies.
De auto heeft nog steeds over-the-air-updates en toegang tot het volledige Tesla Theater, Arcade-games en Grok AI. Je kunt de auto voorverwarmen met de app, laden plannen en onderweg automatisch navigeren via Tesla’s Supercharger-netwerk. Met andere woorden: alles wat Tesla’s elektrische ervaring zo kenmerkt, is er nog steeds. Alleen de luxe en performance zijn wat teruggeschroefd, niet de technologie of het gebruiksgemak.
Minder poespas, hetzelfde DNA
De Model Y Standard staat op dezelfde basis als zijn duurdere broers en deelt de belangrijkste componenten. De achterwielaandrijving maakt hem zelfs lichter, wat een voordeel is voor de efficiëntie. Tesla claimt dan ook een verrassend gunstig verbruik. De auto blijft bovendien softwarematig verbonden met Tesla’s ecosysteem, waardoor functies later nog via updates kunnen worden toegevoegd.
Herkenbaar Tesla-design, maar met subtiele verschillen
Aan de buitenkant blijft het design herkenbaar, maar net even ingetogener. De lichtelementen vooraan zijn eenvoudiger, zonder de doorlopende lichtbalk en de nieuwe wieldoppen geven de auto een meer basic, functionele look. Toch blijft de Model Y onmiskenbaar Tesla: strak, aerodynamisch en minimalistisch. Opvallend genoeg levert Tesla deze uitvoering standaard in Stealth Grey. Wie liever een andere tint wil, heeft twee bescheiden alternatieven. Pearl White Multi-Coat voor 1.000 dollar extra, of Diamond Black voor 1.500 dollar in de Amerikaanse configurator. De felgekleurde lakken van de duurdere varianten ontbreken hier dus.


Komt hij ook naar Europa?
Nog niet officieel, maar de kans is groot. Een Europese variant van deze Standard Range zou Tesla’s positie hier verder kunnen versterken, gezien deze Standard officieel de meest betaalbare Model Y van dit moment is. Maar ‘kaal’ is hij allerminst. De auto biedt nog steeds veel luxe, comfort en technologie, met slechts een paar concessies.