Autotest – Suzuki Baleno
De verstandige broer van de Swift
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Met de nieuwe Baleno introduceert Suzuki zijn tweede model voor het B-segment. Het is de verstandige broer van de Swift, gericht op rationele autokopers die waarde hechten aan praktische bruikbaarheid en lage kosten.
Ruim, ruimer, ruimst
Weinig automerken bieden meer dan één model in dezelfde klasse aan, maar Suzuki doet dat in het A-, B- én C-segment. Die auto’s zitten elkaar overigens niet in de weg, want de ene richt zich meer op emotionele aspecten (design, sportiviteit) en de andere op rationele zaken (functionaliteit, kosten). Zo staan dus ook de Swift en Baleno tegenover elkaar.
De nieuwe Suzuki Baleno is een fractie voordeliger geprijsd dan de Swift, maar is wel ruimer. Sterker nog: hij behoort tot de ruimste auto’s in deze klasse. Een bovengemiddeld lange bestuurder kan probleemloos ‘achter zichzelf’ plaatsnemen. Dus is hij ook meteen geslaagd als gezinsauto.
LEES OOK: Nieuwe Suzuki Ignis is een mini-crossover met retrodesign
Vederlicht
Een bijzondere eigenschap van de Suzuki Baleno is het gewicht. Met minimaal 840 kg is hij lichter dan welke concurrent dan ook, je betaalt minder wegenbelasting en hij is per definitie zuiniger.
En geheel volgens de wet der natuur is de Baleno heel beweeglijk. Er is nauwelijks gewicht om de auto naar buiten te duwen als je door een bocht gaat. In deze vijfdeurs hatchback kun je rekenen op een solide, veilige wegligging. En dankzij de compleet nieuwe, superstijve structuur is de Baleno wel licht, maar ook sterk. De veiligheid is met vier Euro NCAP-sterren prima in orde.
Complimenten ook voor de compleet nieuwe 1.0 BoosterJet benzinemotor. Deze 82 kW (112 pk) sterke driecilinder met turbo is opvallend stil, maar ook levendig. In de Spaanse bergen, waar het soms behoorlijk steil omhoog gaat, geeft de Baleno geen krimp. Hij voelt zich hier prima thuis. En het gemeten benzineverbruik van 1 op 18 is prima, zoals we eigenlijk van elke Suzuki gewend zijn.
Vanaf 14.700 euro
De Suzuki Baleno is leverbaar vanaf 14.700 euro voor de Comfort-uitvoering met 90 pk sterke 1.2 viercilinder. Ons advies is om minimaal voor een Exclusive-uitvoering te kiezen, want zaken als lichtmetalen wielen, xenonverlichting, stoelverwarming, een met leder bekleed stuurwiel en een audiosysteem met Bluetooth zijn we zo prettig, nietwaar? De Exclusive is er vanaf 16.200 euro.
Kies je voor de Baleno 1.0 BoosterJet in High Executive-uitvoering, dan ben je minimaal 19.700 euro. Deze versie is voorzien van onder andere adaptieve cruisecontrol, navigatie met 7-inch touchscreen, een achteruitrijcamera en automatische airco. Als we dat vergelijken met meest luxe uitvoering van de Dacia Sandero – een belangrijke concurrent van de Suzuki Baleno – dan ben je weliswaar iets duurder uit, maar je krijgt wel meer luxe en een krachtigere motor.
LEES OOK: Autotest – Suzuki Vitara (2015)