Nieuw topmodel van Suzuki: de Across plug-in hybride
Eerste model uit samenwerking met Toyota
Maak kennis met de nieuwe Suzuki Across! Deze SUV is gebaseerd op de huidige Toyota RAV4 en het eerste model dat Suzuki in het kader van een samenwerkingsovereenkomst met Toyota zal leveren. De marktintroductie vindt rond het vierde kwartaal plaats. De prijzen van de Across maakt Suzuki binnenkort bekend.
Alleen als plug-in hybride
Suzuki positioneert de Across als topmodel in het aanbod. Tevens wordt de SUV alleen leverbaar met plug-in hybride aandrijving. De aandrijflijn is gelijk aan die van de RAV4 Plug-in Hybrid en bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor. Ook heeft de aandrijflijn een boost-converter. Het systeemvermogen komt uit op 306 pk, waarmee de Suzuki Across in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren.
18,1 kWh batterij
De Suzuki Across heeft eeen litium0-ion batterij met een capaciteit van 18,1 kWh, waarmee het model 75 kilometer volledig elektrisch kan rijden volgens de officiële test. Dat is meer dan gemiddeld voor een SUV in deze klasse en bovendien fors meer dan het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer in Europa van circa 50 kilometer.
Vier rijmodi
De werking van het plug-in hybridesysteem van de Suzuki Across is afhankelijk van de gekozen rijmodus: de EV‑modus, Auto EV/HV-modus, HV-modus of acculadermodus.
In de EV-modus wordt het voertuig volledig elektrisch aangedreven, zelfs bij volledige acceleratie. In Auto EV/HV‑modus en HV-modus draagt de motor bij aan de vermogensafgifte als dat nodig is, bijvoorbeeld als het gaspedaal krachtig wordt ingedrukt.
E‑Four vierwielaandrijving
Elke Suzuki Across is standaard uitgerust met E‑Four vierwielaandrijving. Een separate 40 kW-elektromotor stuurt de achterwielen aan. In combinatie met de aandrijflijn op de voorwielen kan de koppelverdeling voor:achter van 100:00 tot 20:80 worden geregeld.
Volgens Suzuki zorgt dit voor verbeterde stabiliteit tijdens het wegrijden op gladde oppervlakken, zoals besneeuwde wegen, en een extra stabiel weggedrag in bochten op verschillende wegdekken.
Trail Mode
De Across is een SUV die ook op onverharde wegen moet kunnen presteren. Het model is daarom voorzien van een Trail Mode. Dit is een automatische limited-slip differentieelregeling die zorgt voor maximale grip en controle op gladde oppervlakken.
Het systeem werkt door de remmen in te schakelen op de wielen die grip beginnen te verliezen en het koppel vervolgens te sturen naar de wielen die grip behouden. De functie past ook het gas- en transmissiepatroon aan om het voertuig in beweging te houden. De bodemvrijheid bedraagt 190 millimeter.
Standaarduitrusting
De Suzuki Across is standaard uitgerust met onder meer LED‑verlichting, automatische airco, 19-inch lichtmetalen wielen en een 9-inch touchscreen met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto.
Ook het Suzuki Safety System Pro is standaard, met onder meer Dynamic Radar Cruise Control, Road Sign Assist, Lane Tracing Assist, Blind Spot Monitor, Pre-Collision System en Rear Crossing Traffic Alert. Klanten hebben keuze uit zes verschillende exterieurkleuren: White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic en Dark Blue Mica.