Stuurwiel met de auto als optie, zo ziet Jaguar dat in 2040
Wordt dat de toekomst?
Het stuurwiel als digitale butler, die alles voor je online regelt. Die zelfs de voorraad in de koelkast bewaakt en bij de supermarkt bestelt om aan te laten aanvullen. O ja, de auto hoef je er niet bij te kopen, die kun je delen met anderen die zo’n zelfde digitaal stuur hebben. Het is de gedachte achter een studie van Jaguar, een niet eens zo gekke gedachte trouwens…
Jaguar FUTURE-TYPE
Het digitale stuurwiel hoort bij de Jaguar FUTURE-TYPE. Een studiemodel met elektrische aandrijving voor de verre toekomst. Voor het jaar 2040, in welk jaar de Britse overheid, en ook de Franse, de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in de ban willen hebben. Met deze studie plaatst Jaguar vast een voorzet. Een merk dat deel uitmaakt van het Jaguar Land Rover concern, dat trouwens in 2020 van al zijn modellen ook een elektrisch aangedreven versie op de markt wil hebben.
Mijn naam is Sayer, tot uw dienst!
Het intelligente en volledig met internet verbonden stuurwiel heet Sayer – vernoemd naar de designer van de Jaguar E-type. Sayer kan honderden taken uitvoeren. Via lidmaatschap van een serviceclub is te kiezen voor ofwel het bezit van de bijbehorende auto, ofwel voor het delen van een auto met anderen, waarbij de gebruiker alleen het stuurwiel in eigendom heeft.
Een vergadering de volgende dag om 8:00 uur op twee uur rijden van huis? Meld het aan Sayer. Die zorgt ervoor dat de auto de volgende ochtend autonoom op tijd voor komt rijden. Het stuurwiel geeft de bestuurder zelfs advies op welke delen van de route zelf sturen aantrekkelijk kan zijn. De eigenaar van het stuur kan informatie opvragen van thuis, familie, vriendenkring en werk. Alles is mogelijk, van verbonden zijn met iedereen en alles of slechts met een aantal geselecteerde bronnen.
CEO Jaguar Land Rover: ‘We staan aan de vooravond van een mobiliteitsrevolutie
Het slimme stuurwiel als mobiele metgezel hoort bij een mobiliteitsrevolutie. Althans dat stelde Ralf Speth, de CEO van Jaguar Land Rover bij de presentatie van Sayer en de FUTURE-TYPE tijdens een TechFest van Jaguar in Londen, waar alles in het teken stond van technologie van de toekomst en mobiliteit in het bijzonder.
Speth: ‘We staan aan de vooravond van de mobiliteitsrevolutie. Auto’s hebben nu al meer elektronische systemen dan een raket. De gevolgen van helemaal zelfstandig rijdende auto’s op onze maatschappij en het sociale leven zijn groot. Denk alleen al aan de chauffeurs die zonder werk komen. Of de bescherming van privacy bij gebruik van online diensten en car sharing.”
Speth: “Tal van vraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak van overheid, industrie, designers en academici. Bij Jaguar Land Rover staan we daarvoor open, we werken bijvoorbeeld al samen met vijftig universiteiten wereldwijd.”
Lees ook: alle primeurs op de IAA 2017 in Frankfurt
Autonoom rijdend met de kinderen naar school
Ach de mogelijkheden met autonoom rijden en grote digitale datastromen zijn over 25 jaar schier onbegrensd. Om de kinderen naar school te brengen is de Jaguar FUTURE-TYPE mogelijk met een 2+1 social seating-opstelling, zodat je face-to-face kunt kletsen met de kinderen terwijl de auto zelfstandig rijdt volgens de efficiëntste en kortste route.
Of auto’s die elkaars rijtechnologie benutten
The FUTURE-TYPE communiceert ook met andere auto’s en ze kunnen van elkaars rijtechnologie gebruikmaken. Daarmee is een kleinere afstand tussen auto’s mogelijk en kan het wisselen van rijstrook en het rijden over kruisingen veiliger en efficiënter plaatsvinden. De wegcapaciteit wordt daarmee beter benut en aanrijdingen worden voorkomen. Terwijl de smalle bouw van de FUTURE-TYPE betekent dat hij minder ruimte inneemt op de weg en in een parkeergarage.