![Een close-up van een autoband met een grote spijker of schroef-in-band in het loopvlak, op een betonnen oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/spijker-band-640x480.jpg)
Spijker of schroef in band, wat te doen?
Doorrijden, repareren of vervangen?
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Je kunt behoorlijk lang doorrijden met een schroef of spijker in je band. Je hebt het vaak niet eens door. Maar dan begint je band ineens leeg te lopen en krijg je een waarschuwing van de boordcomputer. Wat moet je doen als je een spijker in je band hebt?
Spijker of schroef in band, wat nu?
Ontdek je een spijker (of schroef) in de band van jouw auto, dan hoeft dit niet altijd een lekkage te betekenen. Soms zit de spijker niet diep genoeg, waardoor er geen lucht is ontsnapt. Het kan ook zijn dat de spijker het canvas wel degelijk heeft doorboort, maar diezelfde boosdoener het ontstane gat (deels) weer heeft gedicht en er zodoende weinig tot geen lucht is ontsnapt.
Doorrijden of vervangen?
Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band. Je kunt zelf aan de gang met een reparatiesetje, maar het is aan te raden om de hulp van een specialist in te schakelen. Je wil niet dat een band op hoge snelheid op wat voor manier dan ook niet meer optimaal functioneert. Een prop kan de lekkage dichten, maar is eigenlijk een tijdelijke noodoplossing en geen langdurige reparatie.