Spannend gelijnde Skoda: dit is de nieuwe Octavia
Groter, ruimer én efficiënter!
Met 6,5 miljoen verkochte exemplaren is de Octavia de absolute bestseller van Skoda. De vierde generatie Skoda Octavia mag dat succes voortzetten met een scherper uiterlijk, meer binnenruimte en nieuwe efficiënte aandrijflijnen. ‘Wie slim is, rijdt Skoda’ luidde ooit de slogan. Gaat dat nog steeds op?
Langer, breder, sportiever
Wie uitkijkt naar een nuchtere no-nonsense Skoda moet misschien even wegkijken. Met zijn optionele Dynamic Package, LED-verlichting en 19-inch lichtmetalen wielen doet hij wat ons betreft qua uitstraling niet onder voor de andere, meer ‘premium’ merken van de Volkswagen Group. De tijd dat Skoda het ‘budgetmerk’ van de Volkswagen Group was, ligt al lang achter ons. Met zijn uiterlijk en uitrusting kan de Skoda Octavia zich prima meten met bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen Golf en Seat Leon.
Coupéachtige daklijn voor Skoda Octavia
Ten opzichte van zijn voorganger groeide de Octavia hatchback 19 millimeter (Octavia Combi 22 millimeter) tot een totale lengte van 4,69 meter. De auto werd ook 15 millimeter breder. Uiteraard zijn dit soort maten nauwelijks met het blote oog te zien, maar wat wel direct opvalt is de sterk aangezette schouderlijn, het gemeen ogende front en de coupéachtige daklijn.
Minimaal 600 liter bagageruimte
Gelukkig doet het sportievere uiterlijk geen afbreuk aan de binnenruimte. Ten opzichte van de derde generatie groeide de ruimte voor de achterpassagiers met 78 millimeter en de bagageruimte van de hatchback tot 600 liter.
Grootste auto C-segment
De kofferbak van de Skoda Octavia Combi meet zelfs 640 liter, wat hem direct tot de ruimste auto van het C-segment kroont. Ter vergelijking: de bagageruimte van de Ford Focus Wagon meet 608 liter en de Renault Mégane Estate komt tot 521 liter.
LEES OOK: Zo praktisch is de nieuwe Ford Focus
Touchscreen op dashboard geplaatst
In de Octavia zit je op nieuw ontworpen ergonomische stoelen die voor het eerst leverbaar zijn met een massagefunctie. Ten opzichte van de vorige generatie Octavia is het dashboard meer op de bestuurder gericht en geheel volgens de laatste trend is het touchscreen (variërend van 8,25 tot 10 inch) op het dashboard geplaatst.
Wat ook opvalt is het ontbreken van een conventionele bedieningshendel voor de automaat. De nieuwe Octavia is de eerste Skoda met de nieuwe drive-by-wire DSG-versnellingsbak. Daarom vind je op de middenconsole slechts een kleine bedieningsmodule.
Touch control slider
Het optionele, grootste 10-inch touchscreen is voorzien van een aantal handige functies. Zo bevat hij onder meer gesture control (gebarenbediening), een digitale spraakassistent en een zogenoemde touch control slider. Daarmee kun je met één aanraking van het scherm diverse belangrijke functies bedienen. Apple CarPlay en Android Auto mogen uiteraard niet ontbreken.
USB-C-poorten
Wat verder opvalt is dat conventionele USB-poorten niet aanwezig zijn. Dat zagen we ook al in de Skoda Scala. Skoda verwacht namelijk dat we in de nabije toekomst allemaal overschakelen naar USB C-poorten. In totaal herbergt het interieur vijf USB C-poorten, waaronder één boven de binnenspiegel. Mocht je er niet mee uit de voeten kunnen, dan levert Skoda nog altijd een USB C-naar-USB-adapter.
Head-up display
Standaard heeft de Octavia een fysieke kilometer- en toerenteller, maar wat ons betreft is het optionele 10,25-inch virtual display een aanrader. Via het stuurwiel kun je namelijk voor het eerst inzoomen op navigatiekaarten. Een handige functie, aangezien je niet meer via het touchscreen hoeft in te zoomen. Tevens is de nieuwe Octavia de eerste Skoda die leverbaar wordt met een head-up display.
Actieve veiligheidssystemen
Er debuteren een aantal actieve veiligheidssystemen op de Octavia. Wat te denken van Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Traffic Warning en Exit Warning. Dat laatste waarschuwt je als er een auto passeert terwijl jij je portier opent. Overige (actieve) veiligheidsitems zijn: Area View, Side Assist, Predictive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Lane Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist.
View this post on InstagramDit is de nieuwe Skoda Octavia! Zomer 2020 in de showroom, ook als PHEV. Meer info op AutoRAI.nl
A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on
Conventionele benzine- en dieselmotoren
Skoda haalt alles uit de kast wat betreft de aandrijflijnen. De nieuwe Octavia is leverbaar met conventionele dieselmotoren en TSI-benzinemotoren met vermogens van 110 tot 200 pk.
Mild-hybridetechnologie
Verder zijn de 1.0 TSI- en 1.5 TSI-benzinemotor optioneel verkrijgbaar met 48V mild hybridetechnologie met eveneens vermogens van 110 tot 200 pk. De mild-hybridetechnologie bestaat uit een kleine startmotorgenerator en een accupakket die de benzinemotor tijdens het rijden ondersteunen.
Nieuwe aandrijflijn: Octavia iV
Tevens is de Octavia ook leverbaar met CNG (aardgas) én een nieuwe plug-in hybride-aandrijflijn: de Octavia iV. De plug-in hybride-aandrijflijn bestaat uit de 1,4-liter TSI-benzinemotor, een elektromotor en een 13 kWh accupakket. Het systeemvermogen van de Octavia iV komt uit 204 pk. Er verschijnt ook een krachtigere variant op de markt met maar liefst 245 pk.
De volledig elektrische actieradius bedraagt 55 kilometer volgens de WLTP-cyclus. In de toekomst verschijnt er mogelijk ook een sportievere Skoda Octavia RS, grote kans dat ook die variant een vorm van elektro-ondersteuning krijgt om de CO2-uitstoot te drukken.
LEES OOK: Dit is de andere plug-in hybride van Skoda: de Superb iV
Simply clever
Zoals het een Skoda betaamt is de Octavia uiteraard van diverse slimme gadgets voorzien. Wat te denken van een geïntegreerde trechter om bij dieselversies de AdBlue bij te vullen, twee speciale opbergmogelijkheden voor smartphones, een vuilnisbakje in de deurvakken, een paraplu en borstel in de voorportieren, kaarthouder in de A-stijl en een ijskrabber in het tankklepje.
LEES OOK: Autotest – Skoda Scala (2019)
Zomer 2020 in Nederland
De nieuwe Octavia komt in de zomer van 2020 naar Nederland. Skoda maakt de prijzen in aanloop naar de marktintroductie bekend.