Sommige opties Ferrari Portofino zijn bijzonder prijzig
Carbon fibre bekerhouders: 2.662 euro
Ferrari heeft berekend wat de nieuwe Portofino moet kosten. De vanafprijs lijkt iets boven zijn voorganger – de California T – te liggen. Maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Vanafprijs Ferrari Portofino
Eerst maar even de vanafprijs van de Ferrari Portofino. Die begint bij 242.932 euro. De vanafprijs van de Ferrari California T bedroeg in december 2017 exact 229.877 euro. Je zou dus kunnen stellen dat de Portofino ongeveer 11.000 euro duurder is. Maar helemaal correct is dat niet, want in Nederland was de prijsopbouw van auto’s in 2017 anders dan nu. De BPM-berekeningen zijn met ingang van 2018 gewijzigd, waardoor vrijwel alle auto’s duurder zijn geworden. De California T zou wellicht in 2018 op het prijsniveau van de Portofino zijn gekomen.
Vaste opties
In Nederland zijn er vier vaste opties, te weten een bandendruk- en temperatuurcontrolesysteem (726 euro), een neerklapbare achterbank met toegang tot bagageruimte (1.210 euro), de HELE-versie (1.210 euro) en comfortstoelen met geheugen en verwarming (4.447 euro). Tel al die bedragen op bij de vanafprijs en je komt uit op een vanafprijs van 250.525 euro.
600 pk!
Het concept van de Ferrari Portofino is ongewijzigd. Het is dus – net als de Ferrari California en California T – een 2+2 GT met een elektrisch bedienbare hardtop. Hij heeft een 3,9-liter V8 turbomotor met 441 kW (600 pk) bij 7.500 t.p.m. Dat is 40 pk meer dan de California T. De California T had een CO2-emissie van 250 g/km. Van de Portofino is die 245 g/km.
Variabele trekkracht
De hoeveelheid trekkracht van de V8 wordt specifiek afgestemd op de gekozen versnelling, dankzij het Variable Boost Management. In de zevende versnelling is 760 Nm voorhanden. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,5 seconde en de topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Niet slecht toch, voor een instap-Ferrari?
Enkele opties op een rij
Natuurlijk zijn er opties om je Ferrari Portofino net even wat leuker te maken. Hieronder zetten we er enkele op een rij.
- Dual Mode-ophanging Magneride – 3.993 euro
- 20-inchwielen Sportsyle Diamond Finish – 5.808 euro
- Carbon Fibre naafdoppen – 605 euro
- Carbon Fibre voorspoiler – 4.235 euro
- Carbon Fibre luchtinlaten zijkant – 2.118 euro
- Carbon Fibre dorpel – 6.292 euro
- Carbon Fibre air ducts achterzijde – 3.025 euro
- Carbon Fibre inleg in dashboard – 3.146 euro
- Carbon Fibre stuurwiel met LEDS – 3.691 euro
- Carbon Fibre stuurwiel met LEDS, toerenteller en pedals – 5.590 euro
- Carbon Fibre centrale tunnel – 2.299 euro
- Carbon Fibre instaplijsten – 1.694 euro
- Carbon Fibre bekerhouders – 2.662 euro
- Ferrari Historic kleur – 8.954 euro
- Remklauwen in Aluminium, Giallo, Grigio Silverstone, Nero, Rosso, Rosso Scuderia, Goud of Blauw – 1.089 euro
- Scuderia Ferrari Logo’s – 1.331 euro
- Toerenteller in Rosso, Giallo, Aluminium of Bianco – 702 euro
- Alcantara vloerbedekking – 2.299 euro
- Hi-Fi premium systeem JBL professional – 4.477 euro
- Parkeercamera aan voor- en achterzijde – 5.082 euro
- 20 inch Run Flat banden – 2.783 euro
- Passagiersdisplay – 4.235 euro
- Lederen trolleyset voor kofferruimte – 5.445 euro
- Lederen bagageset voor interieur – 2.783 euro