Smart: Grootse plannen met kleine auto’s
Mogelijk studiemodel op autoshow van Frankfurt
Smart heeft grootse plannen met zijn kleine modellen. De dochteronderneming van Daimler heeft de toekomst al helemaal uitgestippeld. Frank Zimmermann, Senior Manager Product Management en Marketing van Smart, vertelt in een interview met AutoRAI.nl al de nodige details.
Wat brengt de toekomst?
Een ding is zeker voor Smart. Het merk blijft trouw aan de Fortwo en Forfour. “Uitbreiding van het modellenportfolio is niet nodig. De Forfour is het grootste model dat Smart levert en zal blijven leveren”, vertelt Zimmermann. Uiteraard zal Smart van deze twee modellen nieuwe generaties uitbrengen. De gemiddelde levensduur van een Smart is zes á zeven jaar. Wat de toekomst brengt? Dat is lastig te voorspellen. “We tonen mogelijk een conceptmodel op de autoshow van Frankfurt dat meer duidelijkheid geeft over onze toekomst”, zegt Zimmermann.
Mini en Apple
Zimmermann is over één ding heel stellig: een Smart zal altijd klein blijven. “Kijk naar Mini. Dat is niet echt Mini meer. In ieder geval niet klein. Smart wil dat niet gaan doen. Onze auto’s blijven altijd klein.” Meer modellen heeft Smart volgens de productmanager niet nodig. “Uitbreiding van het aantal modellen is niet altijd noodzakelijk. Kijk naar Apple, die hebben altijd maar twee of drie iPhone-modellen die ze continu vernieuwen met nieuwe diensten, betere eigenschappen en meer. Nu zijn wij natuurlijk niet Apple, maar we varen voor nu wel een vergelijkbare koers. Het modellenportfolio zal blijven bestaan uit de Fortwo en Forfour. De Forfour is een blijvertje want een gezin met twee kinderen heeft aan een Fortwo niet genoeg. De Fortwo blijft de ultieme stadsauto.”
“Uitbreiding van het aantal modellen is niet altijd noodzakelijk”
Smart Roadster
En een auto als de Smart Roadster? “Dat was een leuk project. Maar de markt voor compacte roadsters is sterk gedaald. Dat gaan we dus niet opnieuw doen. Je moet een zeker verkoopvolume zien te behalen. Gezien de huidige markt is dat onmogelijk.”
Meer diensten
Smart wil zichzelf meer gaan onderscheiden door auto’s aan te bieden met meer diensten. Dat kan zijn door middel van nieuwe apps, maar ook door privileges zoals parkeervoordelen. Het moet volgens Smart een ultiem totaalpakket zijn zodat mensen wonend in steden de auto optimaal kunnen inzetten.
LEES OOK: Alle Smarts leverbaar met een stekker
Bekendheid moet groeien
Volgens Zimmermann is Smart nog steeds bezig om zich te positioneren op de markt. “De bekendheid groeit gestaag en onder veel meer mensen zijn de auto’s geliefd. Steeds meer mensen trekken naar steden en dan zijn kleine auto’s heel interessant. Dat zie je al heel goed in Rome, Amsterdam, Berlijn of in Los Angeles. Smart zal dus steeds populairder worden, maar het heeft tijd nodig.”
“Smart wil zichzelf onderscheiden door auto’s aan te bieden met meer diensten”
Elektrische Smarts
De huidige Fortwo en Forfour zijn er met benzinemotoren en volgen ook met een elektrische aandrijflijn. De nieuwe Fortwo Electric en Forfour Electric hebben een theoretische actieradius van respectievelijk 160 en 155 kilometer. “Smart-rijders rijden gemiddeld 30 tot 40 kilometer per dag. Ze hebben dus niet meer range nodig. Meer investeren in een batterij met hogere energiedichtheid is naar mijn mening daarom niet nodig. Een lagere prijs en meer diensten introduceren is veel interessanter dan een accu met meer range.”
Meer range mogelijk
Volgens Ralph Knorpp, product management of development van Smart, is meer range dan de huidige 160 kilometer wel mogelijk, maar niet noodzakelijk. “Het huidige accupakket groter maken wat betreft formaat is gezien de afmetingen van de auto’s onmogelijk. We onderzoeken of een ‘grotere’ accu nodig is en of onze klanten daarop wachten. Voor vrijwel al onze klanten volstaat een range van 160 kilometer NEDC”, zegt Knorpp.
Weten hoe de nieuwe Smart Fortwo Electric en Forfour Electric rijden? Dat lees je binnenkort op deze website.