Skoda Kodiaq 2024 – Een REUS van een Skoda! – WALKAROUND
AutoRAI TV
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De tweede generatie Skoda Kodiaq wordt vanaf medio mei 2024 op de Nederlandse markt verwacht. Dat duurt nog even. Om het publiek alvast op te warmen, kregen we onlangs al de kans om kennis te maken met de nieuwe Kodiaq. In dit artikel en in deze video leggen we alle details uit.
Afmetingen
De tweede generatie Skoda Kodiaq is 4,76 meter (+6,1 cm) lang. Hij is 1,86 meter breed en 1,66 meter hoog. De wielbasis bedraagt nu 2,79 meter, dat is aan de maat. De Kodiaq is er als vijf- en zevenzitter. In die laatste versie hebben inzittenden nu 1,5 cm extra hoofdruimte. De vijfzitter heeft nu een bagageruimte van 910 liter (+75 l). Met neergeklapte achterbank bedraagt het volume zelfs 2.105 liter (+40 l). Achter de derde zitrij van de zevenzitter – die niet als plug-in hybride verkrijgbaar is – bevindt zich een bagageruimte met een inhoud van 340 liter (+80 l). Door de derde rij neer te klappen komt dit op een volume van 2.035 liter (+30 l).
Led-verlichting
Led-verlichting is standaard op elke Kodiaq. Optioneel levert Skoda de nieuwe TOP LED Matrix led-koplampen met optionele led-verbindingsstrip. De lichtopbrengst van de verlichting is met 15% toegenomen. De TOP LED-lampen zorgen met onder elkaar geplaatste bi-led- en matrixmodule voor een opvallende ‘vier-oogs-look’. Elke Kodiaq heeft onderling verbonden led-achterlichten met C-signatuur. Bij de luxere versies hebben de achterlichten ook een welkomfunctie en dynamische richtingaanwijzers. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Kodiaq lichtmetalen velgen die in maatvoering variëren van 17 tot en met 20 inch.
Veel opbergruimte in interieur
Het interieur van de Kodiaq is compleet nieuw. Het komt nu nog ruimtelijker over. Dat heeft verschillende oorzaken. De selector voor de DSG-transmissie is voortaan op de stuurkolom geplaatst. Dat levert in de middenconsole 2,1 liter extra opbergruimte op. De draai-drukknoppen met geïntegreerd kleurendisplay (Smart Dials) zijn ook nieuw. Met een Smart Dial bedient de bestuurder functies naar keuze: van geluidsvolume via ventilatiekracht en smart airconditioning tot driving mode en inzoomen op de navigatiekaart. Via vier extra fysieke knoppen zijn andere klimaatfuncties direct toegankelijk en met de configureerbare knop van het Climate Control Menu is ook de verwarming van stoelen, stuur en voor- en achterruit eenvoudig te activeren en te stoppen.
Virtual Cockpit voor Skoda Kodiaq
De nieuwe Kodiaq heeft standaard een Virtual Cockpit (10,25 inch) en een centraal geplaatst 10-inch touchdisplay. Een 13-inch scherm is net als een head-up display optioneel. DAB+ en voice- en gesture-control zijn standaard en ook vier USB-C-aansluitingen met voldoende vermogen voor het opladen van laptops (45 W) zijn inbegrepen. In de optionele phonebox zijn twee smartphones gelijktijdig draadloos te laden. De telefoons worden daarbij gekoeld, want dan gaat het opladen sneller. Op verzoek installeert Skoda Ergo-stoelen met massagefunctie.
Ook duurzamer?
Bij alle nieuwe Kodiaq-modellen zijn stoelbekleding, vloerbedekking en de hemelbekleding gemaakt van 100% gerecycled polyester. In de Kodiaq Design Selection wordt gerecycled garen met 40% natuurlijke wol gebruikt en het leder van de ecoSuite Design Selection is op een milieuvriendelijke manier gelooid. Typische Simply Clever-features als de paraplu en ijskrabbers zijn gemaakt van gerecyclede materialen. De handige deurbeschermers zijn gebleven. Nieuw in de Simply Clever line-up zijn schermreinigers voor de displays.
Aandrijflijnen Skoda Kodiaq
De nieuwe vijfpersoons Kodiaq is er ook met plug-in hybridetechnologie (PHEV). Daarbij werkt een 1.5 TSI samen met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 150 kW (204 pk). De 27,5 kWh accu maakt een elektrische actieradius van 100 kilometer (WLTP) mogelijk, wat meestal ruim voldoende is voor dagelijks gebruik. De accu is te laden met 11 kW (openbare laadpunten, wallboxes) en bij 50 kW gelijkstroomlaadpunten.
Ook als mild-hybride
Ook mild-hybridetechnologie is nu beschikbaar. De Kodiaq 1.5 TSI mHEV (110 kW/150 pk) maakt voor maximale efficiëntie gebruik van een 48 volt riemaangedreven starter-generator, een lithium-ion-batterij en de nieuwste generatie cilinderuitschakeling (ACT+). De zevenpersoons Kodiaq is enkel met deze laatste aandrijflijn beschikbaar. Elke Kodiaq heeft standaard een automatische DSG-transmissie.
Rijhulpsystemen
De nieuwe Kodiaq heeft veel nieuwe rijhulpsystemen. Turn Assist waarschuwt bij het afslaan voor tegemoetkomend verkeer. Indien nodig volgt een automatische remingreep. Collision Avoidance Assist versterkt plotselinge stuurbewegingen die bedoeld zijn om uit te wijken. Crossroad Assist maakt gebruik van radartechnologie. Het waarschuwt bij het verlaten van een (blinde) uitrit voor kruisend verkeer, fietsers en voetgangers. Ook hierop kan een remingreep volgen. Exit warning waarschuwt bij een geopende deur met akoestische en visuele signalen voor achteropkomend verkeer (range: 35 meter, gedekte hoek: 120 graden).
Park Assist
Met het nieuwe, intelligente Park Assist kan de Kodiaq automatisch inparkeren. De snelheid en stuurbewegingen worden automatisch aangestuurd. Indien nodig (bijvoorbeeld bij een obstakel of een passerende voetganger) komt de auto automatisch tot stilstand. Het systeem werkt zeer precies, omdat het naast sensoren nu ook een Rear View Camera gebruikt. Met Remote Park Assist is de Kodiaq zelfs via de app te parkeren. Dit kan als de bestuurder dichtbij de auto is (max. 5 m). De app fungeert dan als afstandsbediening. Het systeem kan de parkeermanoeuvre bij naderende objecten en verkeersdeelnemers automatisch stoppen.
Side Assist en Travel Assist
Dankzij nieuwe sensoren ‘ziet’ Side Assist achteropkomend verkeer al op 90 meter afstand (voorheen 70 m). Front Assist heeft nu een anticiperende fietserbeschermingsfunctie. Travel Assist maakt voertuigen in de buurt nu nog beter zichtbaar via de Virtual Cockpit en het head-up display. Travel Assist is onderdeel van het Assisted Drive-pakket. Inbegrepen daarbij zijn Adaptive Lane Assist en Adaptieve Cruise Control. Door de samenwerking met het navigatiesysteem en verkeerstekenherkenning kan Travel Assist de snelheid van de auto automatisch aanpassen. Ook geautomatiseerd starten, afremmen en sturen in druk verkeer (tot 60 km/u) is mogelijk.
Crew Protect Assist zorgt in noodsituaties voor het automatisch sluiten van ramen en het panoramadak (indien aanwezig). De gordels worden dan extra aangespannen en de alarmlichten gaan aan. Emergency Assist vermindert het risico op een ongeval als de berijder niet meer in staat is om de auto te besturen, bijvoorbeeld door een medisch noodgeval. Als het systeem ziet dat zo’n situatie zich voordoet, zorgt het ervoor dat de auto in de rijbaan blijft, schakelt het de alarmlichten in en brengt het de auto tot stilstand. Aansluitend worden de deuren ontgrendeld, gaat de interieurverlichting aan en doet eCall een noodoproep.