Roadtrip: per Subaru Forester e-Boxer richting de Alpen
De ideale wintersportauto?
Subaru krijgt in Nederland op jaarbasis ongeveer 800 auto’s. Voor heel Europa zijn dat er ongeveer 30.000. Voor al die auto’s vindt Subaru probleemloos een eigenaar. Jaar in, jaar uit. Het merk heeft simpelweg een zeer trouwe klantengroep. Subaru adverteert nauwelijks, kopers komen zelf naar de dealer. Maar waarom kopen die mensen eigenlijk een Subaru? Een roadtrip naar een sprookjesachtig wintersportgebied in Zwitserland bracht ons de antwoorden.
Niet de goedkoopste in aanschaf
Toegegeven, een Subaru is gemiddeld genomen niet de goedkoopste in aanschaf. De nieuwe Subaru Forester e-Boxer waarmee wij op pad gaan is er vanaf 46.995 euro. Dat is best stevig, maar realiseer wel dat je bij Subaru direct heel veel standaard krijgt. Van 17-inch lichtmetalen wielen en een 6,3-inch multifunctioneel touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto tot cruise control, DAB+ radio, diverse USB-poorten en meer. You name it. Er zijn bijzonder weinig opties.
Nieuwe technologie: e-Boxer
Onder de motorkap van deze Forester e-Boxer zit voor Subaru nieuwe technologie. De aanduiding e-Boxer slaat op een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,0-liter viercilinder boxermotor met 150 pk en een 16,7 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een automatische Lineartronic versnellingsbak (CVT). Dankzij een compact accupakket – geplaatst bovenop de achteras – kun je zeer beperkte afstanden elektrisch rijden.
LEES OOK: Driften met Subaru BRZ in de sneeuw
Roosters
De oplettende lezer merkt vast de roosters naast de achterbank op. Die zitten er niet voor niets. Door lucht van binnenuit te gebruiken, blijft de temperatuur van het voertuig stabiel, de koelluchtinlaat is geplaatst aan de linkerkant van de achterbank. Een rooster bedekt de inlaatopening om stof en ander ongewenst vuil tegen te houden.
“In het vlakke Nederland is 1 op 14 eenvoudig haalbaar.”
Het brandstofverbruik
In de praktijk komt het er vooral op neer dat de elektromotor de boxermotor ondersteunt voor een lager brandstofverbruik. Is een Subaru Forester e-Boxer dan een dorstig type? Dat hangt sterk af van de locatie waar je rijdt. In het vlakke Nederland is 1 op 14 eenvoudig haalbaar, maar in berggebied lust de boxermotor logischerwijs meer benzine.
LEES OOK: Rallyrijden met Subaru Impreza e-Boxer in de sneeuw
Geen scheurijzer
De Forester e-Boxer is overigens geen scheurijzer. De hybride aandrijflijn is prima in staat om deze 1.656 kilogram zware Subaru op tempo te krijgen, maar harder gaan rijden dan 130 km/u is volstrekt zinloos. Het brandstofverbruik neemt dan stevig toe. De tankinhoud bedraagt 45 liter, waardoor je na 500 tot 600 kilometer toch weer moet tanken.
“De ergonomie is werkelijk briljant.”
Doe het kalm aan
Kalm aan doen in deze Forester is veel verstandiger. En leuker! Want pas dan merk je hoe comfortabel deze SUV is en hoe goed Subaru over bepaalde zaken nadenkt. Subaru bouwt auto’s die bedieningsgemak bieden. Subaru vindt dat design voor veel onderdelen bijzaak. Het moet gewoon praktisch zijn. Period. Deze Forester is een perfect voorbeeld van die filosofie.
Briljante ergonomie
De ergonomie is werkelijk briljant. Alles is eenvoudig te vinden en het infotainmentsysteem bedienen kun je zelfs aan een driejarige overlaten. Wat valt meer op in het interieur? De opvallend grote opbergvakken, de comfortabele zithouding, de fijne stoelen en het uitstekende zicht rondom. Dankzij de hoekige vorm van de carrosserie en grote raamoppervlakken kunnen er wat zicht rondom betreft weinig auto’s deze Subaru Forester overtreffen. Ook de hoge zit draagt hieraan bij.
LEES OOK: De skipiste op met een Subaru XV, gaat dat wel lukken?
Heeft ie ook vierwielaandrijving?
Jazeker, ook de nieuwe e-Boxer-aandrijflijn heeft vierwielaandrijving. Permanente AWD zelfs. Mede dankzij dit systeem mag de Forester een forse aanhanger trekken tot 1.870 kilogram geremd. Het is dus vrij duidelijk waarom de Forester populair is onder caravanbezitters. Fijn voor die doelgroep is Side View Monitor. Dit systeem heeft een naar voren gerichte camera in de rechterbuitenspiegel. Dankzij die camera kan de bestuurder op een scherm zien of er iets of iemand zich in zijn dode hoek bevindt.
Veiligheidssystemen
Sowieso heeft deze Subaru de nodige veiligheidssystemen die de kans op ellende beperken. Onder de noemer EyeSight bundelt Subaru diverse rijhulpsystemen die onder meer via twee stereocamera’s bovenin de voorruit worden aangestuurd. Vermoeidheidsherkenning, een botspreventiesysteem en een rijstrookassistent: het zit er allemaal op. Soms laten ze van zich horen met alarmerende piepjes. Ben je ze even beu, dan schakel je ze gewoon uit. Op een drukke snelweg is de adaptieve cruise control een geschenk.
AWD in de sneeuw, fijn!
Permanente vierwielaandrijving geeft extra vertrouwen en grip, helemaal in de sneeuw. De wegligging is goed, net als de tractie. Je kan deze Subaru maar moeilijk uit z’n gareel krijgen. Dat komt onder meer door het standaard aanwezige X-Mode. Dit systeem neemt met een druk op de knop de controle deels over van motor, transmissie, AWD, remmen en andere systemen. X-Mode zorgt ervoor dat elk wiel de juiste hoeveelheid aandrijving krijgt om altijd weg te kunnen rijden. Als een wiel ‘in de lucht hangt’, dan krijgt ie geen aandrijving. Slimme jongen dus, die Forester. X-Mode heeft diverse modi, te weten Normal, Snow/Dirt en Snow/Mud. Elke stand optimaliseert de grip.
“De Forester e-Boxer is misschien wel de ideale wintersportauto.”
Diverse rijstanden
Naast X-Mode heeft de hybride aandrijflijn diverse rijstanden. Op een display bovenop het dashboard is naar wens te zien hoe de aandrijflijn functioneert. Je ziet energiestromen, afkomstig van de benzinemotor, de elektromotor of uit het accupakket. Dankzij alle technologie kom je met zo’n Subaru Forester e-Boxer nooit voor verrassingen te staan. De auto vast rijden in de sneeuw? Knappe prestaties als dat je lukt. De Forester e-Boxer is misschien wel de ideale wintersportauto.
Zwitserland
Waar in Nederland de Forester een niet alledaagse verschijning is, is dat in Zwitserland compleet het tegenovergestelde. Op elke hoek van de straat staat wel een Subaru, variërend van nieuw tot twintig jaar oud. In het land van de sneeuw en hoge bergen zijn deze auto’s bijzonder populair, wat terug is te zien aan de vele dealers die je onderweg tegenkomt. En de Zwitsers weten de capaciteiten van de Forester op waarde in te schatten. Dankzij het veilige gevoel dat wij overhielden tijdens een sneeuwstorm boven in de Alpen, kunnen we deze waarde bevestigen.
“Een multitalent en een allemansvriend.”
Conclusie
De Subaru Forester e-Boxer is een auto die voor alle activiteiten uitkomst biedt. Van shoppen en kamperen in het bos tot het vervoeren van meerdere kids naar de voetbal of een lange roadtrip richting de bergen, zoals wij hebben gedaan. Deze Subaru Forester e-Boxer is een multitalent en een allemansvriend. Het iets hogere brandstofverbruik neem je al snel voor lief, omdat deze auto op zoveel andere punten overtuigt.