Rijtest – Toyota Avensis Touring Sport
Stille wateren hebben diepe gronden. Dat blijkt maar weer eens als je plaatsneemt en weg rijdt in de nieuwe Toyota Avensis.
Volledig nieuw is de Toyota Avensis niet. Het betreft een facelift. De tweede sinds de middenklasser in 2009 op de markt kwam en volgens Toyota een van de ingrijpendste voor een Toyota ooit. Het design is dan ook weer helemaal up-to-date. En door niet een volledig nieuwe auto te ontwikkelen, kon Toyota de prijs van de Avensis relatief laag houden, namelijk vanaf 27.995 euro.
Zeer nette auto
De voorzijde is het ingrijpendst veranderd. We zien een nieuwe motorkap, smallere, scherpere koplampunits voorzien van herkenbare LED-dagrijverlichting en een meer prominente grille. Achterop heeft Toyota een chromen sierstrip gemonteerd en ook de lichtunits aangepast. Gewoon een zeer nette auto om te zien zonder dat-ie meteen opvalt.
Standaard met Pre-Collision System
Ondanks zijn tamelijk vertrouwde en daardoor niet heel opvallende design, heeft de Avensis wel degelijk wat te bieden. Bijvoorbeeld het Pre-Collision System dat kop-staartbotsingen helpt te voorkomen en standaard is. (Volgens Toyota als enige in zijn klasse.) En al vanaf het tweede uitrustingsniveau (Aspiration, vanaf 30.850 euro) komen hier 3 actieve veiligheidssystemen bij:
- Lane Departure Alert – helpt te voorkomen dat je onbedoeld van rijbaan verandert.
- Automatic High Beam – voorkomt dat andere automobilisten verblind worden door het groot licht.
- Road Sign Assist – Herkent verkeersborden langs de weg en projecteert deze in een display.
Gek genoeg ontbreekt wel een waarschuwingssysteem voor de dode hoek.
20 procent bijtelling
We rijden in de Avensis Touring Sports 1.6 D-4D met 82 kW (112 pk). Toyota geeft 4,2 l/100 km gemiddeld op. Wij reden met gemak 5 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 108 gr/km. En dat is goed voor 20 procent bijtelling voor wie de Avensis zakelijk rijdt. En waarom niet? Het comfort is hoog en vanbinnen blijft het aangenaam stil. Toyota Nederland verwacht dan ook terecht dat de 1.6 D-4D de populairste uitvoering wordt.
Buitengewoon fijn
De Avensis TS 1.6 D-4D is een fijne auto om zonder al te veel haast (het vermogen is gezien het gewicht van 1.465 kilo voldoende, maar ook niet meer dan dat) veel kilometers mee te maken. Dat Toyota kwalitatief betere en zachter aanvoelende materialen toepast dan voorheen is vooral merkbaar aan het stuurwiel. Dat voelt buitengewoon fijn aan. Het kleurendisplay tussen de snelheidsmeter en toerenteller is nieuw en duidelijk afleesbaar.
Bagageruimte ruim voldoende
Met de binnenruimte zit het wel snor. Voorin, maar ook achterin. Je moet wel heel lang zijn wil je met de knieën tegen de rugleuning van de voorstoel aanzitten. De bagageruimte is met 543-1.609 liter ruim voldoende. Bovendien is ook hier de afwerking dik voor elkaar.
Benzine en diesel
Toyota biedt ook de keuze uit een 2.0 D-4D (105 kW/143 pk maar géén 20 procent bijtelling) en een 1.6, 1.8 en 2.0 VVT-i benzinemotor (respectievelijk 97 kW/132 pk, 108 kW/147 pk en 112 kW/152 pk). De tweeliter benzinemotor is altijd gekoppeld aan een automaat. Met aan aanhangergewicht van 1.800 kg zou dat best wel eens een fijne caravantrekker kunnen zijn. De nieuwe Toyota Avensis staat nu bij de Toyota dealer.