Rijtest – Seat Leon ST Cupra 280
Pakezel met power
Welke auto biedt de meeste ruimte én het meeste rijplezier voor minder dan veertigduizend euro? Na een uitgebreide kennismaking met de Seat Leon ST Cupra 280 is die vraag eenvoudig te beantwoorden.
De Seat Leon Cupra 280 is de snelste productieauto die het merk ooit bouwde. Het is de absolute topversie in de reeks, met een 206 kW (280 pk) sterke 2.0 TSI turbomotor en high-performance ondersteltechniek. De sportieve uitstraling is onmiskenbaar en de standaarduitrusting zeer compleet. Denk aan Alcantara interieurbekleding, innovatieve full-led koplampen en een uitgebreid infotainmentsysteem met touchscreen.
[gallerij-1]
Duur?
Als je ziet wat de Seat Leon Cupra 280 allemaal biedt, dan verwacht je een aardig prijskaartje. Niets is minder waar. De driedeurs Cupra 280 kost 34.950 euro met handgeschakelde versnellingsbak en dat is buitengewoon scherp vergeleken met de concurrentie.
En het goede nieuw is: voor de prijs vanaf 36.450 euro is er nu dus ook een Cupra 280-variant op basis van de ruime Leon ST (stationwagen). In zijn mega grote kofferbak past een kleine 600 liter bagage, met de achterbank in de normale positie welteverstaan. Net als bij de vijfdeurs (vanaf 35.300 euro) is de zitruimte achterin dik in orde. En als je de leuning van de achterbank neerklapt, kun je met gemak een fiets kwijt.
[parallex-1]
Rijden op circuit
Dat geen enkele auto in deze prijscategorie zo’n ultieme mix van ruimte en sportiviteit biedt, blijkt vooral op het Catalaanse Circuit de Castelloli waar Seat de Leon ST Cupra 280 aan de internationale pers introduceert.
Aan het einde van de pitstraat staan de auto’s alvast warm te draaien. De Cupra-stand is ingeschakeld, waarmee alle rijsystemen “op scherp” worden gezet. Als het stoplicht op groen springt, schiet de stationwagen in slechts zes seconden van 0 naar 100 km/u. De motor reageert explosief op het gaspedaal. De trekkracht is immens, met dank aan het maximumkoppel van 350 Nm dat over een breed toerengebied (1.700-5.600 tpm) beschikbaar is. Het geluid van de brullende turbomotor wordt via de speakers versterkt.
Aan het einde van het rechte stuk zorgt het speciaal ontwikkelde remsysteem (te herkennen aan de rode remklauwen) voor een indrukwekkende stopkracht. De besturing is heel nauwkeurig en de chauffeur ervaart een hoge mate van controle. Vooral indrukwekkend is de grip in bochten. De voorwielaandrijver bezit een elektronisch sperdifferentieel dat in extreme gevallen honderd procent van de aandrijfkrachten naar het buitenste voorwiel dirigeert. Daardoor kun je in een bocht al heel vroeg op het gas, zonder dat de voorwielen dreigen te slippen en dat het stuurwiel alle kanten optrekt.
[gallerij-2]
Comfortabel naar huis
Naar verwachting zullen weinig kopers deze Seat Leon ST Cupra 280 op het circuit gebruiken. Maar het merk bewijst hiermee wel dat hij garant staat voor pure rijsensatie en dat geavanceerde autosporttechniek betaalbaar kan zijn. Je hebt continu het idee dat je in een peperdure sportcoupé rijdt in plaats van een 37 mille kostende familie-Estate.
En als je dan het circuitpark verlaat en de openbare weg opgaat, dan schakel je de Comfort-stand in om vervolgens heerlijk comfortabel de kinderen van school te halen. De demping is dan veel zachter, hij stuurt lichter en het gaspedaal reageert niet zo abrupt. Bovendien is het muisstil in de cabine. Het is allemaal zeer vergelijkbaar met het gedrag van een “gewone” Seat Leon ST. Sterker valt de veelzijdigheid van deze stationwagen niet te omschrijven.
[parallex-2]