Rijtest – Mazda MX-5
Met de introductie van de MX-5 bracht Mazda de roadster terug op de weg. De afgelopen kwart eeuw zijn wereldwijd al meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Ook anno 2015 koestert de wat eigenzinnige fabrikant uit het Japanse Hiroshima de icoon: de vierde generatie is geïntroduceerd en heeft nu ook de showrooms van de Nederlandse dealers bereikt .
Algemeen directeur Geraldine Brouwers van Mazda Nederland verwacht dat dit jaar in ons land nog zo’n 130 exemplaren van de nieuwe MX-5 verkocht zullen worden. Er is dan ook een grote fanbase voor deze stoere en eigenzinnige auto: er rijden nog zo’n 5.000 exemplaren rond.
Wij kregen de gelegenheid de nieuwe MX-5 te testen in de omgeving van Barcelona. Het Spaanse klimaat en een route die bergachtige gebieden doorkruist zijn natuurlijk veelbelovende ingrediënten. De roadster voldoet ook anno 2015 nog aan de hooggespannen verwachtingen. Natuurlijk, het is een moderne auto, met het comfort dat ver afstaat van de ooit Spartaanse Britse roadsters die de inspiratiebron vormen.
[gallerij-1]
Genoten
Onze conclusie: wat is het een geweldige en stoere rijmachine. We hebben genoten van de 1,5-liter benzinemotor met 96 kW (131 pk) die de basisversie aandrijft. Deze krachtbron sluit perfect aan bij de auto. Zoals de Amerikanen zeggen: het aantal smiles per gallon is belangrijk. Nou, daar ontbreekt het niet aan. Wat een heerlijke auto, stuurwiel en gaspedaal reageren kwiek en alert op elke gewenste beweging. Soepel schakel je met het korte pookje door de zes versnellingen. De auto boezemt direct vertrouwen in, licht dankzij het lage zwaartepunt en de uitstekende balans (met de motor natuurlijk in het midden) muurvast op de weg. Maar geeft een geweldige rijsensatie, zorgt voor een heerlijke dynamiek tussen mens en auto.
De wind door de haren, een fijne zit achter het prettig aanvoelende stuurwiel: rijden in de MX-5 maakt de bestuurder blij. Natuurlijk moeten lange mensen worstelen met de beschikbare ruimte, het is en blijft een roadster. De liefhebber kiest daar bewust voor, wie alleen tevreden is met maximaal comfort heeft niets bij de MX-5 te zoeken.
Snellere variant
Voor wie dat leuk vindt heeft Mazda ook een versie met 2,0-liter motor (160 pk) beschikbaar. Die is uiteraard sneller, levert bij lagere toerentallen een wat sterker koppel. Maar aan het rijplezier voegt deze sterkere variant niet bijzonder veel toe, misschien is het zelfs wel minder leuk omdat de kleinste motor een hoger toerental bereikt. Dat hoort toch wel een beetje bij dit type auto, niet waar.
We mogen zonder meer stellen dat Mazda op technisch gebied een aantal topprestaties heeft geleverd. De nieuwste generatie is met een lengte van 3,91 meter korter dan de eerste. De overhang voor en achter is minimaal. En: de nieuwe Mazda MX-5 is bijvoorbeeld net zo licht als de eerste: 950 kilogram. Erg indrukwekkend, zeker als je nagaat dat de nieuwe MX-5 veel meer moderne techniek aan boord heeft zoals airbags, remhulp, tractie- en stabiliteitssystemen en ABS.
Ook het grote navigatie- en multimediascherm laat zien dat deze auto in alle opzichten van deze tijd is. De bagageruimte dwingt de inzittenden wel om overbodige kleding en spullen thuis te laten, maar voor een lang weekeinde is er echt wel voldoende plaats.
[gallerij-2]
Hoe doet Mazda dat?
Mazda past de welbekende SkyActiv-technieken toe op de MX-5. Dit is een verzamelnaam voor gewichts- en brandstofbesparende technieken waarmee het merk op dit moment grote furore maakt en indrukwekkende verkoopprestaties realiseert. Meer techniek betekent natuurlijk ook meer gewicht. Om daarop te besparen gingen de ingenieurs fanatiek aan de gang om overal waar mogelijk een paar gram te besparen. Grote winst boekten ze bij de carrosserie, die is 15 procent lichter dan voorheen.
Blij met basisuitvoering
Puristen, die het zo simpel mogelijk willen houden om van het pure rijden te genieten, zullen blij zijn met de basisuitvoering: die heeft geen airconditioning, cruisecontrol, keyless entry of bekerhouders. En het –stoffen- vouwdak moet je gewoon met de hand bedienen. Muziek in de oren voor de echte MX-5- adepten.
Liever meer luxe? Dan is er de GT-M 160-uitvoering. Deze heeft alles van climate control, Lane Departure Warning, Smart Keyless Entry, bekerhouders en meer. Dit is ook de enige uitvoering met een sperdifferentieel, een optie die de sportieve rijder zal waarderen. De GT-M weegt slechts 40 kilogram meer en heeft een sterkere 2,0-liter motor (118 kW/160 pk) om dit gewicht te compenseren.
Prijzen
De nieuwe Mazda MX-5 is te koop vanaf 28.990 euro, dat is 2.500 euro minder dan de huidige MX-5. De luxere Mazda MX-5 GT-M 160 is er vanaf 36.990 euro.
[gallerij-3]