Rijtest: Mazda 3 SkyActiv-D 105
Nieuwe dieselmotor voelt zich helemaal thuis in 3
Mazda heeft zijn populairste model van een nieuwe dieselmotor voorzien. De SkyActiv-D 105 gedoopte krachtbron kennen we al van de Mazda 2 en de CX-3 en bewijst zich in de ‘3’ als een heerlijk smeuïge dieselmotor. En voor de zakelijk rijder: met deze C-segmenter moet je dit jaar rekenen met 21 procent bijtelling.
Een kanttekening is dan direct op z’n plaats, want alleen de versie met handgeschakelde zesversnellingsbak valt in die gunstigere bijtellingscategorie dankzij zijn CO2-emissie van 99 g/km. De SkyActiv-D 105 heeft in combinatie met een automatische transmissie een hogere CO2-emissie (114 g/km) en dat betekent gewoon 25 procent bijtelling.
[gallerij-1]
Volop stuurplezier
We zijn in Barcelona, waar – net als in de rest van Spanje en de wereld – bijtelling een onbekend fenomeen is. Lucky people. In de heuvels rond Barcelona ontpopt de Mazda 3 zich als een echte stuurmansauto. Deze hatchback in het C-segment biedt ongekend veel stuurplezier op het prachtige asfalt en de talloze uitdagende bochten die je hier vindt. Op papier lijkt 77 kW (105 pk) dan misschien een beetje behelpen, maar dat is niet het geval.
[parallex-1]
“De Mazda 3 is voor velen een onbekend talent.”
Fifty shades of green
De 1,5-liter dieselmotor levert zijn trekkracht van 270 Nm al van 1.600 tot 2.500 tpm en geeft bij 4.000 tpm alle beschikbare paardenkrachten de vrije hand. In de praktijk betekent dat dus dat er over een breed toerenbereik volop power beschikbaar is. Niet alleen in de fifty shades of green kleurende heuvels werpt dat zijn vruchten af, maar ook op de snelweg – in Nederland een vaker voorkomende omgeving.
[gallerij-2]
Lichtgewicht
Daar komt bij dat de Mazda 3 een van de lichtste auto’s is in zijn segment. De versie met handbak weegt 1.160 kilogram, waardoor je met 105 pk prima uit de voeten kunt. Concurrenten als de Volkswagen Golf en de Peugeot 308 zijn uitgerust met diesels met respectievelijk 81 en 88 kW (110 en 120 pk), maar die hebben ook zo’n 100 kilogram extra mee te slepen.
Fijne weerstand
Een groot pluspunt van de nieuwe dieselmotor in de Mazda 3 is de combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak. De transmissie schakelt uitstekend en met een fijne weerstand. Dat geeft je een sportief gevoel, vooral doordat je met compacte slagen snel van verzet kunt wisselen. Met een rustige schakelhand heeft de bak ook geen enkele moeite. Het interieur is netjes afgewerkt met een combinatie van zachte en harde materialen, zoals ook bij de concurrenten het geval is. Het infotainmentsysteem werkt prettig en is te bedienen met een handige draaiknop op de middentunnel. De ruimte achterin is vergelijkbaar met die van de concurrentie. Wel is de instap achterin vanwege de schuin aflopende dakstijl niet heel ruim.
[gallerij-3]
Concurrenten
Mazda positioneert de 3 tegenover de Volkswagen Golf, de Seat Leon, de Peugeot 308 en de Hyundai i30 – stuk voor stuk volwassen hatchbacks. De Mazda 3 is echter voor velen een onbekend talent, net als de vorige generatie 3, die ook op dynamisch vlak uitblonk. Fijne besturing, een prettig onderstel, goede motoren en betrouwbare techniek waren al kenmerkende eigenschappen van de Mazda 3. De nieuwe 3 heeft die ook. Verder is de Mazda 3 stil, zuinig, licht en praktisch. Helemaal met deze nieuwe 77 kW (105 pk) sterke dieselmotor is de auto interessanter dan ooit, vooral voor kilometervreters. De versie met dieselmotor is leverbaar vanaf juni, maar nu al te bestellen voor prijzen vanaf 26.490 euro. Deze prijs geldt zowel voor de vijfdeurs hatchback als de vierdeurs sedan.
[gallerij-4]
[gallerij-5]
[gallerij-6]
[parallex-2]