“Rijhulpsystemen niet altijd veilig”
Functioneren niet in alle verkeerssituaties probleemloos
Rijhulpsystemen als lane keeping assist, adaptieve cruise control en de noodrem zijn nog niet helemaal veilig. Ze zijn dan wel leverbaar in nieuwe auto’s, maar functioneren in alle verkeerssituaties nog niet probleemloos, zo blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).
Strepen niet altijd herkennen
Volgens de IIHS remmen de rijhulpsystemen niet snel genoeg voor auto’s die stilstaan en herkennen ze strepen op de weg niet altijd. IIHS deed onderzoek onder modellen van BMW, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo.
Terugslag
“Fabrikanten worstelen met de neveneffecten die inherent zijn aan geautomatiseerde assistentie”, aldus David Zuby, hoofdonderzoeker bij de IIHS. “Als autofabrikanten de functionaliteit van deze systemen beperken om bestuurders betrokken te houden, riskeren ze een terugslag omdat de systemen niet genoeg ontwikkeld zijn.”
Rijhulpsystemen
“Een voertuig dat in alle situaties zichzelf kan besturen is op dit moment nog niet beschikbaar en zal dat voorlopig ook nog niet zijn”, stellen de onderzoekers van IIHS. Het onderzoek naar rijhulpsystemen gaat ondertussen gewoon door omdat autofabrikanten deze steeds blijven doorontwikkelen.