Rijden op waterstof in continu transport, kan dat?
Pilotproject van Nederlandse bedrijven
Toyota heeft een Mirai die op waterstof rijdt en Hyundai de Nexo. Binnenkort komt de BMW X5 Hydrogen. Maar rijden op waterstof kan ook met een truck: met een melktankwagen bijvoorbeeld. Dat gebeurt nu bij wijze van proef om de techniek te testen, het verbruik te meten en te ontdekken of de actieradius in de praktijk voldoet bij 24/7 inzetbaarheid. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
Het tot de Transport Groep Noord behorende bedrijf Baas Blijham BV rijdt melk voor zuivelproducent FrieslandCampina. Sinds kort ook met een waterstoftruck. Rijden op waterstof gebeurt in dit geval met een omgebouwde trekker op basis van een DAF-chassis. Holthausen Clean Technologie uit Groningen heeft de dieselmotor vervangen door een elektromotor die zijn energie krijgt van een brandstofcel. Die zet waterstof om in elektriciteit voor de aandrijving en de enige emissie is waterdamp.
Uitvallen is geen optie
Tot zover niets nieuws: het principe van de aandrijving is hetzelfde als bij de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Alleen zijn de verbruiksomstandigheden uitdagender. Ga maar na: zo’n tankcombinatie vol met melk weegt tientallen tonnen en is elke dag in touw om de melk gekoeld van boer naar fabriek te transporteren. Uitvallen is eigenlijk geen optie.
Volwaardige combinatie
De trekker staat voor een tankoplegger. De combinatie heeft vol geladen een totaal gewicht van maximaal 50.000 kilo. Er is geen enige beperking in laadgewicht ten opzichte van een combinatie met een trekker op diesel.
460 km actieradius
In de praktijk blijkt een range van gemiddeld 460 km mogelijk met 39 kilo waterstof. Zelfs bij vorst bleef daarvan nog 400 km minimaal over. Het tanken kost in de praktijk 15 minuten en de melkauto is zeer stil. Dat is een prettige bijkomstigheid omdat het ophalen van de melk vooral in de avond en nacht plaatsvindt.
Waterstoftruck en planning
De waterstoftruck draait volledig mee in de planning. Dat wil zeggen dat hij zeven dagen in de week en 22 uur per dag in touw is. Met meerdere chauffeurs achter het stuur. Het intensieve gebruik is geen enkel probleem en storingen hebben zich niet voorgedaan. De pilot gaat voort en moet nog meer gegevens op gaan leveren om uiteindelijk de waterstoftruck te optimaliseren en te perfectioneren.
‘Zeer bruikbare cijfers’
“We testen met tien verschillende chauffeurs en dat geeft voor ons zeer bruikbare cijfers en we horen snel wat duidelijk is en wat aangevuld moet worden in de gebruiksinstructies. De chauffeurs, eigenaar en wij als ontwikkelaar en bouwer zijn dik tevreden”, aldus Carl Holthausen. Hoe het rijden op waterstof met een normale personenauto in de praktijk gaat, hebben we onderzocht en lees je in dit artikel:
Lees ook: Rijden op waterstof, hoe praktisch is het en wat kost het?