
Dubbeltest: Volkswagen Tiguan vs Tayron – Wat is het verschil en welke moet je hebben?

In 2024 introduceerde Volkswagen de derde generatie Tiguan. Hij is er in één lengte en daarmee verdwijnt de verlengde Allspace-variant met zeven zitplaatsen. Voor extra grote gezinnen heeft Volkswagen de Tayron. Deze Tiguan Allspace-vervanger biedt niet alleen meer ruimte dan de nieuwe Tiguan, maar ook een derde zitrij. De vraag is alleen of die extra centimeters de hogere prijs rechtvaardigen. In Zweden heeft AutoRAI.nl beide modellen naast elkaar gezet.
Afmetingen
Op papier is de Tayron de grotere broer. Hij meet 4,77 meter in de lengte en is daarmee 22 centimeter langer dan de Tiguan, die met 4,54 meter net wat compacter blijft. De wielbasis van de Tayron is ook langer, namelijk 2,79 meter tegenover 2,68 meter bij de Tiguan. Dit vertaalt zich direct in meer interieurruimte, vooral helemaal achterin. Wie regelmatig veel bagage vervoert, heeft bij de Tiguan al een behoorlijke 652 liter tot zijn beschikking, wat in de plug-in hybride-versie – de eHybrid – afneemt tot 490 liter. De Tayron doet daar een flinke schep bovenop en biedt 885 liter, of 705 liter in de plug-in hybride variant. Binnen de Volkswagen Groep is er eigenlijk maar één SUV die net iets meer bagageruimte biedt: de Skoda Kodiaq, met ongeveer 900 liter.
7-zitter SUV
Toch draait het bij de Tayron niet alleen om bagageruimte. Volkswagen biedt ook de optie van een derde zitrij, waarmee je van de SUV een zevenzitter maakt. Handig voor gezinnen met meer dan drie kinderen. De derde zitrij is niet geschikt voor volwassenen. De beenruimte is echt gericht op kinderen.


Vriendelijk vs Stoer
Wat betreft design lijken de Tiguan en Tayron op het eerste gezicht niet enorm verschillend. Volkswagen claimt dat er nauwelijks plaatwerk wordt gedeeld, maar je moet goed kijken om de verschillen te zien. De Tiguan heeft een ronder en vriendelijker uiterlijk gekregen ten opzichte van de vorige generatie Tiguan, terwijl de Tayron wat strakkere lijnen heeft die doen denken aan die vorige Tiguan. Vooral de hoekige wielkasten geven de Tayron een robuustere uitstraling, waardoor hij net wat stoerder oogt dan de Tiguan.

Interieur
Binnenin wordt het een nog grotere uitdaging om de verschillen te spotten. Het interieur van de Tayron en Tiguan is namelijk identiek. Dat is niet zo gek, want Volkswagen gaat natuurlijk geen miljoenen investeren in de ontwikkeling van een compleet nieuw interieur als ze al eentje hebben ontwikkeld voor de Tiguan. Beide modellen hebben een groot liggend touchscreen in het midden. Volkswagen heeft de software inmiddels goed op orde, dus dat draait lekker vlot. Een fijne bijkomstigheid is dat de fysieke knoppen op het stuur terug zijn bij Volkswagen. De vorige generatie had touchbediening op het stuur en dat bleek niet bepaald een succes. Nu kun je gelukkig weer gewoon ouderwets op een knop drukken zonder dat je per ongeluk het volume op standje tinnitus zet.


Motoren
Ook onder de motorkap zijn de verschillen klein. Beide modellen staan op het MQB Evo-platform en delen dezelfde aandrijflijnen. Volkswagen biedt keuze uit een 1.5 eTSI mild hybrid, die in de Tiguan met 130 of 150 pk beschikbaar is, terwijl de Tayron alleen de 150 pk-versie krijgt. Daarnaast zijn er de plug-in hybride versies, die 204 of 272 pk leveren. In Nederland zal de plug-in hybride zonder twijfel de populairste uitvoering zijn, aangezien deze een gunstige CO2-uitstoot heeft en daardoor financieel aantrekkelijker is. De actieradius op stroom is ook lekker voor de portemonnee, want in Nederland kun je dankzij een échte actieradius van 100 kilometer (130 km WLTP) bijna al je ritten met de Tiguan en Tayron PHEV op stroom afleggen. Wie thuis een laadpaal heeft, kan dus zeer voordelig kilometers maken.

Rijervaring
Nog een reden om voor de PHEV-versies te kiezen is het onderstel: de plug-in hybrides van de Tiguan en Tayron krijgen standaard een adaptief onderstel. Dynamic Chassis Control (DCC) noemen ze dit bij Volkswagen. Dit zorgt ervoor dat je de rijervaring naar wens kunt aanpassen. In de comfortstand absorbeert het onderstel oneffenheden moeiteloos, terwijl de sportstand de auto net wat strakker op de weg legt en je een bocht kunt nemen zonder het gevoel te krijgen dat je een schip aan het besturen bent.

Achter het stuur voelt de Tiguan net iets wendbaarder aan dan de Tayron, simpelweg omdat hij compacter en lichter is. De Tayron voelt door zijn grotere formaat iets logischer aan als reisauto voor lange afstanden, al is de Tiguan natuurlijk ook geen kleine jongen. Het verschil in rijgedrag is niet gigantisch, maar als je veel in de stad rijdt, kan de kleinere draaicirkel van de Tiguan een voordeel zijn.

Prijzen Tiguan en Tayron
Qua prijs is er wel een duidelijk verschil tussen de twee. De instapversie van de Tiguan (130 pk mild hybrid) begint bij 46.990 euro, terwijl de 150 pk sterke milde hybride Tayron 57.490 euro kost. Bij de plug-in hybride versies liggen de prijzen echter dicht bij elkaar. De Tiguan eHybrid met 204 pk begint bij 49.990 euro, terwijl de Tayron eHybrid met dezelfde motor 52.490 euro kost. De extra ruimte en standaarduitrusting van de Tayron komen dus met een prijskaartje, maar wel eentje die we er graag voor over hebben. Voor 2.500 euro krijg je simpelweg aanzienlijk meer ruimte in de Tayron. Let wel op dat de Tayron PHEV er niet als zevenzitter is, want het accupakket neemt daarvoor te veel ruimte in.
Wat de beste keuze is, hangt dus vooral af van je behoeften. Heb je een groot gezin of simpelweg meer ruimte nodig? Dan is de Tayron een logische keuze. Maar als je niet per se die extra ruimte nodig hebt en liever iets compacters en wendbaarders rijdt, dan is de Tiguan een uitstekende keuze. Maar vergeet niet dat Skoda voor minder geld in de showroom de Kodiaq heeft staan. In de video vertellen we je meer: