Review – Volkswagen ID.5 (2023) – Same same, but different
Volkswagen heeft de zaag in het dak van de ID.4 gezet en één nummer bij de modelnaam opgeteld. Het resultaat is de ID.5. AutoRAI.nl ging een week op stap met de coupé-SUV en zet de verschillen tussen de ID.4 en ID.5 op een rij.
Vorm volgt functie
Kopers die een middelgrote elektrische SUV zoeken kunnen op dit moment bij Volkswagen kiezen uit twee modellen: de ID.4 en ID.5. Zet ze naast elkaar en de verschillen vallen meteen op. De ID.4 is ontworpen volgens het vorm-volgt-functieprincipe; een ontwerpprincipe waarbij de vorm van een object in de eerste plaats betrekking moet hebben op de beoogde functie of het beoogde doel. Bij de ID.4 is dat doel: zo veel mogelijk ruimte bieden.
Vorm volgt stijl
Voor de ID.5 hebben de ontwerpers van Volkswagen juist gekozen voor het vorm-volgt-stijlprincipe. Op dit nieuwe model heeft de doorlopende daklijn – die zorgt voor een riante bagageruimte bij de ID.4 –plaatsgemaakt voor een modieus, sportief aflopend dakje. Het doel van de ID.5 is namelijk een jonger publiek aanspreken, dat best wat bagageruimte wil inleveren voor een hip design.
SUV-coupé
En dát publiek, dat is er. Er is momenteel maar één carrosserievorm populairder dan die van een SUV en dat is een SUV-coupé. Daarom brengen automakers massaal een variant van hun populairste SUV op de markt met aflopende daklijn. Zo plaatst Volvo naast de XC40 de C40, Skoda heeft de Enyaq Coupé en Audi heeft een Sportback-versie van de Q4 e-tron in de showroom staan.
Verschillen
Uiteraard zijn er meer verschillen tussen de ID.4 en ID.5 dan alleen de aflopende daklijn. Laten we nog even langs de buitenkant lopen. Zaken die je standaard op de ID.5 krijgt – en niet op de ID.4 – zijn in kleur gespoten sideskirts, extra stoere bumpers, een zwart dak, gespoten sideskirts, een led-balk die tussen de koplampen loopt en een achterspoiler. Kortom: een hoop sportieve details.
Aandrijflijn
Onderhuids zijn er geen verschillen tussen de ID.4 en ID.5 .Tenminste, niet meer. De ‘4’ was voorheen nog leverbaar met een compacte 52 kWh-batterij, terwijl de ‘5’ altijd met het grote 77 kWh-batterijpakket in de bodem komt. Maar ook de ID.4 is inmiddels nog enkel leverbaar als Pro-versie, met het grootste accupakket dat Volkswagen momenteel in de schappen heeft liggen. Op een volle acculading komt de ID.5 op papier 514 kilometer ver, de ID.4 533 kilometer. In de praktijk halen we met de ID.5 zo rond de 400 kilometer. Een prima score, waar je in Nederland meer dan genoeg aan hebt.
Snelladen ID.5
Met een reële actieradius van 400 kilometer zul je in Nederland niet snel een snellader nodig hebben, of je moet als vertegenwoordiger uit Groningen veel klanten in Limburg hebben. Tijdens vakanties naar het buitenland zul je wel regelmatig bezoekjes aan snellaadstations brengen. Daar kan de ID.5 tot 135 kW aan. Hetzelfde laadvermogen wat een ID.4 dankzij een over-the-air-update inmiddels ook kan hebben. Er zijn concurrenten die dat beter doen, maar de ID.5 kan wel lang het piekvermogen vasthouden. Het resultaat is dat bij de juiste lader de accu na een half uur weer op zo’n 80% zit. Niets om over te klagen, maar ook niets om de krant voor te bellen. Gewoon prima.
Welke is het sportiefst?
Ook qua vermogens zijn beide modellen gelijk. De achterwielaangedreven ID.4 én ID.5 kun je krijgen met 174 en 204 pk. Met vierwielaandrijving – 4MOTION – beschik je over 299 pk. Dan heb je de GTX-uitvoering te pakken. Hoe die rijdt lees je hier.
De ID.5 Pro die wij testen heeft achterin de 204 pk sterke elektromotor. Hierdoor heeft de auto 8,4 seconden nodig om op de snelweg de overdag geldende maximumsnelheid te bereiken. Klinkt niet indrukwekkend – voor een elektrische auto – maar de eerste paar meter is de ID.5 lekker rap. Alles op benzine – dat geen potente V6 of beter onder de motorkap heeft liggen – laat je bij een stoplicht direct achter je. Ook een leuk potje sturen is mogelijk, voor wie daar zin in heeft met een familie-SUV. De auto weegt dik twee ton en is daardoor zeer koersvast. Hij biedt bovendien voldoende comfort, maar wie dagelijks écht veel kilometers moet maken, kan de gigantische 21-inch wielen die onder onze testauto zitten beter inwisselen voor een kleiner formaat met meer rubber eromheen.
Bagageruimte ID.4 vs ID.5
De kans is groot dat je bij deze test bent gekomen omdat je wil weten of er te leven valt met de bagageruimte van de ID.5. Kun je een ID.4 voor de ID.5 laten staan als je jaarlijks met het hele gezin naar de camping in Zuid-Frankrijk gaat? Daar kunnen we kort over zijn: ja. De aflopende daklijn van de ID.5 haalt wat ruimte weg achterin – wat soms lastig is als je écht hoge items mee wil nemen, die komen dan tegen de achterruit – maar het valt behoorlijk mee. De ID.5 biedt met de bank rechtop zelfs wat meer ruimte achterin dan zijn broer met doorlopende daklijn. Kijk maar:
Model | Bank normaal | Bank plat |
Volkswagen ID.4 | 543 liter | 1.575 liter |
Volkswagen ID.5 | 549 liter | 1.561 liter |
Heb je nog meer ruimte nodig, dan kun je ook wat achter de ID.5 hangen. Hij mag standaard tot 1.200 trekken. Met de vierwielaangedreven GTX-versie mag je tot 1.400 kilo voortsleuren. Ruimte onder de ‘motorkap’ is er niet, want een ‘frunk’ ontbreekt.
Hoofdruimte ID.5
De hoofdruimte achterin, die moet dan wél waardeloos zijn, toch? Ook niet. Tot 1,85 meter zit je heerlijk op de achterbank. De hoofdruimte scheelt ook maar 12 millimeter ten opzichte van een ID.4, dus heel verrassend is dat niet. Met de beenruimte zit het ook goed – letterlijk. Dat geldt haast voor iedere elektrische auto in dit segment. EV’s bieden nou eenmaal veel ruimte, omdat een elektromotor weinig ruimte inneemt. Ruimte die vaak ten goede komt aan de tweede zitrij.
Interieur
Ook in het interieur worden ID.5-rijders wat meer verwend. Het grote 12-inch infotainmentsysteem is standaard aanwezig, terwijl dat in de ID.4 een optie is. Voor je neus krijg je een 5,3-inch scherm, net zoals bij alle ID-modellen. Voor een head-up display moet je wel bijbetalen. Heb je nog wat centen liggen, kies hier dan voor. Het werkt met augmented reality, waardoor op de voorruit als het ware pijlen op de weg worden geprojecteerd. Iets wat je moet ervaren om het goed te begrijpen. Het werkt in ieder geval zeer prettig. Een ander leuk extraatje zijn de sfeerverlichting met 30 kleuren en de betere materialen dan in de ID.4. Daardoor ziet de werkplek van een ID.5 er standaard wat chiquer uit dan het interieur van een basis ID.4.
Wat kost een Volkswagen ID.5?
De ID.5 is er vanaf 50.890 euro. Hiervoor krijg je een ID.5 met een 77 kWh accupakket, 514 km WLTP-actieradius en een 174 pk sterke elektromotor. Voor een ID.4 met exact dezelfde specificaties – oké, hij komt op papier 1 kilometer minder ver – vraagt Volkswagen 48.190 euro. Het zal vooral aan je smaak liggen of je de meerprijs van 2.700 euro een goede investering vindt.
Meer weten? Bekijk de video hieronder.