Review – Toyota Corolla Hybrid (2022)
De nieuwe generatie Toyota-hybride
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Het hybridemerk bij uitstek, Toyota, komt met een nieuwe generatie hybride aandrijflijn. De primeur is voor de vernieuwde Corolla. AutoRAI.nl ging met de nieuwe Toyota Corolla Hybrid op stap voor een hernieuwde kennismaking.
Zeg je hybride, dan zeg je Toyota. De laatste decennia zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. Hoewel de Prius zowat symbool kwam te staan voor hybridetechniek, heeft zeker ook de Toyota Corolla Hybrid voor een belangrijk deel aan het succes van het merk bijgedragen. In sommige landen is de Corolla zelfs de bestverkochte auto van zijn segment.
Toyota Corolla Hybrid facelift
Voor modeljaar 2022 ondergaat de Toyota Corolla een facelift. Op het eerste gezicht zijn de wijzigingen beperkt, maar het grootste nieuws zit dan ook onderhuids. De Toyota Corolla Hybrid is namelijk het eerste hybridemodel van Toyota met de nieuwe, vijfde generatie hybridetechniek van het merk.
Nieuwe generatie hybridetechniek
Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie hybridetechniek stonden drie dingen voorop. Meer rijplezier, betere prestaties en meer efficiëntie. Dat rijplezier uit zich in een meer directe reactie op het gaspedaal, een vloeiender aandrijving en lagere toerentallen van de brandstofmotor.
Net als bij het uitgaande model is er de 1.8 Hybrid en de 2.0 Hybrid. Voor die eerste zijn de veranderingen het grootst. Het systeemvermogen neemt toe van 90 kW (122 pk) naar 103 kW (140 pk) en de acceleratie naar de 100 km/u duurt voortaan nog maar 9,2 seconden. De gemiddelde CO2-uitstoot blijft desondanks gelijk. De 2.0 Hybrid is met 144 kW (196 pk) ook iets krachtiger en sneller geworden, terwijl daar de gemiddelde CO2-uitstoot juist iets afneemt. De waarden moeten nog WLTP-goedgekeurd worden, maar zullen hier straks niet veel van afwijken.
Nieuwe batterij: kleiner maar sterker
De betere prestaties zijn voor een groot deel te danken aan de nieuwe batterij. Die is niet alleen kleiner en dus lichter, maar heeft vooral ook een grotere energiedichtheid. Ondanks het kleinere formaat levert hij dus meer vermogen. Het verschil bedraagt liefst 14%, zowel voor de gewichtsafname als vermogenstoename. Verder is de koeling van de batterij verbeterd, waardoor hij beter op ideale bedrijfstemperatuur blijft.
Er is meer nieuw. De aansturingseenheid voor de aandrijflijn bijvoorbeeld, die zorgt voor minder energieverlies en dus meer efficiëntie. Ook zou hij stiller te werk moeten gaan dan het voorgaande exemplaar. De transmissie tussen brandstofmotor, elektromotor en wielen is eveneens vernieuwd. Ook hier: de nieuwe is compacter, maar sterker. Tot slot zorgt een verbeterde afstelling tussen de verschillende componenten zoals gezegd voor een meer directe, vloeiender rijbeleving.
De praktijk: hoe rijdt het?
Mooie woorden en cijfers, maar merk je er in de praktijk ook nog iets van? Om dat extra goed te kunnen vergelijken mogen we zowel met het uitgaande als nieuwe model Toyota Corolla Hybrid op pad in de omgeving van Brussel. Die wegen zijn vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. De route bestaat voornamelijk uit N-wegen en stedelijk verkeer. Daar komt de hybridetechniek immers het beste tot zijn recht.
De extra pk’s van de 1.8 Hybrid zijn natuurlijk duidelijk aanwezig. Voor de rest zorgt de nieuwe generatie hybridetechniek qua rijbeleving niet voor een wereld van verschil, maar het nieuwe model rijdt inderdaad wel merkbaar net wat vloeiender. De nieuwe Toyota Corolla Hybrid rijdt eigenlijk net zo direct en soepel als een volledig elektrische auto. Ook de stillere aandrijflijn is te merken. Het verschil is opnieuw niet super groot, maar de lagere toerentallen van de brandstofmotor zorgen toch wel voor net wat minder geluid tijdens de acceleratie.
Sterkere regeneratie
Een groter verschil tussen de ‘oude’ en nieuwe Toyota Corolla Hybrid is de regeneratie bij gas los. Het regeneratiesysteem zorgt ervoor dat de remenergie (ook bij uitrollen met alleen gas los), wordt omgezet in stroom om de batterij bij te laden. Nieuw is dat het systeem bij de Toyota Corolla Hybrid voortaan samenwerkt met de assistentiesystemen van de auto.
Zodra de auto registreert dat er iemand voor je rijdt, is de regeneratie sterker dan wanneer de weg vrij is. Zo wordt de batterij niet alleen sterker bijgeladen, maar remt de auto ook zodanig sterk op de elektromotor dat je het rempedaal in principe alleen hoeft aan te raken als je volledig tot stilstand wilt komen (of écht sterk wilt of moet afremmen).
Bij veel auto’s met geëlektrificeerde aandrijving is de regeneratie altijd sterk. Of je kunt de sterkte instellen met een druk op een knop. Toyota heeft daar bewust niet voor gekozen. De regeneratie is alleen maximaal op momenten dat het echt nodig is, dus als je echt wilt of moet afremmen. Op overige momenten is de regeneratie juist heel gematigd, zodat de auto niet gelijk afremt als je het gaspedaal iets optilt of het even loslaat. Zo is de auto gemakkelijker op constante snelheid te houden, wat meer ontspannen rijdt.
Energiestromen
Goed nieuws voor wie graag wil weten welke motor actief is en wanneer de batterij wordt bijgeladen. Er was al een EV-lampje dat aangeeft wanneer alleen de elektromotor actief is. Aanvullend daarop toont het vernieuwde instrumentarium, waarover later meer, voortaan duidelijk de energiestromen van de aandrijflijn.
Praktijkverbruik Toyota Corolla Hybrid
Dat de vernieuwde Toyota Corolla Hybrid efficiënter is, blijkt ook tijdens onze testritten. Met het uitgaande model zetten we een gemiddeld praktijkverbruik neer van 5,4 l/100 km (1 op 18,5). Bij het nieuwe model staat aan het eind van de rit een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km (1 op 19,6) op de boordcomputer. De testroute met het nieuwe model had in verhouding wel iets meer stads- en fileverkeer, wat in het voordeel werkt van de hybridetechniek. Toch is het verschil zodanig dat we ervan overtuigd zijn dat de vernieuwde Toyota Corolla Hybrid ook op een volledig gelijke route merkbaar zuiniger is geworden.
Toyota Corolla Hybrid: nog steeds een fijne auto
Voor de rest hebben de testritten met het uitgaande en nieuwe model nog maar eens bevestigd dat je met de huidige Toyota Corolla hoe dan ook een fijn rijdende auto voor de deur hebt staan. Stoelen met goede ondersteuning, besturing met precies de juiste weerstand, een strak maar comfortabel onderstel, de ritten hadden van ons nog wel wat langer mogen duren.
Wat is er nog meer nieuw?
De facelift van de Toyota Corolla draait niet alleen om de nieuwe hybridetechniek. Het design is bijvoorbeeld licht aangescherpt. De wijzigingen zijn subtiel, maar de bumpers zijn iets aangepast, er zijn nieuwe lichtunits (behalve voor de sedan), er is een nieuw type lichtmetalen velg, er zijn drie nieuwe carrosseriekleuren en tot slot is er een nieuw type interieurbekleding. Bij de GR Sport-uitvoering zorgen wat nieuwe uitrustingen voor nog wat meer onderscheid met de overige modellen.
Nieuw infotainment en instrumentarium
Daar blijft het niet bij, want ook het infotainment is vernieuwd en dan vooral de bediening ervan. Zo is er nu een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Het touchscreen op de middenconsole meet nu 10,5 inch. Ook zijn de graphics aangepakt, waardoor alles er net even mooier en soms ook duidelijker uitziet. Het digitale instrumentarium is bovendien naar wens in te delen. Van de vormgeving van de digitale tellers tot de informatie die je wel of niet te zien krijgt.
Bepaalde functies zijn voortaan op afstand te bedienen via een app. Denk aan het ont- en vergrendelen van de auto, de bediening van het interieurklimaat of het even laten knipperen van de alarmlichten om de auto op een vol parkeerterrein makkelijk terug te vinden.
Nieuwe assistentiesystemen
Tot slot de assistentiesystemen, die Toyota T-Mate noemt. Dit pakket is flink uitgebreid. In het kort kan de Corolla voortaan in meer situaties actief een aanrijding voorkomen en zijn voortaan updates over-the-air mogelijk. De Forward Collision Warning lijkt na de vernieuwing wel erg snel te waarschuwen, maar echt veel last heb je daar niet van. De rijstrookbegeleiding heeft een keer onterecht ingegrepen, maar verder merkte je de aanwezigheid ervan niet en dat is positief. De overige nieuwe veiligheidsassistenten hebben we niet kunnen testen, maar die laten onder normale rijomstandigheden natuurlijk ook niet van zich horen.
Er zijn ook wat nieuwe veiligheidsassistenten voor als je stilstaat. Zo krijg je voortaan een waarschuwing als je wilt uitstappen terwijl er verkeer nadert. Heb je bij het instappen iets op de achterbank gelegd (of je kind vastgezet) en verlaat je de auto zonder het achterportier te openen, dan klinkt eveneens een waarschuwing.
Conclusie
Toyota kan gerust zijn: de nieuwe generatie hybridetechniek brengt merkbaar een verbetering met zich mee. Bij de testritten met het uitgaande model werden we er bovendien nog eens aan herinnerd hoe fijn de Corolla al reed en met de nieuwe generatie hybridetechniek is dat alleen nog maar versterkt. De vernieuwde Toyota Corolla Hybrid biedt betere prestaties tegen een lager verbruik, een echte win-winsituatie.
De prijzen van de vernieuwde Toyota Corolla Hybrid zijn op moment van schrijven nog niet bekend, maar die vind je vanzelf op www.toyota.nl.