
Review – Skoda Elroq RS (2025) – Een échte RS?

Skoda geeft zijn populaire compacte crossover een sportieve topversie: de Elroq RS. 340 pk, vierwielaandrijving en sportieve aankleding moeten de Elroq omtoveren tot een bommetje op wielen. Maar dat is niet helemaal gelukt.
Skoda Elroq RS
De Skoda Elroq vliegt de showroom uit. In een half jaar tijd zijn er al bijna 5.000 exemplaren op geel kenteken gezet en hij doet mee om de titel populairste auto van 2025. Niet verrassend, want we zagen dit al aankomen toen we hem eind 2024 reden. Nu is er de RS-versie: nog steeds een gezinsvriendelijke SUV met veel ruimte, maar dan met extra pit.
340 pk
Wat houdt die extra pit in? Dat begint bij de aandrijving. De RS krijgt een extra elektromotor op de vooras. Samen met de motor achterin beschikt de SUV over 250 kW (340 pk). De sprint van 0-100 km/u duurt 5,4 seconden, de topsnelheid is 180 km/u. Geen cijfers waar we anno 2025 nog van opkijken, maar eerlijk is eerlijk: hij is gewoon lekker snel.

Rijgedrag
De RS staat op een verlaagd sportonderstel (-15 mm vóór, -10 mm achter) en heeft progressieve besturing. Dankzij Dynamic Chassis Control (DCC) kun je de demping in vijftien standen naar smaak finetunen, van comfortabel tot stevig. Het resultaat is een chassis dat alert reageert zonder nerveus te worden. Toch missen we juist een beetje die spanning. De Elroq RS zoekt niet het randje op, wat je wel verwacht bij een sportversie. Hoewel hij vlot is, daagt hij niet uit om in bochten het gas erop te houden. Dat vertrouwen geven de Volkswagen ID.3 GTX en Cupra Born VZ – met wie de Elroq RS techniek deelt – een stuk meer.
Lekker praktisch
Of dat erg is, is de vraag. Verwacht je een pure sport-SUV, dan kom je bedrogen uit. Zoek je een extra vlotte Elroq waarmee je ook met het hele gezin op vakantie kunt, dan zit je goed. De bagageruimte is met 470 liter keurig, hij mag tot 1.200 kg trekken en de tweede zitrij biedt zeeën van ruimte. Alle slimme Simply Clever-handigheidjes van Skoda zijn aanwezig en op de snelweg trillen je vullingen niet uit je tanden. Prettige allrounder dus.

Design
Ook aan de buitenkant is Skoda niet over de top gegaan. Behalve met de kleur: het exclusieve Mamba Green spat van je scherm. Maar in een neutrale tint – de RS is er ook gewoon in “leasegrijs” – moet je twee keer kijken of je met een normale Elroq of RS te maken hebt. In het donker valt hij wel extra op, dankzij de opvallende ledverlichting tussen de koplampen, opgebouwd uit meerdere lichtbalkjes.
Interieur
Binnenin is de RS duidelijk sportiever aangekleed, met microvezel suède en limegroene stiksels. Het ziet er gelikt uit. Je zit in comfortabele sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, met ook groen stikselwerk. Luxe ontbreekt niet: een verwarmd driespaaks sportstuur, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massage- en geheugenfunctie en een dik Canton-geluidsinstallatie met 12 speakers zijn standaard.



Wat is de actieradius van de Elroq RS?
De Elroq RS is dus niet dé auto om een dijkweg onveilig te maken, maar als reisauto is hij uitstekend. De tweede elektromotor snoept wat van de actieradius af, maar dankzij de flinke 84 kWh-accu (79 kWh netto) blijft de WLTP-range een keurige 549 km. Reken op 400–450 kilometer in de praktijk. Snelladen kan met 185 kW DC: van 10 naar 80 procent duurt slechts 26 minuten.
Conclusie
De Skoda Elroq RS is niet zo sportief als de Volkswagen ID.3 GTX of Cupra Born VZ, maar dat is logisch: die zijn hot hatchbacks, de Elroq RS is een gezins-SUV. Toch biedt hij genoeg fun om af en toe een bocht wat vlotter te nemen, al koop je hem vooral omdat je de dikste versie wilt van een van de beste compacte SUV’s van dit moment. De Skoda Elroq RS start bij 52.990 euro.
Bekijk ook: Review Skoda Elroq: Waarom Iedereen deze auto wil – AutoRAI TV