
Review – Skoda Elroq (2025) – Waarom iedereen deze auto wil

De Skoda Elroq lijkt hard op weg om dit jaar een van de bestverkochte auto’s van Nederland te worden – misschien zelfs wel dé nummer één. Maar is dat terecht? We reden een week met de Elroq op Nederlandse bodem om daarachter te komen.
Een Enyaq met een kortere kont
Een korte samenvatting van de Skoda Elroq? Komt-ie: de Elroq is in essentie een Enyaq, maar dan met een iets compacter achterwerk. Zelfde platform, wielbasis, design en interieur. Alleen de achterkant is korter, met 470 liter bagageruimte in plaats van 585 liter. Nog steeds plek zat voor een koffer of twee en een paar weekendtassen. Geen kleintje dus, die Elroq.
Typisch Skoda
De bagageruimte is bovendien typisch Skoda: slimme oplossingen op plekken waar je ze net nodig hebt. Zo hangen je boodschappentassen netjes aan haken en je laadkabel berg je op in een (optioneel) netje onder de hoedenplank. Die hoedenplank kun je dan weer verstellen op verschillende hoogtes en gebruiken als extra laadvloer. Oh, en natuurlijk zit die beroemde Skoda-ijskrabber weer verstopt: in de achterklep dit keer. Dankzij een trekgewicht van 1.000 kilo kun je ook een aanhanger, kleine caravan of vouwwagen meenemen.



Ruimer dan je denkt
Met z’n lengte van 4,48 meter is de Elroq 16 centimeter korter dan de Enyaq, maar dankzij de gelijke wielbasis merk je daar binnen helemaal niets van. De ruimte op de tweede zitrij is zelfs royaal. Ook als je een boomlange vent bent, zit je er goed.

Modern Solid
De Elroq is het eerste model dat volgens Skoda’s nieuwe Modern Solid-designtaal is vormgegeven. Het design bestaat uit strakke lijnen, uitgesproken lichtsignatuur, een zwarte ‘grille’ (wat dan weer het ’tech-deck’ heet, met allerlei sensoren erin) en ‘SKODA’ in koeienletters op de neus. De onlangs vernieuwde Enyaq heeft inmiddels ook dezelfde Modern Solid-neus gekregen.



Binnenin voelt het vertrouwd voor Enyaq-rijders, want ook het interieur van de Elroq is gelijk aan dat van de Enyaq: groot centraal scherm, klein digitaal instrumentarium, optioneel head-up display. Het infotainmentsysteem loopt soepel en is overzichterlijk. Via het ‘Laden’-menu kun je de accu voorverwarmen, waardoor je ook in de winter het pieklaadvermogen kan halen. Heerlijke feature, die iedere EV zou moeten hebben. Ook leuk: oranje gordels. Klein detail, maar het valt iedereen op die instapt.




Welke versies zijn er eigenlijk?
De Skoda Elroq komt er in drie smaken:
- Elroq 50 (52 kWh, 125 kW, 170 pk, 374 km WLTP) – vanaf 34.990 euro.
- Elroq 60 (58 kWh, 150 kW, 204 pk, 429 km WLTP) – vanaf 37.990 euro
- Elroq 85 (77 kWh, 210 kW, 286 pk, 571 km WLTP) – 42.990 euro (testversie)
- Elroq RS (82 kWh, 235 kW, 320 pk, 550 km WLTP) – 52.990 euro
Snelladen gaat met respectievelijk 145, 165, 175 kW of 185 kW.
Onze testauto (Elroq 85) doet 0–100 in 6,6 seconden. Lekker vlot. Met het optionele DCC-systeem pas je de rijervaring aan: dynamisch of juist comfortabel. Wij zouden het DCC-onderstel laten voor wat het is. Ja, je kunt dankzij dit onderstel best een leuk potje sturen, maar zelfs in de comfortstand voelt de Elroq wat onrustig aan. Het normale onderstel is al dynamisch genoeg, dus leuk sturen doet de Elroq toch wel. Tip nummer twee: laat de 21-inch wielen ook lekker staan – mooi, maar ze doen je bereik en comfort geen plezier.


Conclusie: ja, deze verdient z’n succes
De Skoda Elroq is ruim, slim, degelijk en snel. Hij biedt veel waar voor z’n geld, zeker in de 50 en 60-uitvoering. Het is geen verrassing dat hij hard op weg is om een van de bestverkochte auto’s van 2025 te worden. In de video hieronder vertellen we je meer: