Review – Rijden met de Citroën Ami Buggy II (2023)
Citroën Ami komt naar Nederland!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Citroën Ami Buggy is een soort ruige outdoor-versie van het stadskarretje. De limited edition is allang uitverkocht, maar AutoRAI.nl kon ermee rijden. Bovendien is er nieuws: de Citroën Ami komt naar Nederland!
Eind 2021 introduceerde Citroën de Ami Buggy Concept. Dat was een ruige offroad-versie van de reguliere Citroën Ami. Compleet met dikke offroad-wielen, beschermend gaas voor de lichtunits en allerlei accessoires die goed van pas kunnen komen wanneer je de gebaande paden verlaat. In 2022 kwam Citroën met een in gelimiteerde oplage gemaakte productieversie.
Citroën Ami Buggy concept in productie
De ‘Citroën My Ami Buggy Ultra Limited Edition’, zoals de productieversie officieel heet, was wel wat minder extreem. De dikke offroad-banden maakten plaats voor gewone stalen velgen, maar die behielden wel hun opvallende goudachtige kleur. Ook de meeste offroad-accessoires verdwenen, maar de reguliere portieren werden wel vervangen door een stangconstructie. De productieversie was alleen in Frankrijk te koop en er werden maar 50 exemplaren geproduceerd. Het was een succes: Het speciale model was binnen 18 minuten helemaal uitverkocht.
Wegens succes verlengd: Citroën Ami Buggy II
Vanwege de grote populariteit volgde dit jaar een nieuwe oplage van 1.000 exemplaren. Deze tweede versie luistert formeel naar de naam ‘Citroën My Ami Buggy II’. Deze tweede oplage is identiek aan de eerste, maar de speciale badge op het dashboard ontbreekt. Zo is er toch nog enig onderscheid met de oorspronkelijke Buggy-variant. De tweede oplage werd ook in meer landen aangeboden, maar Nederland zat daar niet bij. Ondanks de prijs van zo’n 10.000 euro was de Citroën Ami Buggy II binnen tien uur uitverkocht.
Rijden met de Citroën Ami Buggy II
AutoRAI.nl was bij Citroën op bezoek om te rijden met een aantal nieuwe modellen met elektrische aandrijflijn. Als bonus bleek ook de Citroën Ami Buggy II aanwezig te zijn. Uitverkocht of niet, we konden het toch niet laten om even met het karretje op stap te gaan. We mogen er de straten van een Frans dorpje mee onveilig maken.
Citroën Ami specificaties
Eerst nog even de belangrijkste specificaties op een rij. De Citroën Ami heeft een vermogen van 6 kW (8 pk). De topsnelheid is begrensd op 45 km/u, zodat het voor de wet een brommobiel is en je hem dus met een brommerrijbewijs (en daarmee vanaf je 16e) kunt besturen. De WLTP-actieradius bedraagt 75 kilometer. De 5,5 kWh-batterij kan je opladen aan een gewoon stopcontact. Van 0 naar 80 procent opladen kost vier uur, volledig opladen vijf uur.
Citroën Amy Buggy II: zo rijdt dat
Hoe rijdt zo’n Citroën Ami Buggy nou? Alsof je in een opgevoerd golfkarretje zit, eigenlijk. De open zijkanten van de Buggy-variant versterken dat idee. Het is dan wel een golfkarretje met veel betere stoelen. Achter het stuur is een best goede zitpositie te vinden. Dankzij enkele instellingsmogelijkheden maakt je lengte daarvoor niet veel uit.
We hobbelen over een grindpad naar de openbare weg en daar begint de lol. De acht pk is niet veel, maar de Ami weegt ook maar weinig. Hij komt dus nog steeds best vlot van zijn plek. De topsnelheid van 45 km/u is ook niet veel, maar in het dorpje dat ons testparcours vormt is het snel zat. Bochten kan je al snel ‘plankgas’ nemen en zo wordt de Ami van een golfkarretje bijna een soort kart met weinig vermogen. Met heuvelop heeft hij soms wel wat moeite, zeker als de klim vanuit stilstand moet. We zijn ervan overtuigd dat de Ami met wat meer vermogen echt een leuk karretje zou zijn. Een Citroën-versie van de door ons bedachte Opel Rocks GSE zou echt geen gek idee zijn. Wel voorzichtig doen in de bochten.
De besturing is de eerste bochten trouwens wel even wennen. De Citroën Ami heeft geen stuurbekrachtiging. Dat is voor zo’n licht wagentje natuurlijk ook niet nodig, maar het zorgt er wel voor dat de Ami net wat zwaarder stuurt dan de Citroën-personenauto’s waar we net zijn uitgestapt. Bovendien heeft de besturing van de Ami nauwelijks centrerend effect, dus je moet ook actief de bocht uit sturen.
De open zijkanten van de Citroën Ami Buggy maken de rijbeleving nog wat intenser. Wat opvalt is dat de passagier, die iets verder naar achteren zit dan de bestuurder, veel meer in de wind zit. Dat is op deze najaarsdag wat fris, maar het mag de pret niet drukken.
Citroën Ami komt naar Nederland!
Er is ook nieuws over de Citroën Ami dat wel voor ons relevant is. De reguliere Citroën Ami komt binnenkort namelijk officieel naar Nederland! Tot nu toe werd alleen de vrijwel identieke Opel Rocks-e in Nederland geleverd. Nu Fiat ook zijn eigen versie heeft gepresenteerd, de Topolino, is besloten om de drie merkvarianten in alle landen aan te bieden. Wat de Citroën Ami in Nederland precies gaat kosten is nog niet bekend. De Opel Rocks Electric, zoals het model inmiddels heet, is leverbaar vanaf 8.699 euro. We verwachten dat de Citroën op hetzelfde prijsniveau zal zitten.