Review – Opel Astra & Grandland GSe (2023) – Meer dan een label?
Grand Sport Electric
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Opel heeft een nieuw sportief label: GSe. Deze afkorting staat voor ‘Grand Sport Electric’ en vertegenwoordigt de toekomstige richting van Opel. Op uitnodiging van Opel voelen we de Astra én Grandland GSe aan de tand in de omgeving van Málaga om te kijken of de toekomst nog een beetje spannend is.
Opel GSe review
De afkorting ‘GSE’ is niet nieuw. Oorspronkelijk staan de drie letters namelijk voor ‘Grand Sport Einspritzung’ en verscheen de lettercombinatie voor het eerst op de Commodore en later op de Monza. Nu heeft het dus een andere betekenis, ook moest de hoofdletter ‘E’ in de afkorting plaatsmaken voor een kleine ‘e’. De Opel Astra en Grandland bijten het spits af voor het GSe-label. Voor nu zijn dat plug-in hybrides, maar in de toekomst zal Opel ook elektrische GSe-modellen op de markt brengen.
Hoe herken je een Opel GSe?
De route van het vliegveld naar het hotel kwam voor rekening van de Astra GSe hatchback. Hij is er ook als Sports Tourer. Als je in de Astra GSe stapt, vallen eerst de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en GSe-logootjes op. Deze zijn AGR-gecertificeerd, wat erop neerkomt dat je rug ook op lange ritten gewoon intact blijft. Ze zitten inderdaad behoorlijk comfortabel. Het uitzicht op het dashboard is bekend van de reguliere Astra. Voor de GSe wijzigde Opel er verder niets aan. Dat is wel een beetje jammer; zelfs een paar simpele logootjes zouden al hebben bijgedragen aan een specialer gevoel.
Aan de buitenkant van de Astra is het onderscheid gelukkig groter. In de voorbumper zitten zwarte inzetstukken die de ‘luchtinlaten’ – nep, helaas – optisch groter maken. Verder is de Astra GSe te herkennen aan 18-inch ‘Diamond Cut’-wielen, een zwart dak, zwarte zijspiegelkappen en een GSe-logootje op de kofferklep. Ook ligt de Astra GSe 10 mm dichter bij het asfalt dan de reguliere Astra en heeft hij speciale dempers van Koni. Dat laatste element blijkt in de praktijk de grootste game changer.
Met dank aan Koni
Onder de kap van de Astra GSe ligt de 225 pk en 360 Nm sterke plug-in hybride aandrijflijn uit de rekken van Stellantis. Die aandrijflijn bestaat uit een 1.6 viercilinder turbomotor van 180 pk en een 110 pk sterke elektromotor op de vooras. Het systeemvermogen van 225 pk wordt via een achttraps automaat losgelaten op de voorwielen. In de bodem van de Astra GSe ligt een batterij met een capaciteit van 12,4 kWh, goed voor een volledig elektrische actieradius van circa 64 kilometer. De sprint naar 100 km/u is geklaard in 7,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. In de volledig elektrische rijmodus kun je maximaal 135 km/u rijden.
De aandrijflijn is niet nieuw of specifiek voor de Astra GSe, het onderstel is dat wél. De adaptieve Koni-dempers vormen een wereld van verschil met de standaard Astra, maar ook met de Peugeot 308 HYbrid. Je merkt echt dat de Astra GSe een stuk stabieler op de weg ligt en veel harder een bocht in gestuurd kan worden dankzij het aangepaste onderstel. Ook communiceert het onderstel zonder irritant hard te zijn veel beter wat er precies gebeurt op de weg. De testauto’s in Málaga stonden overigens op Michelin Primacy-banden, als er echt goede sportbanden onder zitten moet het resultaat nog beter zijn.
Versnellingsbak met eigen wil
Complimenten voor het onderstel dus, maar er zijn ook nog wel enkele minpuntjes te ontdekken aan de Astra GSe. Zo zegt Opel dat ook de besturing is aangepast en hoewel de stuurinrichting iets directer is geworden, merk je nog steeds dat het niet de meest communicatieve besturing is. Het meest irritant is echter de versnellingsbak. Niet om de manier waarop hij schakelt – dat doet hij namelijk zeer goed en haast onmerkbaar – maar vooral omdat je geen controle hebt over wanneer hij schakelt. Ja, er zitten flippers achter het stuur, maar het heeft geen zin om daarmee aan de slag te gaan. Een echte manuele stand kent de transmissie namelijk niet, dus hij schakelt gewoon weer op of terug na de versnelling een paar seconden vastgehouden te hebben. Voor een auto met een sportieve inborst is dat niet ideaal.
Grandland GSe als topmodel
Boven de Astra GSe staat de Grandland GSe. De Grandland GSe heeft een extra elektromotor op de achteras en dus ook vierwielaandrijving. Het systeemvermogen ligt met 300 pk en 520 Nm koppel een stukje hoger dan dat van de Astra GSe. Overigens is deze plug-in hybride aandrijflijn niet nieuw voor de Grandland: hij zat namelijk ook al in de eerdere plug-in hybride Grandland Hybrid4. We weten dat er ook een 360 pk sterke versie van deze aandrijflijn bestaat, toch wel jammer dat de Grandland GSe die niet heeft gekregen.
Maar goed, met 300 pk mogen we ook niet echt zeuren. De Grandland GSe sprint vanuit stilstand in 6,1 seconden naar 100 km/u en topt net als de Astra bij 235 km/u. De batterij van de Grandland is met een capaciteit van 14,2 kWh iets groter dan de stroomvoorziening van de Astra, maar de elektrische actieradius is ongeveer hetzelfde.
Qua uiterlijke aanpassingen volgt de Grandland GSe hetzelfde recept als de Astra GSe. De testauto’s hebben een zwart-witte configuratie, bij de Grandland kun je daarnaast optioneel een zwarte motorkap bijbestellen. In de voorbumper zitten twee extra ‘luchtinlaten’ en de Grandland GSe heeft daarbovenop ook een subtiele diffuser achter. In het interieur hebben de stoelen GSe-logo’s, maar daar houden de aanpassingen helaas op. Net als in de Astra had het binnenste van de Grandland GSe een stuk meer onderscheidend kunnen zijn.
In de heuvels rondom Málaga voelt de Grandland GSe beduidend sportiever aan dan de Grandland die we al kenden. Ook in dit geval is dat voornamelijk te danken aan het onderstel en de Koni-dempers, niet zozeer aan de besturing.
Prijzen Opel Astra GSe en Grandland GSe
De Opel Astra GSe kost minimaal 49.499 euro. Dat is niet bepaald goedkoop, een Golf GTE heeft bijvoorbeeld een lagere vanafprijs. Daar staat dan wel tegenover dat de Astra GSe van meet af aan een behoorlijk rijke standaarduitrusting heeft. Dat omvat onder meer het digitale instrumentarium en 10-inch touchscreen, alle GSe-specifieke zaken, een 360-graden parkeercamera, stoel- en stuurverwarming en adaptieve cruise control. Een prijspakker is de Astra GSe dus niet, maar je krijgt er wel meteen een enorm rijk uitgeruste auto voor terug. De prijs van de Astra Sports Tourer GSe is nog niet bekend.
Naar verhouding is de Grandland GSe met een vanafprijs van 55.999 euro niet eens heel veel duurder dan de Astra GSe. Ook voor de Grandland GSe geldt dat de GSe-specifieke zaken standaard zijn, met uitzondering van de zwarte motorkap. Verder is de uitrusting van de Grandland GSe vergelijkbaar met die van de Astra GSe.
Conclusie Opel GSe
Zo hardcore als het OPC-label wordt ‘GSe’ niet. De Astra en Grandland GSe vertonen merkbaar sportiever weggedrag dan de reguliere versies, maar zijn niet extreem hardcore. Dat maakt wel dat de GSe’s zeer geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Opel staat met de introductie van het GSe-label stil bij het erfgoed van het merk, maar laat direct zien welke richting het in de toekomst op wil. De Astra en Grandland GSe vormen daar alvast een goed begin van.