Review – Opel Astra (2022) – Beter dan een Volkswagen Golf?
Wordt de Astra weer publiekslieveling?
De eerste Astra onder de Stellantis-vlag is een feit. Hij heeft een compleet nieuw uiterlijk en onderhuids deelt hij geen moer of boutje meer met zijn voorganger. Met de geheel nieuwe, zesde generatie Opel Astra opent het merk de aanval in het C-segment. Moet de concurrentie zich zorgen maken? AutoRAI.nl zocht het uit.
Best verkochte automerk
Ruim 35 jaar lang was Opel het beste verkochte automerk in ons land. De Astra – en zijn voorganger de Kadett – waren echte publiekslievelingen. In 2004 werd Opel van de troon gestoten, maar het merk staat nog altijd hoog in de verkooplijstjes. Kan de nieuwe Astra voor een comeback naar de hoogste trede van het erepodium zorgen?
Stellantis
Opel opereert sinds kort onder de vleugels van de Stellantis-groep, nadat Opel kort daarvoor door het Franse PSA was overgenomen van General Motors. De nieuwe Astra deelt dan ook veel onderdelen met zijn Stellantis-broer, de Peugeot 308. Zo staan beide auto’s op hetzelfde EMP2 multi-energy-platform. Net als van de Peugeot, komt er ook van de Astra een volledig elektrische versie.
Nieuw gezicht
Aan de buitenkant is ook alles anders. De nieuwe Astra lijkt in geen enkel opzicht meer op het uitgaande model. Toch is het design erg herkenbaar. Dat komt door het Opel-familiegezicht — dat we al kennen van de Mokka, Crossland en Grandland — dat nu ook op de Astra geplakt is: de Opel Vizor. Dit element loopt over de gehele breedte van de neus en bestaat uit de koplampen en een zwart tussenpaneel waar alle sensoren voor de verschillende rijhulpsystemen in verwerkt zitten. De Astra komt standaard met LED-koplampen — Matrix-LED is ook verkrijgbaar — en strakke vleugelvormige dagrijverlichting.
Meer bagageruimte
De nieuwe Astra is bijna 4,4 meter lang en heeft een iets grotere wielbasis in vergelijking met het vorige model. Op de tweede zitrij heb je dus net iets meer ruimte voor je benen. Volwassenen zitten daarom goed achterin, maar met echt lange benen kom je wat in de knel. Hoofdruimte is er voldoende. Uiteraard mogen ventilatieroosters en een USB-C aansluiting niet ontbreken achterin. Helemaal achterin is er 422 liter aan bagageruimte, zo’n 50 liter meer dan voorheen en 40 liter meer dan in een Volkswagen Golf. In de PHEV-variant neemt het accupakket wat ruimte weg, maar nog steeds scoort de Astra Hybrid hier beter dan de Golf met stekker.
Futuristisch interieur
Ook aan de binnenkant ziet de nieuwe Astra er hip en modern uit. Het interieur is bijna compleet digitaal. Analoge klokken en meters zijn afwezig, in plaats daarvan krijg je twee grote 10-inch schermen. Ze zitten strak tegen elkaar aan, zodat het haast één heel groot breed scherm lijkt. Opel noemt dit het Pure Panel.
Schermen en knoppen
Het infotainmentscherm – dus het rechterscherm – toont een scherp beeld met mooie graphics en is eenvoudig te bedienen. Opel heeft de menu’s simpel en overzichtelijk gehouden, zodat je alles snel kunt vinden, zonder dat je daarvoor je ogen van de weg hoeft te halen. Bovendien zijn er veel fysieke knoppen aanwezig, waarmee je de klimaatcontrole direct kunt bedienen. Handig tijdens het rijden, want die kun je blind vinden. Uiteraard kun je je mobiel (draadloos) verbinden met Apple Carplay en Android Auto.
Astra plug-in hybride
De Astra is voor het eerst leverbaar als plug-in hybride en vanaf 2023 dus ook als volledig elektrische Opel Astra-e. Maar je kunt hem ook nog gewoon met reguliere benzinemotoren krijgen. Er is zelfs een 130 pk sterke diesel leverbaar, maar die is minder relevant voor ons land.
Voor de benzineversies variëren de vermogens van 81 kW (110 pk) tot en met 96 kW (130 pk), terwijl de plug-in hybride 180 pk systeemvermogen levert. Later is de PHEV ook leverbaar met 225 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard op de benzine- en dieselmodellen. De PHEV’s zijn altijd voorzien van een achttraps automaat.
Elektrisch rijden
Dankzij een 12,4 kWh accupakket kan de Astra zestig kilometer rijden zonder een druppel benzine te verbranden. In de praktijk is dat uiteraard wat minder, maar 45 kilometer moet je zeker kunnen halen. In de stad is zeventig kilometer zelfs haalbaar. De 110 pk sterke elektromotor is lekker pittig. Vooral de eerste paar meters schiet de Astra er lekker snel vandoor, als je het gaspedaal diep intrapt. Trap je het pedaal tot de bodem, dan schakelt de 1.6-liter turbobenzinemotor direct bij. Daar merk je overigens weinig van – behalve dat je hem hoort. De benzine- en elektromotor werken namelijk perfect samen en de automaat is altijd bij de les.
Prijzen Opel Astra
De Astra is er vanaf 28.549 euro. Hiervoor krijg je de 110 pk sterke 1.2 Turbo benzineversie. Met handbak kost de 1.2 Turbo met 130 pk minimaal 29.549 euro of 32.549 euro voor de variant met achttraps automaat (EAT8). Voor de plug- in hybride variant betaal je minimaal 34.899 euro.
Wil je alle details zien en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan de volledige rijtest: