Review – NIO EL6 (2024) – De fijnste Chinese EV tot nu toe?
Binnen slechts één jaar heeft het Chinese automerk NIO maar liefst vier modellen geïntroduceerd in Nederland: de ET5, ET5 Touring, ET7 en EL7. Als kers op de taart lanceert de autofabrikant een vijfde model, de EL6. Deze allernieuwste nieuwkomer is misschien wel de meest verfijnde in het Nio-assortiment. Sterker nog, het is misschien wel de fijnste Chinese EV die we tot nu toe gereden hebben.
Compact?
Met een iets kleinere vormgeving dan zijn grotere broer, de EL7, maakt de EL6 zijn opwachting op Nederlandse bodem. Oorspronkelijk bekend als de ES6 in China, krijgt hij in Europa de naam EL6. Audi vond ‘ES6’ te veel op ‘S6’ lijken en begon een rechtszaak. Een beetje flauw. Of hebben de Duitsers misschien plannen voor een elektrische S6? Afijn, terug naar de EL6. De SUV is compacter dan de EL7, maar écht compact kun je hem niet noemen. Hij is zelfs een tikkeltje groter dan een BMW iX3 en Mercedes-Benz EQE SUV.
Nomi
Dankzij een wielbasis van 2.90 meter is er veel binnenruimte. Achterin kunnen drie volwassenen naast elkaar zitten. De bankleuning kan elektronisch kantelen en er is een klein schermpje aanwezig waarop je de temperatuur achterin kunt aanpassen. Voorin krijg je ook veel technologie. Er zijn drie schermen: een digitaal instrumentarium, een infotainmentscherm en Nomi: een klein eivormig object dat kan ronddraaien.
Nomi is de huisrobot van de NIO EL6. Een soort persoonlijke assistent, die je van alles kunt vragen: zet de radio aan, verlaag de temperatuur, wat is het weer in Rome, stel de navigatie in, vertel een mop. Ga zo maar door. Je kinderen zullen er dol op zijn – het is een schatting ding – en wij vinden Nomi stiekem ook wel leuk. Vind je het niets? Geen probleem, je kunt de EL6 ook zonder het blije ei krijgen.
Serene sfeer
Het minimalistische design van het interieur, met duidelijke invloeden van Tesla maar met een verfijnder gevoel, geeft een serene sfeer in de cabine. Het interieur van de EL6 laat weinig te wensen over. Een groot scherm domineert het dashboard, terwijl de veertienvoudig verstelbare stoelen met luchtkussens in de rugleuning veel comfort bieden. Opmerkelijk afwezig zijn de traditionele ventilatieroosters. In plaats daarvan bereikt de luchtstroom je via verstopte roosters, die je bedient via het scherm. Over het audiosysteem met 23 speakers kunnen we ook niets slechts schrijven.
Bagageruimte NIO EL6
Met een riante bagageruimte van 578 liter is de EL6 ook praktisch, maar het trekgewicht van 1200 kg valt wat tegen. De EL6 beschikt namelijk over voldoende vermogen om wat te trekken, zou je zeggen. Je krijgt namelijk altijd – ongeacht de versie die je kiest – twee elektromotoren, die samen 490 pk en 700 Nm produceren. Daardoor sprint de EL6 in slechts 4,5 seconden naar de 100 km/u.
Actieradius NIO EL6
Met accu-opties van 75 kWh en 100 kWh kan de EL6 op papier een actieradius halen van respectievelijk 406 km tot 529 kilometer. Wij rijden met het grote accupakket en halen zonder grote moeite zo’n 450 kilometer op een volle lading stroom. Best indrukwekkend, aangezien het de hele testweek flink koud is en we iedere ochtend de ruit moeten ontdooien. Maar vergis je niet: de auto is niet zuinig. Daarvoor is hij te groot en heeft hij te veel vermogen. Maar dankzij het grote accupakket zul je niet snel last hebben van actieradiusangst. Bovendien kan de EL6 bij een van de acht zogeheten NIO Swap Stations in Nederland zijn accu binnen drie minuten inwisselen voor een volle accu. Bekijk deze video maar eens:
Tekst gaat verder onder de video
Prettig onderstel
Een fraai interieur komen we wel vaker tegen in Chinese auto’s, maar een goed onderstel bouwen, dat vinden ze in China vaak lastiger. NIO heeft wél begrepen hoe je een uitgebalanceerd onderstel bouwt. Ondanks het gewicht van 2,3 ton voelt de EL6 koersvast en comfortabel aan. Het ontbreken van luchtvering wordt gecompenseerd door instelbare dempers, waardoor de auto zich zowel comfortabel als sportief kan gedragen. Het is mede daardoor een van de fijnst rijdende Chinese auto’s die we tot nu toe getest hebben.
Lidar
Met lidar-sensoren en camera’s op het dak, evenals camera’s in de zijschermen en aan de voor- en achterzijde, biedt de EL6 een scala aan rijhulpsystemen. Hoewel het gek genoeg niet het meest geavanceerde systeem is – wat je wel zou verwachten met zoveel hardware rondom de auto – kan de auto je op de snelweg keurig binnen de lijnen houden en op afstand van je voorligger. Ook fijn: de EL6 lijkt minder storende piepjes te produceren dan zijn NIO-tegenhangers, die bang lijken te zijn voor alles dat in de omgeving beweegt.
Conclusie en Prijzen
Met een geslaagde mix van comfort, prestaties en functionaliteit is de NIO EL6 – we herhalen het nogmaals – misschien wel de fijnste Chinese EV die we tot nu toe gereden hebben. Met een startprijs van 68.000 euro (75 kWh-versie), is de NIO EL6 wat dat betreft een aantrekkelijke keuze in het groeiende segment van elektrische SUV’s. Ga maar na: voor een basis Mercedes-Benz EQE met 245 pk rekent de Duitse fabrikant minimaal 83.480 euro. Bij BMW betaal je minimaal 71.500 euro voor een iX3 zonder opties en 286 pk. Beide Duitse modellen bieden wel een grotere actieradius dan de 406 kilometer die een basis EL6 biedt. De EL6 zit echter standaard veel dikker in de spulletjes, voor veel minder geld.
NIO heeft overigens liever niet dat je de auto koopt, maar hoopt dat je een abonnement afsluit. Het merk verlangt dan 56.000 euro voor de auto en 170 euro per maand voor het huren van de 75 kWh-accu of 290 euro voor de 100 kWh-accu. Meer weten? Bekijk dan de video hieronder: