
Review – MG S5 EV (2025): betaalbare SUV zonder poespas?

In een tijd waarin compacte elektrische SUV’s elkaar in rap tempo opvolgen, is het lastig om als nieuwkomer op te vallen. Toch waagt MG opnieuw een poging, dit keer met de MG S5 EV – een model dat vooral met een scherpe prijs de aandacht wil grijpen.
Goedkoop
Het huidige MG timmert sinds 2020 in Nederland aan de weg. Het merk vaart tegenwoordig onder Chinese vlag en maakt deel uit van SAIC Motor (Shanghai Automobile and Industrial Corporation). MG begon in Nederland veelbelovend, met de destijds zeer betaalbare MG ZS EV. Dankzij belastingvoordelen was die auto in 2020 spotgoedkoop. Zó goedkoop als toen kan geen enkele Chinese fabrikant het anno 2025 meer maken, onder meer door inflatie en importheffingen. Toch probeert MG opnieuw op te vallen met een SUV met een scherpe prijs: de MG S5 EV.

Volkswagen van China
Bij MG zijn ze duidelijk: ze willen de ‘Volkswagen van China’ zijn. Dat zeggen ze niet zelf, maar handelen ernaar. Geen overdaad aan gadgets zoals draaiende schermen op het dashboard of portieren die elektrisch openen en sluiten, maar gewoon een no-nonsense auto voor een no-nonsense prijs. Precies wat Volkswagen al decennialang doet dus.

Concurrenten
De MG S5 EV gaat de strijd aan met modellen als de Kia EV3, Skoda Elroq, Kia Niro EV en Hyundai Kona Electric. Met een lengte van 4,476 meter is hij iets korter dan de Elroq (4,48 meter), maar langer dan de EV3 (4,30 meter). Belangrijker: de vanafprijs ligt met 33.850 euro onder die van de concurrentie. De EV3 begint bij 36.995 euro, de Elroq bij 34.990 euro.

Actieradius MG S5 EV
De MG is leverbaar met een 49 of 64 kWh-accu, goed voor een WLTP-actieradius van respectievelijk 340 of 480 kilometer. Ter vergelijking: de Kia EV3 komt met 58 of 81 kWh tot 434 of 601 kilometer ver. De Skoda Elroq doet het met 55 tot 82 kWh en haalt daarmee 376 tot 579 kilometer. De MG is dus goedkoper, maar komt op papier ook minder ver.
Qua vermogen levert de MG 125 kW (170 pk) bij de kleine accu en 170 kW (231 pk) bij de grote accu. De Kia EV3 levert altijd 150 kW (204 pk), terwijl de Elroq tussen de 125 en 210 kW (170 tot 286 pk) biedt. Snelladen gaat in de MG met 120 (kleine accu) of 139 kW (grote accu), tegen 150 kW bij de Kia en 145 tot 175 kW bij de Elroq.
Er zijn dus drie uitvoeringen:
- Comfort Standard Range (49 kWh – 340 kilometer)
- Comfort Long Range (64 kWh – 480 kilometer)
- Luxury Long Range (64 kWh – 465 kilometer)
Tijdens onze testrit rondom Oslo – bij 10 graden – gaf de boordcomputer 413 kilometer aan bij 95% SoC (state-of-charge). Een keurige actieradius.

Herkenbaar MG-design
Qua prestaties is de MG S5 EV een middenmoter – maar dat past prima bij zijn positionering als Chinese Volkswagen. Ook het uiterlijk straalt dat uit. Geen opvallend en origineel design, maar een strak en modern geheel. Scherp gesneden koplampen voor, een brede lichtbalk achter – het bekende Chinese recept. Is dat erg? Zeker niet. Niet iedereen wil een blikvanger op de oprit. Bovendien oogt de MG met het juiste kleurtje best fris. Er zijn zes carrosseriekleuren, waaronder het opvallende Piccadilly Blue.

Het verschil maken
Zodra je instapt, merk je dat MG veel aandacht heeft besteed aan het interieur. Hier maken de Chinezen, zoals wel vaker, het verschil. Zachte materialen, strakke lijnen en een fraaie afwerking. Je krijgt geen futuristische gadgets, maar wél twee mooie schermen én fysieke knoppen voor veelgebruikte functies. Met drie grote draaiknoppen bedien je eenvoudig temperatuur, ventilatie en volume – geen frustrerend gedoe met aanraakmenu’s.

Praktisch
De kofferbak biedt 453 liter inhoud, uit te breiden tot 1.441 liter met neergeklapte achterbank. Dankzij de dubbele laadvloer ontstaat dan een vlakke laadvloer. Slimme details als opbergvakken, bagagehaken, bevestigingspunten en een elektrisch bedienbare achterklep zijn aanwezig op de Luxury-uitvoering.
Andere extra’s van die uitvoering: verwarmde stoelen en stuur, camera’s rondom, zesvoudig elektrisch verstelbare stoelen en een warmtepomp. Let op: de Comfort heeft géén warmtepomp, ook niet als optie – voor wintersporters die jaarlijks de kou opzoeken iets om rekening mee te houden.

Software én hardware op orde
Centrale blikvanger binnenin is het haarscherpe 12,8 inch HD-touchscreen. Het systeem reageert vlot en werkt intuïtief. Apple CarPlay en Android Auto worden draadloos ondersteund. Je kunt zelfs apps als YouTube, Spotify en TikTok via het scherm gebruiken. Je kinderen zullen zich dus niet vervelen tijdens een laadbeurt.
iSmart en MG Pilot
De MG S5 EV is standaard uitgerust met iSmart, waarmee je via je smartphone de auto kunt openen, locatie terugvinden, klimaatregeling instellen of laadplanning maken. Op het gebied van veiligheid is er MG Pilot. Dat omvat onder meer noodremhulp, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en dodehoekwaarschuwing. Een Euro NCAP-score is nog niet bekend, maar MG mikt op de maximale score, vertellen ze ons.

Rijervaring
Onderhuids deelt de MG S5 EV zijn basis met de MG4, het Modular Scalable Platform. We rijden de Luxury-versie met 170 kW (231 pk) en 350 Nm op de achterwielen. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slecht 6,3 seconden. Vlotte jongen dus.
Dankzij multilink-achterwielophanging en een 47:53 gewichtsverdeling stuurt de MG verrassend prettig. Hij nodigt niet uit tot sportief bochtenwerk, maar voelt solide, stabiel en verfijnd. Ook het veercomfort is goed in orde. Oneffenheden worden netjes weggewerkt zonder dat de auto week aanvoelt. De stoelen zijn wel wat stevig. Vijf rijstanden – Normal, Comfort, Sport, Snow en Custom – laten je de auto aanpassen aan je stemming.

Conclusie: slimme keuze voor prijsbewuste EV-rijders?
De MG S5 EV is geen uitgesproken karaktervolle auto, maar wél een complete, ruime en doordachte elektrische SUV. Hij biedt voldoende prestaties, een fraai en gebruiksvriendelijk interieur, degelijke laadprestaties en een goede actieradius.
Is het de spannendste EV van dit moment? Nee. Is hij op bepaalde punten uniek of beter dan andere EV’s in dit segment? Ook niet. Maar het is wel een auto die klopt. Voor net geen 34.000 euro krijg je een volwassen SUV met rijke uitrusting, modern infotainment, prettige rijeigenschappen en voldoende actieradius. Voor iets minder dan 37 mille heb je 480 kilometer WLTP-actieradius.
De S5 EV is daarmee typisch MG: veel auto voor je geld. Maar zóveel waar voor je geld als in 2020 biedt MG niet meer.