Review – Mercedes-Benz eSprinter (2024)
Tot bijna 500 kilometer actieradius
De Mercedes-Benz eSprinter was bij zijn introductie in 2020 een ware gamechanger in zijn segment. De grote bedrijfswagen heeft nu een stevige update gekregen, waarbij de prestaties en het rijbereik aanzienlijk zijn verbeterd. Maar loopt de elektrische Sprinter nog steeds voorop in het veld?
Diesel, is dat nog nodig?
De bedrijfswagenindustrie staat voor een uitdagende opdracht. In Nederland worden steden geleidelijk aan gesloten voor dieselbusjes, wat de vraag naar elektrische bedrijfswagens zal doen toenemen. Dit jaar nog niet, want wie nu een dieselbus koopt, mag nog een paar jaar de binnenstad in. Maar heb je überhaupt nog een dieselbus nodig, kun je je afvragen…
Ontwikkelingen
Elektrische bedrijfswagens hebben de afgelopen jaren namelijk een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Waar de eerste generatie eSprinter nog beperkt was tot maximaal 160 kilometer actieradius, biedt de vernieuwde versie nu een indrukwekkend bereik dat maar liefst drie keer zo groot is. In 2020 bood Mercedes-Benz Vans slechts twee accuvarianten aan, met een maximale capaciteit van 47 kWh. In een personenauto vinden we dat tegenwoordig zelfs weinig indrukwekkend. Maar nu, slechts vier jaar later, is het aanbod van accu’s een stuk interessanter. Zelfs de kleinste accu heeft nu een capaciteit van 56 kWh, wat resulteert in een actieradius tot 233 kilometer. Ruimschoots voldoende voor ondernemers die hoofdzakelijk in stedelijke gebieden opereren of hun activiteiten binnen één provincie houden.
480 kilometer
Voor degenen die ook regelmatig langere afstanden moeten afleggen, is de middelste accuvariant met 81 kWh aan te bevelen, die een actieradius van 330 kilometer biedt. Voor koeriers die dagelijks tussen Maastricht en Groningen pendelen, is de grootste accu met een capaciteit van 113 kWh de beste keuze. Met deze enorme batterij kan de eSprinter maar liefst 480 kilometer afleggen op één volle lading, wat vergelijkbaar is met de actieradius van de elektrische personenauto’s van het Duitse merk. Uiteraard moet je rekening houden met het feit dat je in de praktijk al snel 100 kilometer minder ver komt – zeker bij winterse omstandigheden – maar met een realistisch bereik van 300 tot 400 kilometer moet je in Nederland toch prima uit de voeten kunnen.
Toch liever dieselen? Naast zijn elektrische variant biedt de Mercedes-Benz Sprinter ook nog steeds een dieseloptie met een 2,0-liter viercilindermotor, variërend van 114 tot 190 pk. Deze kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen of een automaat.
Lange levensduur
Je hoeft je weinig zorgen te maken over de levensduur van de accu, omdat Mercedes-Benz gebruikmaakt van LFP-batterijen. Deze batterijen bevatten geen schaarse materialen en hebben een zeer lange levensduur, die zich uitstrekt over honderdduizenden kilometers. Bovendien kun je deze batterijen altijd volledig opladen zonder dat dit leidt tot ernstige slijtage, in tegenstelling tot reguliere batterijen waarbij opladen tot boven de 80 procent vaak wordt afgeraden. Denk maar eens aan je eigen telefoon, waarbij na verloop van tijd de batterijduur aanzienlijk afneemt als gevolg van herhaaldelijk volledig opladen. Daar heeft de eSprinter dus geen last van, die kun je iedere dag zonder problemen tot 100% opladen. Wel zo prettig, gezien bedrijfswagens – in tegenstelling tot veel personenauto’s – vaak continu kilometers moeten maken.
Met een vermogen van 136 tot 204 pk biedt de elektrische Sprinter prima prestaties. Een elektromotor is gemaakt voor dit werk. Die levert direct – en véél – koppel, waardoor je nooit vermogen tekort komt. Dat het voor een extra soepele, vlotte en stille rijervaring zorgt, is een mooie bonus. Het maximale laadvermogen van veertien kubieke meter en een trekvermogen van twee ton doen ons ook niet meteen verlangen naar een dieselmotor. Al zullen er uiteraard voorlopig nog wel toepassingen zijn waarvoor eSprinter nog niet geschikt is. Al is het maar omdat het laadnetwerk buiten West-Europa nog in de kinderschoenen staat.
Geen motor voorin
Een interessant detail is de plaatsing van de motor op de achteras, in tegenstelling tot de traditionele plaatsing op de vooras van bedrijfswagens. Dit draagt volgens het merk bij aan een betere gewichtsverdeling en rijgedrag. Bovendien is de bus daardoor beter geschikt voor ombouw. De eSprinter is bijvoorbeeld voortaan ook beschikbaar als chassis-cabine.
MBUX
Het interieur van de eSprinter heeft ook een flinke update gekregen. Met het standaard MBUX-systeem en digitale achteruitkijkspiegel worden bestuurders voorzien van de nieuwste technologische snufjes, die we ook kennen uit de personenauto’s van het merk. MBUX maakt gebruik van een prettig scherm met een hoge resolutie en veel rekenkracht. De turbinevormige ventilatieroosters lijken rechtstreeks uit de prestigieuze Mercedes S-Klasse te zijn gehaald. Bovendien zijn standaard rijhulpsystemen zoals cruise control en lane keeping assist aanwezig, waardoor je op de snelweg niet voortdurend kleine correcties hoeft uit te voeren om binnen de lijnen te blijven. Als je uren op de weg zit, is dat absoluut geen overbodige luxe.
Een minpunt in het interieur is het ontbreken van een digitaal instrumentarium, waarop je bijvoorbeeld de navigatiekaart voor je neus kunt zien, zoals in de vier nieuwe grote bedrijfswagen van Stellantis wel mogelijk is. Kun je zonder leven? Absoluut, want op het 10-inch grote infotainmentscherm toont de navigatiekaart zelfs gedetailleerde 3D-satellietbeelden. Hoe de vernieuwde eSprinter rijdt vertellen je in de video hieronder.