Review – Ford Ranger (2022) – Vier nieuwe varianten
Nieuwe werkpaarden en een springpaard
In 2023 komt Ford met een volledig nieuwe Ranger, maar met het huidige model zijn ze nog lang niet klaar. In Nederland introduceert het merk in 2022 vier nieuwe varianten en AutoRAI.nl mocht ze vast uitproberen. Met de Ranger Raptor mochten we zelfs even vliegen.
Pick-up
Je ziet ze in ons land steeds vaker rijden: pick-ups. Ondernemend Nederland laat er steeds vaker een traditionele bedrijfswagen voor staan. Niet zo gek, want een pick-up is vaak even praktisch, maar rijdt een stuk leuker en ziet er uiteraard veel beter uit. De populairste pick-up in Europa is geen RAM of een Toyota Hilux, maar de Ford Ranger. Een Amerikaan dus, hoe kan het ook anders…
LEES OOK: AUTOTEST – TOYOTA HILUX 2.8 D-4D 4WD INVINCIBLE (2021)
Ford F-150
Maar eigenlijk is de Ranger geen echte volbloed Amerikaan. Met de Ranger richt Ford voornamelijk zijn pijlen op de Australische, Zuid-Afrikaanse en Europese markt. In de VS is het huidige model pas sinds 2019 op de markt. Maar ook daar is Ford uiteraard koning van de pick-ups, maar dan met de grote broer van de Ranger: de F-150, waar ze omgerekend ieder uur van de dag 100 exemplaren van verkopen.
Ford Ranger
In 2022 komen er vier nieuwe varianten van de Ranger naar ons land: de Wolftrak, Stormtrak, MS-RT en de Raptor Special Edition. Stuk voor stuk robuuste werkpaarden, maar de een wat dikker aangekleed dan de ander.
Ranger MS-RT
De Ranger MS-RT is ontwikkeld in samenwerking met M-Sport, de rallysport-specialist waar Ford al sinds 1997 mee samenwerkt. Bij de MS-RT proef je wat rallysfeer, maar van alle varianten voelt deze zich het meeste thuis op het asfalt.
Hij oogt ook wat sportiever, met een gewijzigde neus met een nieuw vormgegeven grille, strakke luchtinlaten en geïntegreerde mistlampen. In het interieur bespeuren we hoogwaardige materialen en opvallende oranje stiksels.
Ranger Wolftrak
Hoveniers, boswachters en dierenartsen kunnen het beste voor de Wolftrak gaan. Deze versie kan tegen een stootje, waardoor hij ook ideaal is voor de agrarische en bouwsector. Zo is hij als enige Ranger voorzien van een robuust buizenframe in de laadbak, waaraan je bijvoorbeeld vracht kunt vastbinden. De Wolftrak wordt aangedreven door een 170 pk sterke 2.0-liter EcoBlue dieselmotor, die gekoppeld is aan een handbediende zesversnellingsbak of tientrapsautomaat.
Het interieur is uiteraard voorzien van Wolftrak-logo’s en op de grond liggen weerbestendige rubberen vloermatten. Er is veel hard plastic aanwezig, maar niet om kosten te besparen. Zachte materialen als leer of alcantara zijn moeilijk schoon te maken, terwijl je het robuuste dashboard van de Wolftrak nog met een bezem kunt schoonschrobben, bij wijze van. In het midden van het dashboard moet je dan wel wat voorzichtig zijn, want daar zit een 8-inch touchscreen, waar het Ford SYC 3 infotainmentsysteem op draait.
Ranger Stormtrack
Zoek je een ruige truck, maar met wat meer comfort? Dan kom je al snel bij de Stormtrak uit. Die kun je een beetje zien als het luxe werkpaard binnen de Ranger line-up en zit vanbinnen wat dikker in de spulletjes. Zo is het interieur extra fraai afgewerkt en hij heeft specifieke stoelen met lederen-bekleding.
De Stormtrak is – net als bijna alle Rangers – leverbaar met een 2,0-liter EcoBlue biturbodieselmotor met een vermogen van 213 pk en maar liefst 500 Nm. Hij is gekoppeld aan automaat met tien versnellingen, waardoor hij altijd trekkracht heeft. Het geremd trekvermogen van 3.500 kilogram is indrukwekkend, evenals het laadvermogen van 1.000 kilo.
Ranger Raptor Special Edition
De Ranger Raptor Special Edition is de meest brute uitvoering. Ford Performance is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Raptor en je herkent hem eigenlijk direct aan zijn agressieve uiterlijk.
Op zijn neus staat in koeienletters de merknaam Ford, maar je kunt hem ook herkennen aan de stalen treeplanken op de dorpels en fors uitgeklopte wielkasten met composiet panelen. Onderop zit bodemplaatbescherming en carterbescherming met een 2,3 mm dikke stalen plaat. Het interieur is ook wat stoerder, dankzij de aanwezigheid van magnesium schakelflippers, blauwe stiksels en een stuur met rode 12-uurs markering.
Verder is de Raptor voorzien van een stijver chassis, Fox Racing Shox-dempers en gigantische BF Goodrich-terreinbanden. Het resultaat is een over-the-top hardcore offroad-machine. Je moet het wel heel gek maken om de limiet van deze machine in ons land te vinden. In Baja-modus kun je zelfs op hoge snelheid over heuvels vliegen alsof het niets is. Hoe dat gaat zie je in onze video onderaan dit artikel.
Dankzij de aangepaste wielophanging ligt het trekvermogen van de Raptor wel lager: 2.500 kilogram versus 3.500 kilogram voor de normale Ranger-modellen.
Grijs kenteken
De Ranger rij je vanaf 27.000 euro en de Raptor vanaf 47.600 euro, uiteraard exclusief BTW en BPM, maar inclusief ombouw. Ford bouwt de Ranger namelijk om in Nederland, zodat hij voldoet aan de eisen voor een grijs kenteken. Zo gaat de achterbank eruit en komen er achter geblindeerde ramen en in midden van de cabine een tussenschot met gesloten rooster. De kwaliteit van de ombouw is bijzonder hoog en als je niet beter zou weten zou je denken dat hij zo uit de fabriek is komen rollen.
Bekijk ons avontuur met de Ford Ranger: