Review – Dacia Spring Electric 65 – Bijna 50% meer vermogen!
Flinke upgrade voor de Spring
Dat elektrische auto’s niet peperduur hoeven te zijn bewijst Dacia met de Spring, vooralsnog de goedkoopste elektrische auto van Europa. De Spring is een sympathieke EV, maar hij miste een beetje pit. Gelukkig brengt Dacia nu een nieuwe versie uit die krachtiger én stoerder is: de Dacia Spring Electric 65
Succesverhaal
De Spring is een succes in Europa. Alleen al in 2022 verkocht Dacia 50.000 exemplaren van de compacte EV. In slechts twee jaar tijd bouwde het merk al 108.000 stuks. Naast de goedkoopste EV is het misschien ook wel de meest duurzame keuze voor elektrisch rijden. Waarom? Nou, hij weegt minder dan 1.000 kilo, waardoor hij geen gigantisch accupakket nodig heeft om toch een behoorlijk bereik te halen. Dat betekent minder grondstoffen en minder impact op het milieu.
Meer power
Tot nu toe was de Spring alleen verkrijgbaar met een 45 pk sterke elektromotor, waardoor hij 19 seconden nodig had om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Niet bepaald snel voor een elektrische auto. Maar nu is er de nieuwe versie met een krachtigere motor van 65 pk: de Dacia Spring Electric 65. Dat klinkt nog steeds niet als een enorme krachtpatser, maar vergeet niet het lage gewicht van de auto.
Dankzij zijn lage gewicht en het direct beschikbare vermogen van de elektromotor schiet de Spring vlot vooruit. Een 0-tot-100 sprint duurt nét geen 14 seconden en voor 0 tot 50 km/u heeft hij maar zo’n 4 seconden nodig. Hierdoor zoef je lekker vlot door de stad, maar ook boven de 70 km/u is er nog voldoende power om snel iemand in te halen. De benodigde tijd om van 80 naar 120 km/u te versnellen, is bijna gehalveerd (13,5 seconden vergeleken met 26 seconden). De Spring Extreme is gewoon een lekker vlot ding, zo simpel is het.
Range
Met een bescheiden accupakket van 27,4 kWh houdt Dacia de Spring Extreme betaalbaar. Het is hetzelfde pakket dat we al kennen van de reguliere Spring met 45 pk, die gewoon in de prijslijst blijft staan. Volgens de fabrieksopgave kun je ongeveer 220 kilometer rijden voordat de pret voorbij is. Dat is 10 kilometer minder dan de minder krachtige versie met 45 pk.
Ideale stadsauto
De Dacia Spring is een ideale keuze voor milieubewuste stadsrijders. Volgens Dacia is een actieradius tot 305 kilometer haalbaar met de Spring als je voornamelijk in de stad blijft. Volgens onderzoek van Dacia legt een gemiddelde Spring-rijder dagelijks ongeveer 31 kilometer af en maar liefst 68% van de klanten rijdt zelfs minder dan 30 kilometer per dag. Dit overigens met een gemiddelde snelheid van 26 km/u. Met een volledig opgeladen batterij biedt de Spring dus genoeg stroom om een hele week door de stad te rijden.
Laden
Het opladen van de accu kan thuis met een wallbox of laadpaal tot maximaal 7,4 kW, wat ongeveer 4,5 uur duurt voor een volledige laadbeurt. Volgens Dacia schaffen de meeste Spring-kopers geen wallbox aan, maar laden ze hem aan een huishoudelijk stopcontact. Dat scheelt weer wat centjes. Je moet dan wel een lang nachtje slapen voor de Spring-accu volgeladen is: zo’n 13 tot 14 uur.
Wil je sneller op avontuur? Dan is snelladen met maximaal 30 kW mogelijk, waardoor de Spring binnen 50 minuten tot 80% opgeladen is. De snellaadfunctie is een optie, maar het is absoluut de moeite waard als je ook af en toe wat verder wil rijden.
Extreme
De Spring Extreme is niet alleen krachtiger, maar ziet er ook wat stoerder uit. Dacia biedt de Spring Extreme aan in de gloednieuwe kleur Bleu Ardoise, samen met een reeks exclusieve designkenmerken, zoals koperkleurige accenten op de dakrails, zijspiegelkappen, wielnaven, Dacia-logo op de achterklep en andere details. Verder kom je in en rondom de auto topografische designelementen tegen, zoals stickers en rubberen vloermatten, die het avontuurlijke karakter van de auto moeten onderstrepen. In het interieur bespeuren we koperkleurige accenten op bepaalde delen van de deurpanelen, rond de ventilatieopeningen en het navigatiepaneel. De stoelen zijn afgewerkt met koperkleurige stiksels.
Bagageruimte
Ondanks zijn compacte afmetingen van slechts 3,73 meter lang, heeft de Spring een verrassend ruime bagageruimte van 290 liter. Dat is behoorlijk veel voor een stadsauto. Hier vind je ook de plek om de laadkabel op te bergen. Op de achterbank is er voldoende ruimte voor drie kinderen, maar te weinig beenruimte voor langere volwassenen om langer dan een uurtje te blijven zitten.
Technologie
Voor een Dacia biedt de Spring Extreme verrassend veel technologie. Standaard zijn onder andere vier elektrische ramen, airconditioning en centrale vergrendeling aanwezig. Een infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto, parkeersensoren en een achteruitrijcamera kun je tegenwoordig ook krijgen bij Dacia. De resolutie van de achteruitrijcamera is zelfs hoger dan bij sommige Duitse auto’s.
Wat kost de Dacia Spring?
De Dacia Spring Electric 65 is verkrijgbaar vanaf 23.400 euro. Dat is 1.650 euro duurder dan de versie met 45 pk. Meer weten? Bekijk onze eerste kennismaking met de Dacia Spring Extreme 65: