Review – Dacia Duster TCE 150 EDC (2022)
Succesnummer vernieuwd
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Dacia Duster heeft een facelift ondergaan. Naar de verschillen moet je zoeken, maar het is een goed excuus om weer eens op pad te gaan met misschien wel de leukste betaalbare ‘crossover’ die je nu kunt kopen.
Sinds introductie in 2010 is de Dacia Duster al een schot in de roos voor het merk. Hij biedt veel voor weinig en heeft daarnaast ook een echt leuke uitstraling. De tweede en huidige generatie, die in 2017 op de markt kwam, wist dit succes zo mogelijk te overtreffen. De Duster is een onmisbaar model geworden voor het merk. En terecht.
Dacia Duster facelift 2022
Voor modeljaar 2022 onderging de Dacia Duster een facelift. Het model verkoopt nog altijd goed, dus de wijzigingen zijn beperkt. Never change a winning team. Aan de buitenkant herken je de nieuwe Duster vooral aan de nieuwe led-lichtunits, met voortaan een soort driehoekvorm in de achterlichten. Het geoefende oog ziet ook dat de grille iets anders is en dat de auto nu een achterspoiler heeft. Die verbeterde luchtweerstand helpt het verbruik te drukken.
De verschillen in het interieur zijn misschien nog wel belangrijker. Daar zijn bijvoorbeeld iets betere materialen te vinden. Het interieur bestaat nog steeds grotendeels uit hard (en krasgevoelig) kunststof, maar alle delen die je normaal gesproken aanraakt zijn bekleed met zacht en prettig aanvoelend materiaal. Het stuur en de armsteunen (ook op het portier) bijvoorbeeld.
Het grootste nieuws is de gewijzigde middenconsole, met verschuifbare armsteun, een opbergvak en twee USB-aansluitingen. Praktisch: de iets slankere hoofdsteunen zouden moeten zorgen voor beter zicht. Voor de bestuurder als hij achteruit inparkeert of de schoudercheck doet, voor de passagiers achterin als zij naar voren willen kijken.
Motoren Dacia Duster
Het motorenaanbod van de Dacia Duster begint met de driecilinder TCE 100 Bi-Fuel. Zoals die naam al aangeeft levert de motor 74 kW (100 pk) en lust hij naast benzine ook LPG. Daarboven staat de TCE 130, een dus 96 kW (130 pk) sterke viercilinder benzinemotor. Daar weer boven staat de viercilinder TCE 150 4×4. Het aantal pk’s en de aandrijving kan je raden. Al deze motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen.
Het topmodel is de TCE 150 EDC. Dat is dezelfde motor als de TCE 150 4×4, maar dan met alleen voorwielaandrijving en gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Met deze versie gaan wij op pad.
Automaat of handbak?
Om maar met de deur in huis te vallen: de automaat is niet de meest verfijnde. Hij reageert nét even te traag op input van het gaspedaal, wat vooral merkbaar is bij wegrijden vanuit stilstand en bij tussenacceleraties op bijvoorbeeld de snelweg. Ook is het opschakelen bij de laagste versnellingen nadrukkelijk te merken. Dat is op zich zo erg nog niet. Hinderlijker is dat het gas door die trage reactie lastig te doseren is op lage snelheden, wat vooral tijdens het parkeren een aandachtspuntje is. Met de automaat is goed te leven hoor, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de handgeschakelde versie.
Rijcomfort Dacia Duster
Het overige rijcomfort is nog altijd dik in orde. Dat verwacht je ook eigenlijk niet anders voor een auto die mede is ontwikkeld voor de vaak matige wegen in Oost-Europa en Zuid-Amerika. Oneffenheden worden goed weggewerkt en ook de geluidsisolatie is gewoon keurig in orde. Hetzelfde geldt voor de stoelen, die zowel op lange ritten als in bochten goede ondersteuning bieden.
Praktisch gebruiksgemak
Ruim en praktisch is de Duster ook nog altijd: met 1,80 m lengte zitten we op de achterbank prima ‘achter onszelf’ en de bagageruimte meet een ruime 478 liter onder de hoedenplank.
Prijzen en uitrusting Dacia Duster
De Dacia Duster is leverbaar vanaf 20.950 euro. Dan krijg je de 74 kW (100 pk) sterke Bi-Fuel-versie, uitgerust met onder meer 16-inch stalen wielen, led-koplampen met lichtsensor, digitale radio met Bluetooth-verbinding en USB-aansluitingen en de essentiële veiligheids- en assistentiesystemen die je in een moderne auto verwacht.
Wij reden de Essential, het een na hoogste uitrustingsniveau. In combinatie met de krachtigste motor met automaat is die leverbaar vanaf 26.635 euro. Dan beschik je standaard onder meer over 16-inch lichtmetalen wielen, een met leder bekleed stuurwiel, automatische airco, een uitgebreider infotainment met Android Auto en Apple CarPlay, cruise control, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
Modeljaar 2023
De hiervoor beschreven uitrustingsniveaus zijn alleen niet meer volledig actueel. We hebben de rijtest namelijk nauwelijks achter de rug als Dacia alweer een modeljaarupdate voor 2023 presenteert. Het gaat opnieuw om kleine wijzigingen, zoals de nieuwe merklogo’s, andere ventilatieroosters en dus wat wijzigingen in de uitrusting. Het meest actuele Duster-aanbod vind je samen met alle actuele prijzen op www.dacia.nl.
360-gradencamera’s
Optioneel zijn 360-graden parkeercamera’s. De beelden daarvan krijg je afzonderlijk van elkaar te zien (dus geen beeld van bovenaf zoals je ook wel tegenkomt), maar het beeld is kraakhelder. Zo kan je tijdens het parkeren heel eenvoudig vlak voor, achter, of naast de auto kijken. De camera schakelt zelf het beeld van voor of achter in als dat nodig is, maar tot een bepaalde (lage) snelheid kan je het ook zelf het gewenste camerastandpunt activeren met een druk op een knop.
Conclusie
De Dacia Duster is met materiaalgebruik (en de automaat) misschien niet de meest verfijnde auto, maar dat geeft hem juist wat karakter. Het is een auto die je niet alleen maar koopt omdat het een verstandige keuze is, maar ook omdat je hem gewoon leuk vindt. Daar komt nog de scherpe prijs bij. Eigenlijk vind je alleen op de tweedehandsmarkt meer auto voor je geld.