
Review – Dacia Duster 4×4 Mild-Hybrid (2025), hoe je verliefd kan worden op eenvoud
Een conclusie met een diepere betekenis
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Dacia Duster is terug. Niet zomaar een facelift, maar een compleet nieuwe generatie op het CMF-B-platform. Sinds zijn debuut in 2010 is de Duster uitgegroeid tot een van de populairste SUV’s van Europa. Met ruim 2,2 miljoen verkochte exemplaren, meer dan veertig prijzen en een productie van bijna één auto per minuut in Roemenië, is de Duster niet meer weg te denken. En met de nieuwe generatie wordt die positie alleen maar steviger. Deze Dacia Duster 4×4 Mild-Hybrid is vooral gericht op mensen die niet alleen op asfalt willen rijden.
Dacia Duster is gegroeid
Toen de eerste Dacia Duster in 2010 verscheen, was het dé no-nonsense SUV voor mensen die vooral veel auto wilden voor weinig geld. In 2017 volgde een eerste grote update. In 2024 verscheen een compleet nieuwe generatie. Gebouwd op het moderne CMF-B-platform, dat ook onder de Jogger en Sandero zit. Dit nieuwe platform maakt vooral toepassing van nieuwe aandrijflijnen mogelijk, zoals mild-hybride. Met deze nieuwe Duster mikt Dacia opnieuw op mensen die offroadcapaciteiten, gebruiksgemak en een stoere uitstraling belangrijker vinden dan gadgets of luxe franje.
“De nieuwe Dacia Duster 4×4 is dé keuze voor mensen die net wat meer verwachten van de auto”
Herkenbare Duster-DNA
De nieuwe Dacia Duster is direct herkenbaar als Duster, maar oogt moderner en stoerder. De carrosserie is niet veel langer geworden (4,34 meter), maar biedt wel meer ruimte voor passagiers en bagage. Ruim in de Dacia Duster absoluut. De auto heeft een lengte van 4,34 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,66 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 517 liter. Dat is indrukwekkend veel.
Binnenin oogt alles strak en doordacht. Verwacht geen zachte kunststoffen, maar wél slijtvaste materialen die tegen een stootje kunnen. Zeker in de Extreme-uitvoering met rubberen vloermatten en afwasbare TEP MicroCloud-bekleding voel je je helemaal klaar voor een outdoor-trip. Deze bekleding is ook afwasbaar. Dus een spatje modder is niet erg.

Op pad met de Dacia Duster 4×4: hoe rijdt ie?
Tijdens onze testrit merken we direct dat de nieuwe Duster stiller en stabieler rijdt dan z’n voorganger. Het CMF-B-platform heeft duidelijk z’n werk gedaan: trillingen worden beter gefilterd, de besturing voelt preciezer en het comfortniveau is flink gestegen. De TCe 130 mild hybrid is nieuw voor Dacia. Een driecilinder 1,2-liter turbobenzinemotor wordt ondersteund door een 48V-systeem met kleine elektromotor. Samen zijn ze goed voor 130 pk. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In het geval van deze 4×4 heeft deze transmissie een hele korte eerste en tweede versnelling waardoor soepel wegrijden wat oefening vraagt. Vertrekken in de tweede versnelling is overigens geen probleem. Dat is vaak nog soepeler dan wegrijden in de eerste versnelling.
“De ingebouwde navigatie in de Duster is niet van hoogstaand niveau”
Een verdraaid handige knop
De koppeling vraagt ook wat gewenning: het aangrijppunt is wat vaag. Maar na een paar keer schakelen gaat het vanzelf. Rijd je veel in de stad? Dan is de tweewielaangedreven versie misschien handiger. Ga je vaak buiten de gebaande paden, dan wil je absoluut deze 4×4. Bijzonder fijn is de knop links naast het stuur waarmee je gewenste rijhulpsystemen in een keer kan uitschakelen, zoals de rijstrookassistent en snelheidswaarschuwing. Anders klinken er continu toeters en bellen in de auto. Het blijft bizar dat Europa goedkeuring heeft gegeven aan deze regelgeving. Want het is eerder afleidend dan veilig. Afijn, in de Duster ben je er met een druk op de knop van verlost.

De offroad-capaciteiten: indrukwekkend
Dacia durft de nieuwe Duster 4×4 nog steeds te positioneren als een echte terreinwagen – en terecht. De versie die wij rijden heeft bijvoorbeeld:
- Een bodemvrijheid van 217 mm
- Een aanrijhoek van 31° en afrijhoek van 36°
- Een multiview camerasysteem voor moeilijk terrein
- Hill Descent Control die automatisch remt bij afdalingen
Op moeilijk terrein voel je je verrassend zeker. Modder, hellingen, steenslag: de Duster had overal grip, mede dankzij de slimme krachtverdeling tussen voor- en achteras. Met de draaiknop voor rijmodi wissel je tussen vijf standen:
- Auto – verdeelt grip automatisch over de assen
- Snow – voor sneeuw en gladheid
- Mudd/Sand – voor losse ondergrond
- Off-Road – voor maximale grip
- Eco – om brandstof te besparen

Robuust gebouwd
De buitenkant van de Duster is voorzien van slijtvaste beschermdelen van Starkle: kunststof dat niet gespoten is, waardoor krassen nauwelijks zichtbaar zijn. De bumpers zijn extra dik, de wielkasten zijn beschermd en ook onder de auto zitten grote beschermplaten. Zo valt te zien als we een blik onder de auto werpen nadat we de auto op een avontuurlijke locatie midden in een bos hebben geparkeerd. In het interieur komt dat avontuurlijke randje terug. Het interieur is vooral praktisch, onderhoudsvriendelijk en bestand tegen natte jassen, modderschoenen en mountainbikes. In deze 4×4 heb je ook een All Road Info System, met live info over hellingshoeken, zijdelingse kanteling en koppelverdeling tussen de assen (bij 4×4).
De ingebouwde navigatie in de Duster is niet van hoogstaand niveau. Sterker nog: in onze auto kregen wij het systeem niet aan de praat. Er is een eenvoudige oplossing: maak gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Op die manier heb je altijd je favoriete navigatiedienst onder handbereik, Google Maps bijvoorbeeld, of Apple Maps en Waze. Jij bepaalt.

Voorbereid op de Sleep Pack-campingbox
Net als de Dacia Jogger is ook de nieuwe Duster voorbereid op het Sleep Pack van Dacia. Daarmee bouw je de auto om tot een mini-camper met een tweepersoonsbed van 1,90 meter, een klaptafel en een handige opbergkist.
Conclusie review Dacia Duster 4×4
De nieuwe Dacia Duster 4×4 is dé keuze voor mensen die net wat meer verwachten van de auto. De Duster biedt ruimte, robuustheid en verrassend veel grip voor een scherpe prijs. Toegegeven: de vanafprijs van de 4×4 ligt met 37.050 euro een stevige 7.000 euro hoger dan de reguliere TCe 130 MHEV met voorwielaandrijving (29.950 euro). Maar voor die 7 mille krijg je wel een extra veelzijdige auto met degelijke terreinskills. Een ding is de Duster ook: simpel. En juist dat laatste maakt het meeste impact. Je gaat waarde hechten aan eenvoud. Een conclusie met een diepere betekenis dus. Geniet ook van de simpele dingen in het leven.

















































