Review – BYD Tang (2023) – Elektrische zevenzitter met een vriendelijk prijskaartje
Vergeet de Volvo EX90?
Elektrische zevenzitters zijn nog niet echt talrijk. In 2024 brengt Volvo de EX90 op de markt en bij Mercedes-Benz kun je kiezen voor de wat compacte EQB of flink investeren in een EQS SUV met 7 zitplaatsen. Voor een aanzienlijk lager bedrag presenteert het Chinese BYD de Tang: een zevenzits auto met 517 pk en een reeks interessante gadgets.
Het aanbod van BYD
BYD voert momenteel drie modellen in Nederland: de Atto 3, Tang en Han. In het najaar komen daar de Dolphin en Seal bij. De Seal U – een SUV-versie van de Seal – komt in 2024 naar ons land. Kortom: BYD pakt lekker door. De Tang is fysiek de grootste auto die ze nu in de stal hebben. Hij is 4,87 meter lang, 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog. Al is de BYD Han ook geen kleine jongen, zoals je hier kunt zien in onze review.
Grote grille
De Tang heeft geen uitgesproken uiterlijk. Hij heeft wel een imposante grille, wat enigszins bijzonder is voor een volledig elektrische auto. Maar wat blijkt? In China is hij ook te koop als plug-in hybride. Met een benzinemotor dus, vandaar de grille. In China kom je hem op iedere straathoek tegen, want de Tang PHEV – of Tang DM, zoals de plug-in hybrid-versie heet in China – is al jaren de bestverkochte PHEV-SUV van China. Overigens heeft de Tang daar al een facelift gekregen en heeft hij het grilleloze neusje van de Han overgenomen.
Indrukwekkende prestaties
De prestaties van de Tang zijn indrukwekkend. In een notendop: 380 kW systeemvermogen (517 pk), een 0-100-tijd van 4,6 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Bij het stoplicht zijn er maar weinig auto’s sneller weg. Ook voor een snelle tussensprint op een hogere snelheid draait hij zijn hand niet om. Het vermogen komt van twee elektromotoren – een voor, een achter – waardoor er altijd voldoende grip is. Het onderstel is redelijk stevig, wat ook wel nodig is met dit vermogen én dit gewicht (2.464 kg). Oncomfortabel is de Tang daardoor niet, maar voor een drempel moet je even van het gas af. Een set Brembo-remmen zorgt ervoor dat de Tang weer tijdig stilstaat.
Dorstig
Het aanzienlijke vermogen – en zijn aanzienlijke omvang – ervoor dat de Tang behoorlijk dorstig is. Op papier belooft de Chinese fabrikant een actieradius van 400 kilometer. Zoals bij elke elektrische auto valt de daadwerkelijke reikwijdte volgens de WLTP-norm in de praktijk lager uit, waardoor je eerder moet denken aan zo’n 300 tot 350 kilometer. Ruim voldoende voor de meeste Nederlanders, maar de Han – zijn gestroomlijnde sedanbroer – haalt met hetzelfde 86,4 kWh-accupakket 521 kilometer op papier – en zo’n 400 tot 450 kilometer in de praktijk. BYD kan simpelweg niet om de wetten van de natuur heen, SUV’s zijn nou eenmaal minder aerodynamisch. Wie veel kilometers maakt zou zich dan ook moeten afvragen of het voordeel van een hoge zitpositie opweegt tegen het verlies aan rijbereik.
Laden
De Tang kan tot 120 kW laadkracht aan bij een snellader. Hij heeft zo’n 10 tot 15 minuten nodig voor 100 kilometer extra actieradius. Prima cijfers, al zijn er EV’s die dit beter doen. Waar de auto het duidelijk minder goed doet is op het gebied van AC-laden. Ofwel: straat- of thuisladen. De Tang kan slechts 1-fase AC-laden. Een nacht thuisladen is daardoor soms niet genoeg om de accu volledig te vullen.
Aanbod
BYD hanteert slechts één uitvoering: de AWD Executive, met een prijskaartje van 73.300 euro. Een relatief schappelijk bedrag, als je beseft dat werkelijk alle opties bij deze prijs zijn inbegrepen. Bij de Duitse concurrentie betaal je al snel twintig tot dertig mille extra voor een soortgelijk model mét alle opties. Wat krijg je dan precies? Onder ander een interieur dat is afgewerkt met fraaie materialen – zoals aluminium en alcantara. Het zit boordevol fijne extra’s, zoals sfeerverlichting, verwarmbare- en elektrisch verstelbare stoelen, een Dirac-audiosysteem met twaalf speakers en een kantelbaar infotainmentscherm. Een kantelbaar wat!? Jazeker, het 15,6-inch grote scherm kan met een druk op een knop 90 graden kantelen. Klinkt als een flauw kunstje, maar het is tijdens het gebruik van het navigatiesysteem zeer prettig om de route langgerekt voor je te zien op het scherm. En ja, het is ook leuk om te laten zien op verjaardagen.
Via private lease kun je ook in een Tang rijden. Je betaalt in dat geval 1.099 euro op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De import en distributie van BYD verloopt via Louwman Group, een bekende speler in de automotive-sector, want dit bedrijf is ook verantwoordelijk voor Toyota en Lexus in Nederland.