Review – BYD Han (2023) – Deze draak van een auto zit steengoed in elkaar, maar mist één ding
Je kent het merk wellicht al van de vele tv reclame’s: BYD. Het merk is een giga-speler in China en wil nu Europa veroveren. AutoRAI.nl ging op pad met het beste wat het merk te bieden heeft: de BYD Han.
Grote speler
Van alle automakers uit China die Europa proberen te veroveren geven we BYD misschien wel de grootste kans van slagen. Waarom? Ze zijn nu al wereldwijd een van de grootste bouwers van (elektrische) auto’s. In 2023 verwacht het merk ruim drie miljoen auto’s te verkopen. Veel Chinese – maar ook Europese, Japanse en Amerikaanse – merken kunnen daar alleen maar van dromen.
Batterijen
Maar het merk bouwt niet alleen auto’s. Ze hebben ook verstand van batterijen. BYD is de tweede grootste batterijbouwer ter wereld. Merken als Tesla kopen zelfs hun batterijen in bij BYD. Vooral daarom is het een merk in om de gaten te houden. Wie de productie van batterijen in handen heeft, heeft de toekomst in handen.
Atto 3
Op tv maakt het merk veel reclame voor de BYD Atto 3. Een compacte SUV die het opneemt tegen de Volkswagen ID.3. Maar dat is niet het enige model dat ze in Europa aanbieden. Ze hebben ook nog de Han en de Tang. Die laatste is een grote SUV. De Han is een statige elektrische sedan, die het opneemt tegen de Tesla Model S, Mercedes-Benz EQE en BMW i4 en i5.
Fabeldier
Het uiterlijk van de BYD Han is volgens het merk geïnspireerd op een draak. Lekker Chinees dus. Op zijn neus lopen twee donkere lijnen, die de snorharen van het slangachtig fabeldier moeten voorstellen. Op de D-stijl zit een aluminium designelement dat aan schubben van een draak moet doen denken. Het zal. De Han is bepaald geen vuurspuwende draak, want het design oogt vrij tam. Zijn omvang is indrukwekkend. Met een lengte van bijna 5 meter en een breedte van 1,91 meter komt er écht wat aanrijden.
518 pk
Bij het omdraaien van de spreekwoordelijke sleutel – de Han heeft een rond startknopje in de middenconsole – ontdekken we al snel het vurige temperament van de Han. Aan de buitenkant lijkt de Han een brave, elegante luxe-sedan, maar onder de oppervlakte gaan maar liefst 518 pk’s schuil.
Dankzij twee elektromotoren – een voor, een achter – knalt de Han in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Deze 0-100-tijd hoefden we niet op te zoeken, het staat namelijk achterop de Han: 3.9S. Om de boel weer keurig op tijd tot stilstand te brengen monteert BYD Brembo-remmen rondom en een set Michelin Pilot Sport 4-banden.
Actieradius BYD Han
Die professionele remmerij is ook wel nodig. De Han weegt namelijk dik 2.225 kg. Het is en blijft een elektrische auto. De grote accu is de boosdoener, maar zorgt wel voor een prettige actieradius. Dankzij een netto capaciteit van 85,3 kWh (88 kWh bruto) schopt de Han het tot 521 kilometer (WLTP). In de praktijk haal je – onder normale omstandigheden – zonder veel moeite 400 tot 450 kilometer.
LFP-batterij
Uiteraard gebruikt BYD zijn eigen batterijen voor de Han. Het gaat hier om de zogeheten BYD Blade Battery. Dit is een LFP-accu (lithium-ijzer-fosfaat-accu). Dat is een lithium-ion-accu, die lithium-ijzer-fosfaat gebruikt als kathode. Deze batterijen bieden meerdere voordelen. Ten eerste: ze gebruiken minder omstreden grondstoffen, zoals kobalt. Bovendien kan de Blade Battery tegen een stootje. Zelfs als je hem met een ijzeren staaf doorboort, vat hij geen vlam.
De Han kan tot 120 kW snelladen. Enorm indrukwekkend klinkt dit niet, maar gelukkig kan hij dit piekvermogen lang vasthouden. Tot 70% acculading blijft het vermogen constant rond de 115 kW laadkracht hangen. Waar de auto het wel verliest tegen de concurrentie is op het gebied van AC-laden. Kortom: thuisladen. Onze testauto is beperkt tot slechts 1-fase AC-laden. Een nachtje laden is dan vaak niet voldoende om de auto volledig vol te laden. Geen probleem als je binnen Nederland blijft, maar voor kilometervreters kan het wel lastig zijn. Het is nog niet bekend of er een Han-versie met 3-fase naar Nederland komt.
Statige sedan
Het interieur van de BYD Han ademt weelde, met prachtig diamantvormig gestikt leer en verfijnd geweven aluminium. Hier scoort de Han flink punten. Het interieur kan zich moeiteloos meten met dat van een Duitse zakensedan. Bovendien is hij voorzien van een infotainmentsysteem dat draait op Android Automotive van Google. Het systeem werkt razendsnel en intuïtief, wat bijdraagt aan het algehele comfort van de auto. Bij de Duitse concurrentie zit je soms minutenlang te scrollen op het scherm om een simpele functie te vinden, bij de Han ben je vaak met twee tikken precies waar je wil zijn. Software begrijpen ze in China wat dat betreft een stuk beter dan in Europa.
Chauffeur
De beste plek in de Han is niet achter het stuur, maar op de achterbank. Het is een typische Chinese sedan, waarin de passagiers achterin net zoveel aandacht krijgen als de bestuurder. De stoelen achterin zijn dus ook elektrisch verstelbaar en in de armsteun zit een groot scherm, waarmee je bijna alles kunt bedienen wat ook op het centrale infotainmentscherm te vinden is. Je wil haast niet uitstappen als je op je eindbestemming aankomt.
Prijskaartje
De Han is relatief vriendelijk geprijsd. Hij is er vanaf 72.500 euro. Dat is een flinke smak geld, maar geen gek bedrag voor een elektrische sedan met deze actieradius en uitrusting. Voor dit bedrag krijg je namelijk een compleet uitgeruste auto. Denk aan luxueuze voorzieningen zoals een panoramisch schuif-/kanteldak, een volledig met leer bekleed interieur, armsteun met scherm, sfeerverlichting, een hoogwaardige Dynaudio-geluidsinstallatie, een elektrische kofferbakklep en nog veel meer. Als je dezelfde opties zou aanvinken bij een Duitse fabrikant, krijg je een kleine hartverzakking van de prijs. Dus BYD: kom maar door met die Han mét 3-fase laadhardware!