Review – BMW i7 (2023): de ultieme elektrische toplimousine?
Ultieme luxe, ultieme stilte
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Het moderne BMW maakt de tongen behoorlijk los als het om design gaat. De nieuwe 7 Serie is één van de bewijsstukken daarvan. Kijk echter verder dan het uiterlijk en je ontdekt een auto die op vrijwel alle vlakken de bakens voor technologische vernieuwing en moderne luxe verzet. Dit zijn onze bevindingen na een week met de nieuwe BMW i7.
Voor de verandering beginnen wij onze BMW i7 review niet voorin, maar juist achterin. Dat is namelijk de plek waar je het liefst wil zitten in deze limousine, voornamelijk door de enorme hoeveelheid beenruimte, de zijdezachte en uitgebreid verstelbare stoelen én het indrukwekkende BMW Theatre Screen. Daarmee tover je de i7 in een oogwenk om tot een volwaardige thuisbioscoop.
Het 31,3-inch grote touchscreen heeft een 8K-resolutie en draait op Amazon Fire TV. Dat betekent dat je diverse apps kunt downloaden, bijvoorbeeld om live sport te kijken, maar ook om series te kijken via jouw favoriete streamingdienst. Via de HDMI-poort is het ook mogelijk om een spelcomputer of een Chromecast aan het scherm te koppelen. Dankzij de sublieme kwaliteit van het scherm en het prachtige geluid van het 36 speakers tellende audiosysteem van Bowers & Wilkins kan de rit achterin de i7 eigenlijk niet lang genoeg duren. Sterker nog, bovengetekende is in de testperiode thuis ook wel eens achterin de i7 gaan zitten om een film te kijken.
BMW i7 Review – AutoRAI TV
Eerst kijken, dan verder lezen? Bekijk onze video review van de BMW i7 op YouTube!
Wellness op wielen
Het enorme BMW Theatre Screen trekt veel aandacht naar zich toe, maar het zou zonde zijn om alle andere luxe in het interieur van de BMW i7 dan te vergeten. We blijven nog even achterin, waar je als passagier baadt in een zee van nappaleder, Alcantara en hoogpolig tapijt. In beide portieren zitten twee kleinere touchscreens waarmee je diverse zaken in het interieur kunt regelen. Natuurlijk de climate control, maar ook de zonneschermen achterin, de stand van de stoelen, de stoelventilatie en -verwarming en de stoelmassage zijn via de aanraakschermen te activeren. De passagier rechtsachterin profiteert van een loungestoel waarin je met de benen gestrekt kunt liggen. Zelfs mensen met een lengte van bijna twee meter kunnen er comfortabel liggen.
Ook voorin een feestje
Bij vooroorlogse auto’s was het nog wel eens zo dat de achterpassagiers in een extreem luxe omgeving reisden, maar de chauffeur buiten in de kou zat. Dat is gelukkig niet het geval in de i7, want ook voorin de toplimousine is ‘luxe’ het toverwoord. Het gaat hier vooral om een strakke, moderne vorm van luxe. Direct springt de lichtgevende kristallen sierlijst in het oog, de BMW Interaction Bar. In deze lichtbalk zitten een aantal bedieningselementen verstopt. Aan weerszijden van het dashboard zitten bijvoorbeeld knoppen waarmee je de portieren elektrisch kunt openen en sluiten, terwijl in het midden enkele bedieningsknoppen voor de climate control zitten. Ook valt op dat de BMW i7 helemaal geen zichtbare ventilatieroosters heeft. Die zijn namelijk verwerkt achter de Interaction Bar.
Op de twee grote gebogen schermen, die ogen als één geheel, draait het inmiddels welbekende iDrive 8. De bediening van de interface vergt even wat gewenning, maar in ieder geval heb je de keuze uit twee bedieningsmogelijkheden: de traditionele iDrive-knoppen op de middenconsole of het touchscreen. Na een tijdje went het en kun je ermee lezen en schrijven. Wat meer fysieke knoppen, bijvoorbeeld voor de stoelklimatisering en de climate control, waren enerzijds welkom geweest, maar anderzijds werkt de automatische functie zo goed dat de handmatige bediening nauwelijks geraadpleegd hoeft te worden.
V12-prestaties, maar dan elektrisch
Ga rijden met de i7 en je zoeft in stilte weg, op de achtergrond zachtjes begeleid door de klanken die componist Hans Zimmer voor BMW samenstelde. Met 544 pk en 745 Nm koppel heb je eigenlijk altijd meer dan genoeg vermogen. Deze waarden zijn bovendien vergelijkbaar met de V12 van de BMW M760Li van de vorige generatie. Het verschil is echter dat die V12 eerst vermogen moest opbouwen wanneer je gas gaf, terwijl alle kracht van deze elektrische aandrijflijn direct voorhanden is. Hoewel een V12 natuurlijk een indrukwekkend stukje techniek is, legt de stille elektrische aandrijflijn de lat qua luxe en comfort echt een flink stuk hoger. Desgewenst spurt de i7 in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u, maar dat doe je in de praktijk eigenlijk nooit. Deze auto nodigt vooral uit tot heel rustig rijgedrag.
Je merkt dat laatste ook in het comfort van de i7. Waar de BMW 7 Serie altijd nog wel een sportief randje had, is dat in de i7 compleet verdwenen. Wel blijft de 5,4 meter lange en dik 2.700 kilogram wegende sedan dankzij luchtvering rondom, vierwielbesturing en allerlei slimme techniek in het onderstel keurig in balans als je hem een bocht in smijt, maar toch voelt dat wat onnatuurlijk. De auto is veel beter op zijn gemak wanneer je de rijstijl van een privéchauffeur aanhoudt: rustig, beheerst en vloeiend.
Geschikt voor langere ritten
In de bodem van deze BMW i7 xDrive60 ligt een batterijpakket met een nettocapaciteit van 101,7 kWh. Daarmee behaalt de elektrische toplimousine volgens de WLTP-testcyclus een actieradius van tussen de 591 en 625 kilometer. In de praktijk kom je echter eerder uit op circa 500 kilometer. Dankzij het maximale snellaadvermogen van 195 kW is de batterij in 34 minuten weer op te laden van 10 procent naar 80 procent, waardoor de i7 ook zeer geschikt is voor langere ritten.
Prijzen BMW i7
Quanta costa, zo’n i7? In het geval van onze testauto komt de prijs uit op bijna twee ton, 198.872 euro om precies te zijn. De i7 is verkrijgbaar vanaf circa 145.000 euro, dus dat betekent dat de testauto voorzien is van dik 50 mille aan opties. Enkele zaken springen eruit, zoals het Individual interieur (11.495 euro), het audiosysteem van Bowers & Wilkins (6.193 euro), de Executive Lounge achterin met het BMW Theatre Screen (6.730 euro) en het M Sportpakket (7.994 euro). Het zijn vrij bizarre bedragen, maar dan heb je wel alle luxe die je hartje kan begeren.
Conclusie BMW i7 review: de beste elektrische toplimousine
Na deze review van de BMW i7 kunnen we eigenlijk maar tot één conclusie komen: dit is de beste elektrische toplimousine die momenteel op de markt is. Eigenlijk is de Mercedes-Benz EQS op dit moment de enige concurrent, maar die auto biedt met name achterin veel minder luxe dan de i7. Kortom, BMW legt de lat behoorlijk hoog in dit segment als het om volledig elektrische modellen gaat. Het uiterlijk moet uiteraard je ding zijn, maar als je daar omheen kunt kijken, kun je eigenlijk niet om de i7 heen.