
Review – Audi Q6 e-tron (2025) – Een Audi met Porsche-DNA

Wie de Audi Q4 e-tron te klein vindt en de Q8 e-tron een maatje te groot, kan nu kiezen voor de Q6 e-tron. Onderhuids hebben deze drie modellen weinig met elkaar te maken, want de Q6 e-tron is het eerste model op het zogeheten PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde. En ja, dat merk je.
PPE
PPE staat voor Premium Platform Electric. Premium is een wat vaag begrip dat je wel vaker hoort in de autowereld, zeker als het over Duitse auto’s gaat. Maar het past hier wel: het met Porsche ontwikkelde platform levert daadwerkelijk bovengemiddeld goede prestaties. Dankzij 800V-techniek kan de Audi Q6 e-tron razendsnel laden: tot 270 kW. Ja, er zijn (hele dure) EV’s die al over de 300 kW kunnen hebben bij een snellader, maar 270 kW laadkracht is anno 2025 alsnog zéér indrukwekkend. Van 10 tot 80% laden duurt slechts 21 minuten en bij een bijna lege accu laad je in 10 minuten 255 km bij.

De S Edition
In Nederland voelen we een week lang de Audi Q6 e-tron quattro S Edition aan de tand – niet te verwarren met de extra snelle SQ6 e-tron. ‘Onze’ vierwielaangedreven versie komt vlot van zijn plek met 285 kW (388 pk) aan systeemvermogen. De Q6 e-tron Quattro sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/u en voelt altijd krachtig en alert aan. De elektromotoren zijn uiteraard stil, maar wie wil kan het standaard aanwezige e-tron Sportsound – een soort motorgeluid over het audiosysteem – inschakelen voor wat extra beleving.

Directe besturing
Audi positioneert de Q6 sportiever dan andere Q-modellen. Dat merk je zodra je gaat rijden. De besturing is uiterst direct en communicatief, het onderstel stevig en strak. In bochten helt hij nauwelijks over, ook bij hogere snelheden. Na een paar meter rijden merk je al dat deze auto Porsche-DNA heeft.
Daar zit ook een keerzijde aan: comfort lijkt minder prioriteit te hebben dan in andere Q-modellen. Dat kan ook haast niet anders, met zo’n sportieve bodemplaat. Het wordt gelukkig nooit écht oncomfortabel aan boord de Q6 e-tron, maar de auto voelt soms wat nerveus aan, ongeacht de gekozen rijstand.

Ruimte en gebruiksgemak
Praktisch is de Q6 e-tron gelukkig wel. Dankzij de vlakke vloer en een wielbasis van 2,90 meter is de binnenruimte royaal. Achterin is voldoende been- en hoofdruimte voor volwassenen en de kofferbak biedt een nette 526 liter, uit te breiden naar meer dan 1.500 liter met neergeklapte achterbank. De bagageruimte is bovendien slim ingedeeld, met een dubbele laadvloer en extra opbergruimte onderin.

Een frunk heeft hij ook. Ondanks de elektromotor voorin is er onder de “motorkap” genoeg plek voor wat kleine bagage of je laadkabel. Wel jammer dat de motorkap niet automatisch opent met een druk op de knop of een ‘aai over de kap’, zoals dat bij de A6 e-tron – die op hetzelfde platform staat – wel kan.

Digitaal
Binnenin is het direct duidelijk dat dit een nieuwe generatie Audi is. Het zogeheten “MMI OLED-panorama-display” – een groot gebogen scherm – trekt alle aandacht. Digibeten zullen hier even moeten wennen, want vrijwel alles bedien je via dit grote scherm. Behalve het volume van de radio, want alleen daar is nog een (draai)knop voor overgebleven.

Er zit nóg een scherm vooraan. Een passagiersdisplay – standaard op de S Edition – laat de bijrijder zijn eigen entertainment kiezen: navigatie bekijken, radio bedienen of zelfs een YouTube-video afspelen. Wij van Wc-eend adviseren het AutoRAI.nl Youtube-kanaal. Tijdens het rijden is het scherm alleen zichtbaar voor wie er recht voor zit – de bestuurder kan alleen meekijken als de auto stilstaat.

De afwerking is zoals je mag verwachten van Audi: solide, fraai en doordacht. In deze S Edition zit je in stevige sportstoelen en het stikt van de subtiele S-logo’s. De materialen voelen hoogwaardig aan. Dat mag ook wel voor zijn prijs, maar daar later meer over. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard aanwezig en werken draadloos.

Actieradius Audi Q6 e-tron
De Q6 e-tron quattro heeft een bruto accucapaciteit van 100 kWh en komt daarmee – op papier – tot 625 km (WLTP). Tijdens onze testweek haalden we ongeveer 480 kilometer in gemengd gebruik bij een buitentemperatuur van 10 graden. De basis Q6 e-tron heeft overigens een 83 kWh-accu en haalt op papier 543 kilometer.

Rijhulpsystemen
De Audi Q6 e-tron zit bomvol assistentiesystemen. Van rijbaanhulp tot file-assistent, alles is aanwezig. Audi is hier wel iets te ver doorgeschoten: zelfs als je denkt alles te hebben uitgeschakeld, grijpt het stuur soms onverwacht in. Ook een rijbaan wisselen op de snelweg kan soms een strijd worden tussen mens en machine. Pas als je een ingehaalde weggebruiker flink achter je hebt gelaten, laat hij je van baan wisselen.
De bemoeienis van de rijhulpsystemen mag wat ons betreft wel wat minder. Gelukkig is het niets wat Audi niet met een software-update kan verhelpen. De adaptive cruise control werkt daarentegen uitstekend en zorgt ervoor dat je na een lange snelwegrit ontspannen uitstapt.

Conclusie
De Audi Q6 e-tron is zonder twijfel een overtuigende nieuwe toevoeging aan de Q-familie. Hij is praktisch, snel, fraai afgewerkt en technisch geavanceerd. Het PPE-platform levert wat het belooft: snelladen op topniveau, een goede range en indrukwekkende rijprestaties.
De Q6 e-tron is echter minder een comfortabele SUV zoals zijn Q-broers. De Porsche genen zitten diep. Hij is strak, direct en sportief, en dat merk je op elk moment. Dat maakt de Q6 e-tron een auto met een duidelijke voorkeur. En dat is eigenlijk alleen maar goed: Audi durft weer te kiezen.
De nieuwe Q6 e-tron heeft een vanafprijs van 65.990 euro. Voor de Quattro ben je minimaal 77.950 euro kwijt. De door ons gereden S Edition is er vanaf 89.950. Door wat opties op de testauto komt het prijskaartje uit op een stevige 95.000 euro. En dat is best veel geld voor een EV in dit segment. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat het best een betaalbare Porsche-SUV is.
Lees ook: Review – Porsche Macan Turbo Electric (2024), voltreffer of misser?