
Review – Audi A3 TFSI e (2025) – Plug-in hybride waarmee je zelden hoeft te tanken

In 2013 introduceerde Audi de A3 e-tron: een PHEV waarmee je zo’n 35 kilometer elektrisch kon rijden. Ruim tien jaar later heeft de nieuwste generatie A3 plug-in hybride een theoretische actieradius van 143 kilometer. Hoever kom je in de praktijk?
Audi A3 plug-in hybride
De huidige Audi A3 krijgt nog één keer een opfrisbeurt en niet zomaar eentje. De plug-in hybride krijgt een flinke accu – bijna 20 kWh netto – waarmee hij volgens de boekjes 143 kilometer ver komt op stroom. Dat is ongeveer even ver als sommige van de eerste elektrische auto’s. Denk aan EV’s uit de tijd dat de eerste A3 PHEV net op de markt kwam, zoals de Nissan Leaf.

Deze zogeheten A3 40 TFSI e – Audi gebruikt ‘e-tron’ inmiddels alleen nog voor volledig elektrische modellen – combineert een 110 kW (150 pk) sterke 1,5-liter viercilinder met een elektromotor van 81 kW (110 pk). Samen goed voor 150 kW (204 pk) en 350 Nm. Lekker soepel met het verkeer mee en invoegen op de snelweg is dankzij het stevige vermogen geen enkel probleem. Zelfs een sportief sprintje lukt prima, zeker als je beide motoren tegelijk laat werken.

Wat vooral indruk maakt, is het elektrische rijbereik. In de praktijk, bij milde temperaturen, haal je zonder moeite zo’n 100 tot 120 kilometer op een volle accu. Daarmee is de vernieuwde A3 PHEV een auto waarmee je je dagelijkse ritten écht volledig elektrisch kunt afleggen. Niet alleen het korte ritje naar je werk of de buurtsuper doe je zo elektrisch, maar ook een rit van Utrecht naar Groningen lukt op stroom.

Laden
De A3 plug-in hybride kan bovendien snelladen. Bij een DC-laadstations laad je de accu met maximaal 50 kW, waardoor hij in iets meer dan 25 minuten van 10 tot 80 procent vol zit. Via AC-laadpunten gaat het laden met 11 kW – goed voor een volle accu in ongeveer 2,5 uur. Er is dus geen excuus om de auto niet aan de lader te hangen.

A3 Allstreet
Je hebt het misschien al op de foto’s gezien: de A3 die wij hebben gereden ziet er wat anders uit dan je gewend bent van de A3. Audi tilt zijn A3 namelijk naar nieuw terrein – letterlijk. Het merk introduceert de Audi A3 Allstreet, een iets stoerdere, avontuurlijkere versie van de Sportback.

Nieuwe hoogte voor de A3
De Audi A3 Allstreet staat 30 millimeter hoger op z’n poten dan de reguliere Sportback. Dat klinkt bescheiden – en dat is het eigenlijk ook. Maar dankzij bredere wielkasten, donkere skidplates en een stoere honingraatgrille oogt deze A3 als een miniatuur-Q3: een beetje SUV, een beetje hot hatch. Dankzij unieke 17-inch lichtmetalen velgen, standaard led-verlichting en zwarte accenten valt de Allstreet net wat meer op in de grijze massa. Best leuk gedaan.

Comfortabel en vertrouwd
Audi staat bekend om zijn degelijke interieurs en dat is hier niet anders. Hoewel het interieur al een tijdje meegaat, oogt het dashboard nog steeds modern – met het vertrouwde Virtual Cockpit-display achter het stuur en een prettig werkend centraal touchscreen. De Advanced Edition, waarin de Allstreet standaard wordt geleverd, biedt wat extra luxe: verwarmbare sportstoelen, driezone climate control en een navigatiesysteem. Stuurverwarming en elektrisch verstelbare stoelen ontbreken. Dat is toch een beetje jammer op een auto van 52 mille.



Rijden: lichtvoetig, maar nooit nerveus
De A3 Allstreet voelt in alles als een hatchback en niet als een crossover – en dat is goed nieuws. De extra bodemspeling verandert weinig aan het rijgedrag. Hij ligt stabiel op de weg, duikt strak de bocht in en biedt precies genoeg veercomfort voor dagelijks gebruik. Het specifieke onderstel voor de plug-in hybride – iets sportiever gedempt – zorgt ervoor dat je ook met volle accu geen stuiterend gedoe ervaart.

Ook puur elektrisch is hij verrassend vlot. Je rijdt soepel mee met het verkeer, zelfs op de snelweg, en de elektromotor reageert alert. Zodra je wat steviger accelereert, schakelt de brandstofmotor bijna onmerkbaar bij. Dankzij regeneratief remmen wint de auto energie terug bij uitrollen en remmen. Met de schakelflippers achter het stuur kun je zelfs de mate van regeneratie instellen.

Geen pakezel
De kofferbak van de A3 PHEV is iets kleiner dan bij de reguliere A3 vanwege de accu. Er blijft 280 liter over – niet bepaald ruim. Eén grote koffer en wat kleine tassen passen erin en dan is hij vol. Voor dagelijks gebruik geen probleem, maar een dakkoffer is noodzakelijk bij een gezinsvakantie.

Conclusie
De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e is een interessante keuze voor wie nét iets anders wil dan een standaard hatchback. Hij biedt echte elektrische bruikbaarheid – meer dan 100 kilometer zonder benzine – en combineert dat met Audi-luxe en een vleugje dynamiek. De prijs blijft – zoals we gewend zijn van Audi – stevig, vooral als je opties kiest. De vernieuwde Audi A3 is er vanaf 39.990 euro (voor de 85 kW (116 pk) sterke instapper). De 150 kW (204 pk) sterke PHEV begint bij 46.490 euro. Voor de Allstreet betaal je minimaal 47.490 euro.
Lees ook: Review – Audi Q6 e-Tron