Reportage: Zo bouwt Alpine de nieuwe A110
Productie Alpine A110 van start in Dieppe
Alpine heeft het startsein gegeven voor de productie van de nieuwe A110. Hoe Alpine de A110 bouwt? Dat zie je in deze uitgebreide gallery en video.
Achterwielaandrijving
Alpine produceert eerst de A110 Première Edition, die het in een oplage van 1.955 exemplaren bouwt. Het getal 1.955 is een verwijzing naar het jaar waarin Alpine werd opgericht. De achterwielaangedreven Alpine A110 heeft een aluminium constructie – zoals je goed kunt zien op de foto’s – en wordt aangedreven door een 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 185 kW (252 pk).
AutoRAI TV: Zo bouwt Alpine de nieuwe A110 (10 minuten)
Snelle jongen, die A110
De Alpine A110 sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De auto weegt 1.080 kilogram.
Flinke investering
“De terugkeer van de productie van de Alpine in Dieppe, waar de originele Berlinette bijna vijftig jaar geleden werd gemaakt, was voor ons een uitdaging, maar we zijn eruit, mede dankzij steun van de staat, de regio en de gemeente Dieppe uitgekomen. De investering bedroeg meer dan 35 miljoen euro, er zijn 151 mensen extra aangenomen en de fabriek is volledig gerenoveerd”, zegt Carlos Ghosn, Renault Chairman en CEO.
392 werknemers
Het personeelsbestand groeide in twee jaar tijd met 60 procent. Inmiddels verdienen ongeveer 392 werknemers hun boterham bij Alpine. Alle werknemers kregen een training van vier weken (140 uur) om de productie van de A110 in goede banen te leiden.