Renault Clio: sinds 1990 een hit – uitgebreide terugblik
Bumper aan bumper zouden alle Clio’s liefst 1,6 keer de aarde omcirkelen
De Renault Clio bestaat alweer sinds 1990. Sindsdien is de compacte stadsauto van Renault een regelrechte hit. Tot op heden produceerde Renault wereldwijd al dik 16 miljoen exemplaren. Daarmee is de Clio de bestverkochte Franse auto aller tijden. Op 18 april onthult Renault de vernieuwde Clio V. Een mooi moment om uitgebreid terug te blikken op de Clio.
Renault Clio: dik 16 miljoen stuks
Liefst 16 miljoen exemplaren van de Renault Clio. Dat is indrukwekkend. Bumper aan bumper zouden al die Clio’s liefst 1,6 keer de aarde omcirkelen. Als je ze op elkaar zou stapelen, zouden ze 75.000 keer hoger zijn dan de Eiffeltoren! Nog steeds worden er elke dag meer dan 1.400 exemplaren van de Renault Clio geproduceerd in de fabrieken in Bursa (Turkije) en Novo Mesto (Slovenië). In Bursa rolt zelfs iedere minuut een Clio van de band.
Niet duur genoeg…
Maar waarom is de Renault Clio zo populair? Volgens Renault kwam dat vooral door het totale pakket en de gunstige prijsstelling. “Het is niet duur genoeg, zoon”, stond ooit in een Clio-advertentie. Daarnaast leverde Renault ook een grote verscheidenheid aan versies, zodat er voor iedereen en voor elke portemonnee een passende Clio was te vinden.
De allereerste Renault Clio
De Clio nam in 1990 het stokje over van de Renault 5. Hij werd hoger in het gamma gepositioneerd en zorgde direct voor opschudding in het segment van de stadsauto’s. Hij schoot ook naar de top van de verkoopranglijst in Frankrijk en werd in 1991 verkozen tot ‘Auto van het Jaar’ in Europa.
Clio 16S
In maart 1991, amper een jaar na de marktintroductie, werd het aanbod van de Clio uitgebreid met een sportieve versie. De 16S was de spirituele opvolger van de Renault 5 GT Turbo. Dankzij de 1.8-motor met 140 pk en goede looks en rijgedrag werd de Clio 16S direct een hit.
Clio Baccara
De Clio kreeg in 1991 een chique broer in de vorm van de Baccara, net als de Supercinq daarvoor. Deze versie had lederen en houten armaturen in het interieur, eersteklas voorzieningen en een 92 pk sterke motor. Uiteindelijk werd de Baccara in 1997 omgedoopt tot ‘Initiale’.
Clio S
In 1992 kon iedereen een auto kopen met een sportief randje. De Clio S vertaalde de pittige en betaalbare visie van Renault op zijn stadsauto. Hij had dezelfde 1.4 Energy-motor, maar met getrapte versnellingen om sneller te koppelen en het toerental op te voeren om de auto lekker te laten brullen.
Clio Williams
De iconische Clio Williams verscheen in 1993. Deze versie is vernoemd naar het Williams-Renault Formule 1-team en schreef van de ene op de andere dag sportwagengeschiedenis. Zijn Pearly Sport Blue kleur, gouden Speedline-velgen, 150 pk sterke motor en stijvere wielophanging maakten hem tot dé ultieme, compacte sportwagen uit die tijd.
Memorabele gelimiteerde uitvoeringen
Chipie, Be Bop, MTV, Oasis, Night & Day en Aida zijn slechts enkele speciale edities die zijn uitgebracht van de eerste generatie Clio. De meeste daarvan worden tot op de dag van vandaag herinnerd. Hier afgebeeld is de Clio Be Bop, die standaard werd geleverd met een autoradio.
Clio Electric
Renault was in 1995 al een EV-pionier toen het een elektrische versie van de Clio introduceerde met een actieradius van 80 tot 100 kilometer. Net als de Clio met een verbrandingsmotor had hij vier volwaardige zitplaatsen, een stijlvolle bekleding en een opvallend moderne uitrusting. De batterij was in 8 uur volledig op te laden via elk huishoudelijk stopcontact.
Clio Maxi
De Clio veroverde stormenderhand ook rallycircuits met een Groupe A-versie en verbluffende prestaties op macadam in nationale kampioenschappen. De Clio Maxi (hier afgebeeld met wijlen Philippe Bugalski achter het stuur) nam vanaf 1995 deel aan de Kit-Car-categorie.
Clio II
De tweede generatie van de Renault Clio, geïntroduceerd in 1998, was groter, ronder en ruimer. Het aanbod omvatte voor iedereen een passende uitvoering. Liefhebbers van sportwagens waren vooral dol op de Clio R.S. en Clio V6.
Clio Symbol (Thalia, Symbol en Taliant)
Voor sommige markten waar sedans erg geliefd zijn, bouwde Renault een vierdeurs Clio met een kofferbak die aan de achterzijde uitstak. De eerste van deze serie, de Clio Symbol, verscheen in 1999. Hij liet al snel de naam ‘Clio’ vallen en ging als ‘Symbol’ door het leven (of als ‘Thalia’ in sommige landen). Na vernieuwingen in 2008 en 2012 werd hij in 2021 vervangen door de Taliant.
Clio V6
Hij is niet te missen dankzij de extra brede wielkasten en doet meteen denken aan de R5 Turbo: de Clio V6 die Renault Sport in 2000 op de markt bracht. Met zijn 230 pk sterke motor die achter de bestuurder werd gepropt, is de Clio V6 uitgegroeid tot een begeerd verzamelobject.
Clio III
De Clio van de derde generatie kwam uit in 2005 en werd weer een trede hoger gepositioneerd met een uitgebreide uitrusting en vijf Euro NCAP-sterren voor veiligheid. Het leverde de Clio opnieuw de onderscheiding op voor ‘Auto van het Jaar’.
Clio Grand Tour Concept
De Renault Clio Grand Tour conceptauto die in 2007 werd uitgebracht, was een voorbode van de Clio III Estate die het jaar daarop werd gelanceerd. Een soortgelijke versie kwam later beschikbaar voor de Clio IV.
Clio IV
De Clio van de vierde generatie was geïnspireerd op de DeZir-conceptauto en arriveerde in 2012 bij de dealers. Het was de eerste auto met de nieuwe, visuele merkidentiteit van Renault en werd ook geleverd als stationwagen.
Clio Mio
De Clio Mio werd in 2012 gebouwd voor de Latijns-Amerikaanse markt en was gebaseerd op de Clio II. In de vier jaar dat hij leverbaar is geweest, werden bijna 550.000 exemplaren verkocht!
Clio V E-Tech Hybrid
De Clio V werd begin 2019 geëlektrificeerd met de Clio E-Tech Hybrid. Deze versie is voorzien van een nieuw interieur en diverse rijhulpsystemen, waaronder een autonoom rijsysteem van niveau 2.