Renault Clio 2023: dit is er nieuw
Met sterk gewijzigd front
De Renault Clio krijgt een uitgebreide facelift. De vijfde generatie van de B-segment hatchback profiteert van het nieuwe familiegezicht, krijgt wat nieuwe technologie en er is een krachtige hybride verkrijgbaar.
Bestverkochte Franse auto aller tijden
De Renault Clio is een onafgebroken hit sinds zijn lancering in 1990, toen hij het stokje overnam van de Renault 5. Het is simpelweg de bestverkochte Franse auto aller tijden. Tot nu toe zijn er wereldwijd 16 miljoen exemplaren van de Clio verkocht!
Bumper aan bumper
Even wat leuke feiten. Bumper aan bumper zouden al die Clio’s liefst 1,6 keer de aarde omcirkelen. Als je ze op elkaar zou stapelen, zouden ze 75.000 keer hoger zijn dan de Eiffeltoren! Ook indrukwekkend: elke dag bouwt Renault nog meer dan 1.400 exemplaren van de Renault Clio. De Fransozen hopen dat de nieuwste versie van de Renault Clio V dat succes kan voortzetten.
Renault Clio V facelift
Het gaat om een uitgebreide facelift van de Renault Clio V. Dan met een grote nadruk op ‘face’, want de achterkant is nauwelijks gewijzigd. Aan de achterkant alleen een nieuwe bumper en gemoderniseerde achterlichten met een kristalheldere behuizing. De neuspartij heeft wel een grote metamorfose ondergaan met nieuwe koplampen, nieuwe bumpers, het nieuwe logo van Renault en meer.
Afmetingen en bagageruimte
De afmetingen van de nieuwe Clio zijn niet gewijzigd. De auto is nog altijd 4.053 mm lang, 1.988 mm breed en 1.439 mm hoog. De bagageruimte bedraagt 391 liter (301 liter voor de Clio E-Tech full hybrid 145).
Renault Clio V 2023: wat is er allemaal nieuw? – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV
Techno en Esprit Alpine
De nieuwe, kenmerkende verlichting wordt uiteindelijk op alle modellen van Renault toegepast. De uitvoeringen Techno en extra rijk aangeklede Esprit Alpine worden geleverd met een luchtgeleider onder de grille die volgens de fabrikant is geïnspireerd op de autosport. De vleugel is bij de Techno uitgevoerd in carrosseriekleur en in een grijze kleur bij de Esprit Alpine.
Zeven carrosseriekleuren
De nieuwe Clio is verkrijgbaar in met keuze uit zeven carrosseriekleuren, te weten Blanc Glacier, Noir Etoile, Gris Schiste, Bleu Iron, Rouge Flamme, Orange Valencia en Gris Rafale. Uiteraard zijn er ook nieuwe wieldesigns verkrijgbaar. Renault levert zes varianten.
Eco-randje: Tencel Modal stof
Het interieur is hier en daar ook bijgepunt, maar wereldschokkend is het allemaal niet. Renault past nieuwe bekleding en biomaterialen toe. De afwerking van het interieur is naar een hoger niveau getild. Renault heeft daarbij ook naar het eco-randje gekeken. De stoelen, deurpanelen en het dashboard van de uitvoering Techno zijn bijvoorbeeld bekleed in een duurzame stof die voor 60 procent bestaat uit Tencel Modal, ofwel een cellulosevezel van biomateriaal die ontwikkeld is door Lenzing Group. Deze vezels voelen bijzonder zacht aan en zijn gemaakt van een hernieuwbare grondstof: natuurlijk hout dat afkomstig is uit duurzaam beheerde, semi-natuurlijke bossen in Europa.
TEP, wat is dat?
Daarnaast wordt er geen leder in de nieuwe Clio toegepast. In plaats daarvan zijn de oppervlakken bedekt met TEP, een generfde, gecoate stof gemaakt van bio- en polyestervezels. Bovendien is minder water en energie nodig om TEP te verven dan bij de conventionele verfmethode van vezels.
Dashboard
Het dashboard is nagenoeg ongewijzigd. Er is keuze uit een 7- of 10-inch digitaal instrumentarium, afhankelijk van de uitvoering. De versie van 10-inch toont ook de navigatiekaart en past zich aan op de ingestelde rijmodus. Het Renault EASY LINK infotainmentsysteem is beschikbaar in twee beeldschermformaten, te weten 7-inch en 9,3-inch. Beide displays ondersteunen draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Op het stuurwiel prijkt een nieuw Renault-logo.
Twintig rijhulpsystemen
De Renault Clio is verkrijgbaar met twintig rijhulpsystemen. Denk hierbij aan een botspreventiesysteem met herkenning van fietsers en voetgangers, adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, een 360-graden camerasysteem en meer.
Motoren Renault Clio 2023
In de line-up motoren van de Renault Clio geven de Fransozen bijzonder veel aandacht aan de 107 kW (145 pk) sterke E-Tech full hybrid. Deze serie-parallelle aandrijflijn combineert twee elektromotoren (een 36 kW aandrijfmotor en een 18 kW starter/generator) met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor van 69 kW (94 pk), een intelligente multimode automatische transmissie zonder koppeling en een 1,2 kWh batterij.
De multimode transmissie heeft twee versnellingen voor de elektromotor en vier voor de benzinemotor. Deze versnellingen zijn op veertien manieren te combineren voor maximale efficiency. De Clio E-Tech full hybrid 145 wordt systematisch gestart door de primaire elektromotor en kan in de stad tot 80% van de rijtijd volledig elektrisch rijden. Daarmee kan een brandstofbesparing tot 40% worden bereikt vergeleken met een conventionele benzinemotor. Dankzij een CO2-uitstoot van 94 g/km valt de Nederlandse BPM-boete mee.
TCe 90
Een alternatief voor de hybride variant met 145 pk is de TCe 90 met 90 pk (66 kW) en 160 Nm sterke turbobenzinemotor, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
De vernieuwde Renault Clio komt later in 2023 op de Nederlandse markt. Prijzen maakt Renault later bekend.