Renault 4 keert in 2025 terug, Renault 4Ever Trophy geeft voorproefje
Het is inmiddels geen geheim meer: Renault maakt zich klaar voor een comeback van de iconische Renault 4. Alleen de Fransozen geven wel een andere invulling aan het model, het wordt een compacte SUV. De Renault 4Ever Trophy geeft een voorproefje.
Toekomst, met een vleugje historie
Renault baseert zijn toekomst op het verleden, dat is inmiddels wel duidelijk. Het merk komt met een elektrische opvolger van de Renault 5 en ook de Renault 4 krijgt een spirituele vervanger. Al die plannen zijn samengebracht in het strategisch plan Renaulution. De samenvatting: Renault maakt gebruik van zijn fameuze verleden om de toekomst beter te elektrificeren.
Dat is natuurlijk hartstikke leuk, want als Renault het goed aanpakt, ontstaan er straks nieuwe elektrische modellen die met een knipoog naar het verleden zijn ontwikkeld. Renault speelt daarmee in op de sympathie die nog altijd heerst voor bijvoorbeeld de Renault 4 en Renault 5.
Stoere details
De Renault 4Ever Trophy is overduidelijk een knipoog naar de Renault 4, dat blijkt ook wel uit de naamgeving. De belangrijkste karaktertrekken die van het origineel zijn overgenomen, zijn het silhouet met de prominente motorkap, bumper en kenmerkende schuine achterzijde, de achterste, trapeziumvormige zijruiten met afgeronde hoeken, de voorste flanken, zonder optische of stilistische attributen en de wielkasten die de bumper volledig omsluiten.
Lekker retro dus, maar ook stoer. De motorkap is uitgerust met een grote luchtuitlaat die de werking van de radiator in het centrale deel van de bumper optimaliseert. Tevens is de overhang aan de voorzijde tot een minimum beperkt om de terreincapaciteiten te maximaliseren. Met een reservewiel op het dak en een schop en tractiematten bovenaan de achterklep staat de 4Ever Trophy zijn mannetje in ’the middle of nowhere’.
“De marktpositionering van de toekomstige Renault 5 en Renault 4 is vergelijkbaar met die van de Renault Clio en Captur.”
Extreem breed
De enorme beschermingsdelen rond de carrosserie steken meer dan 20 centimeter uit van de wielkasten, vandaar dat deze Renault ook 2,10 meter breed is! Door de hoogte van de auto komen ook de 753 mm brede 19-inch wielen extra tot uiting. De versterkte onderkant zorgt voor een goede bescherming van de batterij die in de bodem van de auto is gemonteerd.
Toekomstige elektrische Renault 4L
Verder is elk wiel voorzien van een zichtbare compressor die het mogelijk maakt om de bandenspanning te regelen vanuit het interieur. Hoewel de 4Ever Trophy van nature een duidelijke ‘offroader’ is, is het model ook ontworpen om zich overal zonder pretenties te vermaken. De toekomstige elektrische 4L ambieert dezelfde veelzijdigheid als zijn voorganger sinds 1962.
Elektromotor van 136 pk
De Renault 4Ever Trophy is ook hypermodern, want hij heeft een elektrische aandrijflijn. Er zijn zelfs al technische specificaties bekend. Die mag je goed in de oren knopen, want volgens Renault verwijst de elektromotor naar het toekomstige productiemodel. Komt ie: een systeemvermogen van 100 kW (136 pk) en een lithium-ion batterij van 42 kWh.
Afmetingen Renault 4Ever Trophy
Het studiemodel is 4.060 mm lang, 2.100 mm breed en 1.900 mm hoog. De wielbasis komt uit opt 2.570 mm. Rollen doet deze Renault op banden in de maat 255/55 R19.
Nieuwe Renault 4 komt in 2025
De Renault 4Ever Trophy blikt vooruit op een toekomstige 100% elektrische B-segment SUV van Renault die in 2025 op de markt komt. Net als de Renault 5 wordt de compacte SUV gebouwd op het nieuwe CMF-BEV-platform dat is ontwikkeld voor elektrische voertuigen in het B-segment.
Clio en Captur
De marktpositionering van de toekomstige Renault 5 en Renault 4 is vergelijkbaar met die van de Renault Clio en Captur. Net als zijn voorganger zal de uiteindelijke productieversie op basis van de 4Ever Trophy geproduceerd worden in Frankrijk. Dankzij hun gedeelde eigenschappen worden alle modellen op het CMF-BEV-platform gebouwd in de ElectriCity-hub in het noorden van Frankrijk.