Range Rover Sport nu ook als ‘mild hybrid’
Gloednieuwe zescilinder-in-lijn benzinemotor vervangt V6 Supercharged.
Land Rover introduceert een gloednieuwe zescilinder-in-lijn benzinemotor voor de Range Rover Sport HST. De krachtbron is gekoppeld aan een mild hybrid-systeem en is aanzienlijk krachtiger én zuiniger dan de V6-motor die hij vervangt.
Range Rover Sport HST
Mede door de fors dalende dieselverkoop heeft Jaguar Land Rover flinke verliescijfers moeten incasseren. Dus ligt de focus nu vooral op benzine en hybride. In dat kader heeft het Britse merk een geheel nieuwe 3,0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor ontwikkeld ter vervanging van de 3.0 V6 Supercharged benzinemotor.
De nieuwe benzinemotor krijgt extra veel lucht ingeblazen dankzij de elektrische supercharger en een twin-scroll turbo. Het vermogen en koppel bedraagt 294 kW (400 pk) en 550 Nm, waarmee de zes-in-lijnmotor 60 pk en 100 Nm krachtiger dan de V6 die hij vervangt. Ook belangrijk: dankzij de toepassing van zogeheten mild hybrid-technologie is deze versie ook aanzienlijk efficiënter en minder milieubelastend.
LEES OOK: Autotest – Range Rover Velar (2018)
Mild Hybrid
De mild hybrid-technologie is door Land Rover in eigen huis ontwikkeld. Het systeem maakt gebruik van een kleine elektromotor die gekoppeld is aan de startmotor, die de motor razendsnel uitschakelt bij stilstand en een kortstondige boost geeft bij het wegrijden. De stroom wordt geleverd door een 48V-accu die wordt opgeladen met teruggewonnen remenergie.
Bij de meeste Range Rover-rijders speelt brandstofverbruik geen rol, maar just for the record: het brandstofverbruik (volgens WLTP) is vastgesteld op 9,3 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 213 g/km.
Onderscheidende details
De nieuwe benzinemotor met mild hybrid-systeem is vooralsnog voorbehouden aan de Range Rover Sport HST, maar het zal niet lang duren tot ook andere modellen van Jaguar Land Rover met deze zes-in-lijnmotor wordt aangeboden.
Verder is de Range Rover Sport HST voorzien van specifieke in- en exterieurdetails en rode remklauwen. De Nederlandse prijzen beginnen 139.020 euro.
ZIE OOK: VIDEO: Range Rover Sport PHEV beklimt trap naar Heaven’s Gate