
Deze primeurs kun jij op de EV Experience op Zandvoort zien

De EV Experience breekt dit jaar alle records: meer dan 200 exposanten en ruim 150 elektrische voertuigen. Voor autoliefhebbers en EV-geïnteresseerden is het de uitgelezen kans om kennis te maken met de volgende primeurs.
Om het voor jou makkelijk te maken, hebben we ze allemaal op een rijtje gezet, compleet met specificaties. Deze auto’s zie jij dus op Circuit Zandvoort op 2, 3 en 4 oktober.
Primeur: Mercedes-Benz CLA
Segment en positionering
De Mercedes-Benz CLA EV is een compacte premium sedan met elegante en vooral aerodynamische uitstraling. Het is het eerste model gebaseerd op het nieuwe Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA). Concurrenten zijn de BMW i4 en Tesla Model 3.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: er zijn twee varianten met 85 kWh in de grootste uitvoering en een kleinere variant van 58 kWh komt later beschikbaar.
- Laadvermogen: 800-volt systeem, 11 kW AC laden, snelladen is tot 320 kW mogelijk.
- Actieradius: Mercedes-Benz meldt dat je tot 792 km op één acculading kunt rijden (WLTP).
- Vermogen: de CLA 250+ Launch Edition heeft een vermogen van 200 kW (272 pk).
- Prijs: deze elektrische CLA heeft een vanafprijs van 58.253 euro.
Je leest hier alles over de elektrische Mercedes-Benz CLA en ook over de CLA Shooting Brake, die later wordt verwacht.

Primeur: Polestar 5
Segment en positionering
Zie de Polestar 5 als een luxe en sportieve GT, die het nieuwe vlaggenschip van Polestar vormt. Hij is gericht op design, performance en comfort. Vergelijkbare auto’s zijn de Porsche Taycan, Audi e-tron GT en andere high-end sedans zoals een Lucid Air.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: 112 kWh (NMC) batterij.
- Laadvermogen: snelladen tot 350 kW, 11 kW AC laden.
- Actieradius: een rijbereik tot 670 km volgens de fabrieksopgave.
- Vermogen: er komen twee versies, de Dual Motor en de Performance. De eerste levert 550 kW (748 pk) en sprint in 3,9 seconden naar 100 km/u. De Performance gaat nog een stap verder met 650 kW (884 pk) en 1.015 Nm koppel, goed voor 0-100 in 3,2 seconden.
- Prijs: De verwachte vanafprijs van de Polestar 5 in Nederland bedraagt 121.900 euro voor de Dual Motor Launch Edition. Voor de Performance-versie ligt de prijs hoger, namelijk 145.300 euro.
Je leest hier alles over de Polestar 5.

Primeur: Leapmotor B10
Segment en positionering
De Leapmotor B10 is een vrij compacte elektrische SUV. Hij valt op door zijn aantrekkelijke prijsniveau, voldoende range en uitrusting. Je kunt hem het beste vergelijken met auto’s als de Volkswagen ID.4 (net iets groter) of de Peugeot e-2008.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: de kleine accu heeft een capaciteit van 56,2 kWh, de grote 67,1 kWh
- Laadvermogen: 11 kW AC laden, snelladen is mogelijk tot 168 kW.
- Actieradius: met de kleinere accu kom je ongeveer 361 km ver, de grote accu is goed voor een rijbereik van 434 km.
- Vermogen: de Leapmotor B10 heeft een vermogen van 160 kW (218 pk).
- Prijs: vanaf 27.995 rij je weg in de instapversie met de 56,2 kWh accu. De iets grotere 67,1 kWh accu is er vanaf 31.495 euro.
Je leest hier alles over de Leapmotor B10 en ook over de gepeperde B05, die ook wordt verwacht in Europa.

Primeur: Voyah Courage
Segment en positionering
Dit is een volledig nieuw model van het Chinese merk Voyah, dat je moet zien als het luxemerk van Dongfeng. Deze SUV moet het andere SUV’s zoals de Skoda Enyaq, Opel Grandland en Citroën ë-C5 Aircross moeilijk gaan maken. Net als bij vele andere Chinese modellen krijg je veel waar voor je geld.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: de Courage beschikt over een 80 kWh accu.
- Laadvermogen: 11 kW AC laden, snelladen is mogelijk tot 135 kW.
- Actieradius: 476 km is haalbaar in de Business Edition-uitvoering. De Performance Edition komt 440 kilometer ver.
- Vermogen: de Business Edition heeft achterwielaandrijving en een vermogen van 214 kW (292 pk), de Performance Edition daarentegen heeft vierwielaandrijving en maar liefst een vermogen van 315 kW (429 pk).
- Prijs: de Voyah Courage kost je minimaal 44.990 euro. Als je bereid bent iets meer te betalen, kun je voor 49.990 euro de Performance Edition kopen.

Primeur: Nissan Micra
Segment en positionering
De Nissan Micra is een bekende compacte stadsauto, maar nu in een volledig elektrisch jasje. Het model rijdt al meer dan veertig jaar rond op onze wegen en is met ruim 160.000 exemplaren de bestverkochte Nissan ooit in Nederland. Nu is er een compleet nieuwe versie die anders is dan alle voorgaande Micra’s.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: er zijn twee varianten voor de accu, een van 40 kWh of 52 kWh.
- Laadvermogen: 11 kW AC laden, snelladen is tot 100 kW mogelijk.
- Actieradius: Volgens Nissan kun je 310 km ver komen (kleine accu) of 408 kilometer (grote accu).
- Vermogen: de Micra heeft een vermogen van 90 kW (120 pk) of 110 kW (150 pk).
- Prijs: deze elektrische Micra heeft een vanafprijs van 29.950 euro.
Je leest hier alles over de Nissan Micra of bekijk de video!

Primeur: Kia PV5
Segment en positionering
Deze middelgrote bus noemt Kia ook wel een ‘Car Derived Van’ (CDV) en het is in die zin ook de eerste elektrische ‘bedrijfswagen’ van het merk. We zeggen weliswaar bedrijfswagen, maar er verschijnt ook gewoon een personenversie. Later in 2026 kun je een variant verwachten met drie zitrijen en dat is maar goed ook, want dan kan de PV5 de strijd aan gaan met bijvoorbeeld de Volkswagen ID.Buzz – ook leverbaar als bedrijfswagen en personenversie.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: de bedrijfswagen is beschikbaar met een 43,3 kWh, 51,5 kWh of 71,2 kWh accu. De 43,3 kWh accu is niet beschikbaar voor de personenversie, de 51,5 en 71,2 kWh accu’s wel.
- Laadvermogen: 11 kW AC laden, snelladen is tot 150 kW mogelijk.
- Actieradius: met de 71,2 kWh accu is het mogelijk om 400 km te rijden op één acculading. De iets kleinere 51,5 kWh accu heeft een bereik van bijna 300 km.
- Vermogen: de PV5 heeft een vermogen van 120 kW (162 pk).
- Prijs: de bestelwagenvariant met de 51,5 kWh accu heeft een vanafprijs van 38.755,20 euro. Ga je liever voor de 71,2 kWh accu, dan betaal je minimaal 42.748,20 euro. Als personenversie is de PV5 er vanaf 39.995 euro.
Je leest hier alles over de Kia PV5, of bekijk de video om meer te weten te komen over de ambities van het Koreaanse merk.

Primeur: Kia EV4 GT-Line
Segment en positionering
De EV4 moet het voor Kia waar gaan maken in het c-segment. Hij is langer dan de Kia EV3 – een populaire auto in Nederland – maar ook iets lager. Je zit dus meer in deze auto, dan erop. Van binnen biedt hij meer ruimte in het interieur. Hij concurreert met auto’s als de Peugeot e-308 of de Opel Astra en is er als hatchback of als een zogeheten ‘fastback’.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: er zijn twee varianten met 81,4 kWh in de grootste uitvoering en een kleinere variant met 58,3 kWh. De fastback is alleen beschikbaar met de 81,4 kWh accu.
- Laadvermogen: 400-volt systeem, 11 kW AC laden, snelladen is tot 120 kW mogelijk.
- Actieradius: met de kleinere accu haal je 430 km (WLTP), met de grotere accu haal je tussen de 595 – 630 km, afhankelijk van de uitvoering.
- Vermogen: de Kia EV4 heeft een vermogen van 150 kW (204 pk).
- Prijs: voor 37.695 euro stap je in de hatchback met een 58,3 kWh accu. Wil je toch liever de 81,4 kWh accu, dan is die er vanaf 41.195 euro. De Fastback start pas bij de Plus-uitvoering vanaf 44.695 euro.
Je leest hier alles onze bevindingen van de Kia EV4, of bekijk de video!

Primeur: Lynk & Co 08
Segment en positionering
De Lynk & Co 08 is een ruime SUV. In tegenstelling tot veel van bovenstaande primeurs is deze SUV niet volledig elektrisch. Dit is namelijk een plug-in hybride. Geen zorgen, je komt niets te kort qua elektrische range – deze bedraagt bijna 200 km. Deze auto gaat daarmee de strijd aan met bijvoorbeeld de BYD Seal U Dm-i, of een andere bekende plug-in hybride SUV, de Mitsubishi Outlander.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: de Lynk & Co 08 heeft een compacte accu van 39,6 kWh, gecombineerd met een benzinemotor.
- Laadvermogen: 11 kW AC laden en ook snelladen is mogelijk tot 85 kW – netjes voor een plug-in hybride.
- Actieradius: door de combinatie van een brandstofmotor en gedeeltelijk elektrisch kunnen rijden, kun je maximaal 1.100 km ver komen. Rijd je alleen elektrisch, dan zou je volgens de fabrieksopgave 200 km moeten kunnen halen.
- Vermogen: de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor is goed voor 253 kW (345 pk) in totaal.
- Prijs: vanaf 55.995 euro
Je leest hier alles over de Lynk & Co 08.

Primeur: Suzuki e Vitara
Segment en positionering
Suzuki stort zich met de e Vitara in het elektrische avontuur. Deze auto is de eerste Suzuki gebouwd op een dedicated EV-platform. Het is een compacte crossover – een populair segment – die de strijd moet aangaan met de Kia EV3, Skoda Elroq en uit soortgelijke keuken, de Toyota Urban Cruiser.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: er zijn twee varianten met 49 kWh en een 61 kWh.
- Laadvermogen: 11 kW AC laden, snelladen is tot 150 kW mogelijk.
- Actieradius: met de 61 kWh accu kun je 400 kilometer op één accu halen.
- Vermogen: de Suzuki e Vitara heeft een vermogen van 128 kW (174 pk).
- Prijs: de vanafprijs bedraagt 31.995 euro.
Je leest hier alles over de Suzuki e Vitara of bekijk de video!

Primeur: Subaru Solterra
Segment en positionering
Subaru heeft de Solterra vernieuwd en deze facelift maakt zijn opwachting op de EV Experience. De volledig elektrische SUV krijgt verbeteringen op het gebied van rijgedrag, efficiëntie, comfort en technologie, geheel in lijn met de Toyota bZ4X. Het is een ruimere elektrische crossover.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: de Solterra wordt geleverd met een 74,7 kWh accu.
- Laadvermogen: 11 kW AC laden, snelladen is tot 150 kW mogelijk.
- Actieradius: Subaru meldt dat je tot 459 km op één acculading kunt rijden (WLTP).
- Vermogen: er zijn twee varianten, die wel allebei over vierwielaandrijving beschikken. De basisversie heeft een gecombineerd vermogen van 171 kW (233 pk). Ook is er een XT-uitvoering van de Subaru Solterra. Die versie beschikt over krachtigere motoren met een gecombineerd vermogen van 248 kW (338 pk).
- Prijs: deze elekrische Solterra heeft een vanafprijs van 53.665 euro.
Je leest hier alles over de Subaru Solterra en de nieuwe elektrische modellen van Subaru.

Primeur: Subaru Uncharted
Segment en positionering
Naast de Solterra introduceert Subaru de Uncharted, de eerste volledig elektrische compacte SUV van het merk. De auto is ontworpen voor liefhebbers van sportieve prestaties. Hij is afgeleid van de Toyota C-HR+.
Belangrijkste specs
- Accucapaciteit: er zijn twee varianten met 77 kWh bruikbaar in de grootste uitvoering en een kleinere variant met 57,7 kWh.
- Laadvermogen: tot 22 kW AC laden, snelladen is tot 150 kW mogelijk.
- Actieradius: met de accu van 57,7 kWh is een actieradius haalbaar van 445km, met de 77 kWh accu haal je 585 km (WLTP).
- Vermogen: de voorwielaangedreven versie heeft een vermogen van 164 kW (224 pk), de vierwielaangedreven variant beschikt over 252 kW (343 pk).
- Prijs: de prijzen zijn nog niet bekend.
Je leest hier alles over de nieuwe elektrische modellen van Subaru.

EV Experience: waarom dit jaar écht de moeite
De verscheidenheid van deze primeurs op de EV Experience spreekt boekdelen: van budget-EV’s tot luxueuze performance sedans, van compacte tot volwaardige SUV’s, van bekende merken tot nieuwkomers. Het mooiste voor wie een EV overweegt, is je kunt deze primeurs van dichtbij bekijken op het Circuit Zandvoort. Meer weten? Check de website of bestel alvast je tickets voor de EV Experience op 2, 3 en 4 oktober.