Meerprijs Renault Mégane R.S. Trophy bekend
Extra sportieve versie in alles een tandje scherper.
Liefhebbers kunnen bij Renault weer aankloppen voor een Mégane R.S. Trophy. Het gaat hier om een extra snelle uitvoering van de nieuwste Mégane R.S. die sinds vorig jaar te koop is. Net als bij de vorige Trophy-modellen kunnen kopers rekenen op ongekende prestaties voor een voorwielaangedreven auto. Niemand minder dan F1-coureur Nico Hülkenberg was betrokken bij de ontwikkeling.
Mégane R.S. Trophy
De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy wordt aangedreven door dezelfde 1.8 turbomotor, maar dan met 20 pk en 30 Nm extra power ten opzichte van de standaard Mégane R.S. Daarmee is de Trophy het eerste Renault R.S.-model dat de 300 pk-grens aantikt. De trekkracht van 420 Nm geldt voor de versie met EDC-automaat. De handgeschakelde versie levert maximaal 400 Nm koppel.
De acceleratietijd van 0 naar 100 km/u bedraagt 5,7 seconden voor de handgeschakelde versie, met een topsnelheid van 260 km/u. Ook indrukwekkend is de sprint van 80 naar 120 km/u, die in derde versnelling slechts drie tellen in beslag neemt.
LEES OOK: Dit kost de nieuwe Renault Mégane R.S. (2018)
Autosporttechniek
Behalve de nieuwste innovaties van Renault Sport op het gebied van chassis en wielophanging – waaronder 4Control vierwielbesturing en schokdempers met hydraulische compressiestops – is de Renault Mégane R.S. Trophy ook standaard uitgerust met het Cup-chassis met stijvere dempers en een mechanisch Torsen sperdifferentieel.
Ter verbetering van de prestaties, met name op het circuit, zijn gietijzer-aluminium remschijven op de vooras gemonteerd. Die niet alleen 1,8 kg per stuk lichter, maar koelen ook beter voor meer uithoudingsvermogen.
Bridgestone Potenza
Ook anders ten opzichte van de Mégane R.S. zijn de 19-inch ‘Jerez’ wielen met extra kleverige Bridgestone Potenza S007 banden. Die zijn specifiek ontwikkeld voor Renault Sport en zorgen bij de Trophy-uitvoering voor een nog snellere stuurrespons, meer grip in bochten en minder slijtage bij een sportieve rijstijl.
LEES OOK: Bekijk de nieuwe Renault Clio (2019) van alle kanten
Prijs Renault Mégane R.S. Trophy
Best een aardige hoeveelheid extra’s als je dit zo leest. Voor dit alles betaal je een meerprijs van exact 5.000 euro ten opzichte van de reguliere Mégane R.S.
De prijzen van de Renault Mégane R.S. Trophy komen uit op 55.540 euro voor de versie met EDC-automaat, en 56.340 euro voor de versie met handgeschakelde versnellingsbak.