Dit kost de nieuwe Ford Fiesta ST
Quaife Limited Slip Differential optioneel
Benieuwd naar de prijs van de nieuwe Ford Fiesta ST? Ford heeft hem stiekem op de prijslijst gezet. De hot hatchback met 200 pk sterke driecilinder turbobenzinemotor is iets duurder dan de Volkswagen Polo GTI, maar heeft wel direct een zeer rijke standaarduitrusting omdat Ford in Nederland alleen de dikste ST3-versie levert.
Vanafprijs Ford Fiesta ST: 31.970 euro
De Ford Fiesta ST kost in Nederland 31.970 euro, inclusief alle belastingen. Dankzij de CO2-emissie van 136 g/km betaalt de koper 7.359 euro BPM. De Volkswagen Polo GTI – eveneens met 200 pk – moet 30.191 euro kosten. De liefhebber is met 31.970 euro nog niet klaar, want de echte fan vinkt ook nog even het Performance Pack met Quaife Limited Slip Differential aan. Je krijgt dan ook Launch Control en Performance Shift Lights. Dit pakket kost 950 euro.
De standaarduitrusting van de Ford Fiesta ST
- 18 inch lichtmetalen velgen in Magnetied Machined
- 2 USB aansluitingen
- 4-weg verstelbare voorstoelen met stoelverwarming
- 8 inch Touch&Swipe screen met navigatie (West-Europa)
- Ambient Lighting (subtiele LED interieurverlichting)
- Armsteun in middenconsole
- Audiosysteem B&O Play met 9 luidsprekers en 1 subwoofer
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Automatische airconditioning (EATC)
- Boordcomputer met 4.2 inch TFT kleurenscherm
- Cruise Control incl. ASLD
- Driver Alert, Grootlicht assistent en Traffic Sign Recognition
- Dubbele uitlaat met verchroomde uitlaat sierstukken
- Elektrisch bedienbare portierramen achter
- Grote achterspoiler
- Halogeen koplampen en dagrijverlichting met donkere behuizing
- Keyless Entry en FordPower startbutton
- Met leder afgewerkt stuurwiel in ST design met afgeplatte onderkant en grijs stiksel
- Met leder afgewerkte vernellingspookknop en handremgreep met grijs stiksel
- Licht- en regensensor
- Mistlampen voor met donkere behuizing en statische bochtverlichting
- Privacy glass
- Recaro performance stoelen in leder / Dinamica
- Selectable Drive Mode
- SYNC 3: Geavanc. Bluetooth en Voice Control systeem (incl. Apple Car Play en Android Auto)
- ST achterspoiler met diffusor
- ST grille voor
- ST velours matten voor en achter met grijs stiksel
Voor het eerst een driecilinder
Bijzonder aan de Fiesta ST is vooral de motor, want het is voor het eerst dat Ford in de Fiesta ST een driecilinder lepelt. De 1,5-liter grote driepitter produceert zoals gezegd 200 pk. Het koppel van de EcoBoost-motor bedraagt 290 Nm. De 0-100-sprinttijd bedraagt 6,7 seconden, dat is 0,2 seconde sneller dan de vorige generatie Fiesta ST. Daarover gesproken: deze geliefde hot hatchback maakte gebruik van een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 182 pk en 240 Nm. In landen buiten Nederland leverde Ford ook een Fiesta ST200 met 200 pk en 290 Nm (215 pk en 320 Nm met overboost).
Cilinderuitschakeling
De nieuwe EcoBoost-driecilinder heeft cilinderuitschakeling. Als het volledige vermogen niet wordt gevraagd, bijvoorbeeld op de snelweg, zijn de zuigers in slechts twee cilinders actief. Het opnieuw inschakelen van de derde cilinder kost slechts 14 milliseconden: twintig keer sneller dan je met je oog kan knipperen. Om de sportiviteit van de driepitter te benadrukken, installeert Ford Electronic Sound Enhancement (ESE) en een vlinderklep in de uitlaat.
Drie rijmodi
De nieuwe Ford Fiesta ST is door Ford Performance ontwikkeld en krijgt van Ford een stijver chassis, maar ook Torque Vectoring Control. Dit systeem past het vermogen op de beide voorwielen continu aan voor maximale grip en controle, maar ook om onderstuur te beperken. Er is keuze uit de rijmodi Normal, Sport en Track. Alle modi hebben invloed op het stuurgedrag en de gaspedaalrespons.
Normal: het motormanagement, de tractiecontrole, stabiliteitscontrole, ESE, uitlaat en de elektronische bekrachtigde stuurinrichting staan in de normale stand voor een natuurlijk rijgedrag.
Sport: het motormanagement en de gaspedaalrespons zijn aangescherpt, de stuurinrichting geeft meer feedback. De vlinderklep in de uitlaat opent en ESE benadrukt het sportieve motorgeluid in de cabine via de geluidsboxen.
Track: alle systemen in de auto staan op scherp. Tractiecontrole is uitgeschakeld en het stabiliteitssysteem grijpt later in zodat uitbreken van de auto mogelijk is.
De concurrenten:
- Volkswagen Polo GTI – 200 pk – 30.090 euro
- Peugeot 208 GTi – 208 pk – 30.170 euro
- Renault Clio RS 200 – 200 pk – 30.290 euro
- Ford Fiesta ST – 200 pk – 31.970 euro
- Mini Cooper S – 192 pk – 35.000 euro
De concurrenten mét sperdifferentieel:
- Volkswagen Polo GTI (heeft elektronisch sperdifferentieel standaard) – 200 pk – 30.090 euro
- Ford Fiesta ST met sperdifferentieel – 200 pk – 32.920 euro
- Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport – 208 pk – 34.170 euro
- Renault Clio RS Trophy 220 – 220 pk – 33.990 euro
Hoe de nieuwe Ford Fiesta ST rijdt, lees en zie je binnenkort op AutoRAI.nl!