Witte remklauwen van Porsche Cayenne blijven brandschoon, maar hoe?
Porsche Surface Coated Brake, een wereldprimeur
Zie je een nieuwe Porsche Cayenne rijden? Bedenk dan dat deze SUV bijzondere remmen kan hebben, genaamd Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Het nieuwe systeem – een wereldprimeur – debuteert op de Cayenne en is standaard op de Cayenne Turbo.
Porsche Surface Coated Brake
Porsche Surface Coated Brake roest niet en produceert negentig procent minder remstof dan bij gietijzeren remmen. Het oppervlak van de remschijf bestaat uit wolfraamcarbide (symbool: WC): een combinatie van wolfraam en koolstof die kristallen vormt die zo hard zijn dat ze glas kunnen snijden. “Wolfraamcarbide is na diamant een van de hardste materialen op aarde en is zo’n tien keer harder dan gietijzer. Precies dat maakt het zo interessant voor de ontwikkelaars van remmen”, aldus Porsche.
Duur?
En is wolfraamcarbide dan duur? Nou, een remschijf die helemaal is opgetrokken uit wolfraamcarbide zou hetzelfde kosten als meerdere setjes keramische remmen. “Daarbij is het technologisch nog niet mogelijk om wolfraamcarbide aan een substraat zoals gietijzer te verbinden”, aldus Porsche.
Supersonische snelheid
Na een lange reeks experimenten in samenwerking met Bosch/Buderus heeft Porsche een doorbraak bereikt door een gietijzeren remschijf met een laser te bewerken om voor een structuur te zorgen en daarna te galvaniseren met een tussenlaag. Porsche: “Die laatste fungeert als een flexibele verbinding die het verschil in thermische uitzetting tussen gietijzer en wolfraamcarbide moet opvangen. De wolfraamcarbidecoating wordt op een spectaculaire manier aangebracht. Porsche gebruikt een oxyfuel sprayproces dat de wolfraamcarbidedeeltjes met een supersonische snelheid op de schijf schiet. Daardoor lijkt het heel even alsof er rond de schijf een lichtzwaard uit Star Wars wordt geactiveerd. Het resultaat is een coating die slechts een honderdste millimeter dik is.”
Speciale remblokken
Dan is het zaakje nog niet klaar, want PSCB-remmen hebben speciale remblokken nodig. Een oppervlak dat zo glad is als een spiegel vraagt om blokken die kleverig zijn, maar weer niet te kleverig. Een compromis tussen hard en zacht dus. Technici van Porsche hebben harde materialen aan de blokken toegevoegd: microscopische deeltjes die doordringen in de wolfraamcarbidecoating. Zo ontstaat er toch de nodige stopkracht.
Levensduur
De wolfraamcarbideschijven hebben een levensduur die dertig procent langer is dan die van hun gietijzeren tegenhangers. Ze voelen bovendien aan als keramische schijven die dertig procent duurder zijn. Als de remmen heet zijn, treedt er volgens Porsche geen fading op. Sterker nog, de remmen werken bij temperaturen boven de 600 graden Celsius zelfs nog beter.
Witte remklauwen
Een Porsche Cayenne met PCCB-remmen kun je eenvoudig herkennen aan de witte remklauwen (tien zuigers voor en vier zuigers achter). Waarom wit? “Als remmen vrijwel geen stof produceren, wil je dat laten zien. Al werd mijn kleurvoorstel in eerste instantie met veel scepsis ontvangen”, stelt Dr. Matthias Leber, werktuigbouwkundige en remexpert bij het Porsche Development Center in Weissach. Wit bleek uiteindelijk wel de juiste kleur, omdat na duizenden kilometers de remmen nog steeds smetteloos ogen door het ontbreken van fijnstof.
Interessant voor elektrische auto’s
De PSCB-remmen zijn ook interessant voor elektrische auto’s. “Met de komst van elektrificatie krijgen we te maken met nieuwe vormen van remmen. Recuperatief remmen zorgt bijvoorbeeld voor nauwelijks slijtage, waardoor het voor ons heel interessant is. Want er komt een punt waarop we dat kunnen gebruiken voor negentig procent van alle standaard remacties. Dus blijven we eraan werken”, zegt Leber.