Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: bloedsnelle plug-in hybride
4,0-liter V8-benzinemotor en een elektromotor
Porsche introduceert de snelste Panamera ooit. En weet je het wat? Het is een plug-in hybride! In deze nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid schuilt namelijk een 4,0-liter V8-benzinemotor én een elektromotor.
Systeemvermogen: 680 pk!
De cijfers maken indruk. Het systeemvermogen van de 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en 404 kW (550 pk) sterke achtcilinder bedraagt 500 kW (680 pk). Daarnaast is er 850 Nm koppel voorhanden. Snel is de Panamera zeker. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 3,4 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 310 km/u! Aan de aandrijflijn koppelt Porsche een 8-traps PDK-transmissie die de aandrijfkracht over de vier wielen verdeelt.
Opladen
Natuurlijk moet de elektromotor zijn energie halen uit een batterij. Het gaat in dit geval om een achterin de auto geplaatste, vloeistofgekoelde lithium-ion batterij met een capaciteit van 14,1 kWh. Het opladen van deze batterij duurt via een 230V-aansluiting zo’n zes uur. Met de optionele 7,2 kW-lader in combinatie met een 230 V-aansluiting is dat 2,4 uur. Op een volle acculading kan er 50 kilometer elektrisch worden gereden. Het gemiddelde brandstofverbruik (NEDC) komt uit op 2,9 l/100 km, gelijk aan een CO2-emissie van 66 g/km.
Prijzen
De Nederlandse marktintroductie start in juli 2017, maar bestellen is nu al mogelijk. Porsche levert de Panamera Turbo S E-Hybrid met een standaard wielbasis en als Executive-uitvoering met 150 mm verlengde wielbasis. De prijs van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid bedraagt 198.600 euro. Voor de Executive vraagt Porsche 212.300 euro.
Standaard
Standaard heeft de Panamera Turbo S E-Hybrid de systemen Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), stuurbekrachtiging Plus en 21 inch lichtmetalen 911 Turbo Design-wielen. Zaken als klimaatregeling, adaptieve aerodynamische elementen en adaptieve luchtvering met driekamer-technologie inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) zijn eveneens standaard. Kies je de Executive-uitvoering, dan krijg je ook nog standaard achterasbesturing.